3616
Sök

Mercedes 190e 2,0 generatorproblem/jordfel(?)

25 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.

Nu är det så att jag antar att min generator har sett sina bästa dagar.
Har provat att byta laddnings regulator, men vart ingen skillnad.
Ibland verkar den ladda, ibland inte. Stängde av bilen efter jag hade kört ca. 30 min med nya regulatorn, då startade den som vanligt. Lite senare på kvällen efter lite körning orkade knappt startmotorn gå runt.
När jag mätte spänningen över batteriets poler när bilen är på så visar den mellan 12,5V till ca 13,5V när inget förutom lamporna är på som drar ström, slår jag igång kupéfläkten eller hellyset så dör nästan bilen och multimetern visar 6-8V. Även när man varvar över 3500rpm så börjar innerbelysningen dimmas ner, och när jag kommer över 5500rpm så är det nästan helt svart. Någon som har varit med om något liknande? Skulle uppskatta lite hjälp.

Tack på förhand!

mvh

5 119 Inlägg
30 december 2012
#2
min kombi var lika dan förut då bytte ja kabeln mellan batteri och generator. prova att mät om du har laddning osv på generatorn.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

21 761 Inlägg
30 december 2012
#3
kauppinen skrev:
När jag mätte spänningen över batteriets poler när bilen är på så visar den mellan 12,5V till ca 13,5V när inget förutom lamporna är på som drar ström, slår jag igång kupéfläkten eller hellyset så dör nästan bilen och multimetern visar 6-8V.

Även om generatorn inte laddar någonting så ska inte spänningen sjunka så där mycket, det verkar som att batteriet antingen var väldigt urladdat eller rent av dåligt när du gjorde mätningen. smile

Jag tycker som mb_pucken, mät nere på själva generatorn vilken spänning det visar där.

25 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#4
mb_pucken skrev:
min kombi var lika dan förut då bytte ja kabeln mellan batteri och generator. prova att mät om du har laddning osv på generatorn.

Okej, får ta att göra det, tack för svar

25 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
kauppinen skrev:
När jag mätte spänningen över batteriets poler när bilen är på så visar den mellan 12,5V till ca 13,5V när inget förutom lamporna är på som drar ström, slår jag igång kupéfläkten eller hellyset så dör nästan bilen och multimetern visar 6-8V.

Även om generatorn inte laddar någonting så ska inte spänningen sjunka så där mycket, det verkar som att batteriet antingen var väldigt urladdat eller rent av dåligt när du gjorde mätningen. smile

Jag tycker som mb_pucken, mät nere på själva generatorn vilken spänning det visar där.

Var tvungen att använda boost på batteriladdaren för att få liv i bilen, så kanske kan ha varit de, får ta och prova med bättre beg batteri och mäta på generatorn också, tack för svar

25 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#7
Provade att ta en tur med bilen efter den hade stått i några dagar p.g.a ingen mekplats, och den verkar "nästan" ladda som den ska, allt mellan 12,5 till 13,8 volt. Är det godkänt? Startar lätt, låter aldrig trött. Ligger oftast på 13,2 när man kör lugnt, 1500-3000rpm. Men det är när man kommer över ca. 4000rpm volten går ner till ca. 11,5. Kan det vara så att remmen slirar? Eller är generatorn kass?

Dr. Mörker
211 Inlägg
13 januari 2013
#8
Visst kan remmen slira ......Ta annars generatorn med dig till nån bilelfirma somkan mäta upp den åt dig. Det kan vara fel i den man inte ser.


25 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#9
iron_angel skrev:
Visst kan remmen slira ......Ta annars generatorn med dig till nån bilelfirma somkan mäta upp den åt dig. Det kan vara fel i den man inte ser.

Okej tack för tipset!

25 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#11
iron_angel skrev:
Varsågod hoppas att det löser sig

Tack, jo det hoppas jag med


Sök