3225
Sök

Är detta original xenon bmw e39

3 059 Inlägg
22 januari 2013
it_mutt skrev:
Smajly skrev:
Skriv då upp ett gäng bilar med xenon orginal monterat från fabrik utan högtryckspolning och auto atisk nivåreglering och ge mig fakta på att dom inte har detta. FAKTA säger jag ju, innan du bölar. Va e de du inte fattar?

Du ska/måste ha högtryckspolning och automatisk nivåreglering.

Audi A6 fram till 97b saknar absolut automatisk nivåreglering för sina xenon. Audi A4 åtminstone t.o.m 99b saknar det.

Volvo S60 har så sent som 04 torkarblad som rengöring ex.vis.

F-Tar skrev:
it_mutt skrev:

Men kopplar det lite långsamt? Det finns tonvis med bilar som INTE har detta trots att de har xenon original från fabrik. Så det måste du inte ALLS ha säger jag.

Jag är inponerad över att du klarat dig så bra utan varningar.. Nog för att du älskar xenontrådar men ditt första inlägg här var helt meningslöst. De va så lungt innan.

Då påpekar jag det för dig också, då meningen med inlägget var att påpeka att det inte går att avgöra huruvida en bil har originalxenon genom att titta om bilen har automatisk nivåreglering och/eller högtrycksspolning. Då som sagt, det finns bilar utan automatisk nivåreglering.

Med "då får det gälla för bmw" var av den enkla anledning att jag helt enkelt inte vet om BMW -alltid- har haft det . Däremot är jag "ganska säker" på att de första BMW-kärrorna inte heller hade det. Men, då jag som sagt inte är insatt, så väljer jag att inte säga "det har inte heller alltid bmw haft"

Jo det hade dom.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 januari 2013
Smajly skrev:
it_mutt skrev:
Smajly skrev:
Skriv då upp ett gäng bilar med xenon orginal monterat från fabrik utan högtryckspolning och auto atisk nivåreglering och ge mig fakta på att dom inte har detta. FAKTA säger jag ju, innan du bölar. Va e de du inte fattar?

Audi A6 fram till 97b saknar absolut automatisk nivåreglering för sina xenon. Audi A4 åtminstone t.o.m 99b saknar det.

F-Tar skrev:

Jag är inponerad över att du klarat dig så bra utan varningar.. Nog för att du älskar xenontrådar men ditt första inlägg här var helt meningslöst. De va så lungt innan.

Då påpekar jag det för dig också, då meningen med inlägget var att påpeka att det inte går att avgöra huruvida en bil har originalxenon genom att titta om bilen har automatisk nivåreglering och/eller högtrycksspolning. Då som sagt, det finns bilar utan automatisk nivåreglering.

Med "då får det gälla för bmw" var av den enkla anledning att jag helt enkelt inte vet om BMW -alltid- har haft det . Däremot är jag "ganska säker" på att de första BMW-kärrorna inte heller hade det. Men, då jag som sagt inte är insatt, så väljer jag att inte säga "det har inte heller alltid bmw haft"

Jo det hade dom.

Även att det låter jäkligt konstigt med tanke på reglerna så måste jag hålla med om audi A6.

Den fanns med xenon orginal monterat utan nivåreglering.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Avstängd
10 388 Inlägg
22 januari 2013
Smajly skrev:
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

F-Tar skrev:

Jo det hade dom.

Säger du att 7-serien från 91-92-något har automatisk nivåreglering på xenon så fine, jag kan inte säga emot där, då jag inte vet med 100% säkerhet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 059 Inlägg
23 januari 2013
it_mutt skrev:
Smajly skrev:
it_mutt skrev:

Jo det hade dom.

Säger du att 7-serien från 91-92-något har automatisk nivåreglering på xenon så fine, jag kan inte säga emot där, då jag inte vet med 100% säkerhet.

Nja, 7serie -91 var första bil på europeiska marknaden med nått som kallades xenon. Dessa räknar jag inte med eftersom det var en helt annan typ av xenonlampa/konstruktion än på senare bilar. Den fanns även bara kvar nått år innan den ersattes av den typ av xenon vi har än idag.
Här får du gärna rätta mig om jag minns fel.
Och för att förtydliga lite så snackar vi bilar i sverige/europa eftersom det är där vi är just ju. Vad som gäller utanför europa kan säkerligen variera, det ska jag inte förneka men just i europa är det ece r48 som gäller.
Senast redigerat av Smajly (23 januari 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
23 januari 2013
Smajly skrev:
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

Jo det hade dom.

Nja, 7serie -91 var första bil på europeiska marknaden med nått som kallades xenon. Dessa räknar jag inte med eftersom det var en helt annan typ av xenonlampa/konstruktion än på senare bilar. Den fanns även bara kvar nått år innan den ersattes av den typ av xenon vi har än idag.
Här får du gärna rätta mig om jag minns fel.

Som sagt, jag är inte så insatt i BMW, men jag vet iaf att 7-serien från just 91-92 (oki, såg att du skrivit 91, så 91) anses vara den första serietillverkade bilen med xenon. Och jag har, som jag sa innan, för mig att den inte hade/har nivåreglering heller. Men just den biten låter jag vara osagt, då jag inte har det minsta att hänvisa till utan det är, igen, bara något "jag har för mig att jag läst". 

Så nope, där tänker jag då inte ens fundera på att säga emot

2 024 Inlägg
23 januari 2013
Smajly skrev:
it_mutt skrev:
Smajly skrev:

Jag citerar reglementet igen:

" Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen."

Slutpratat va?

Man skulle förvisso kunna lägga till detta:
2003:22

Rubrik     Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar
Bemyndigande     11 kap. 11 § fordonsförordningen (2002:925)
Ikraftträdande     2003-05-01

Dvs, den lagen gäller from 2003-05-01, den kanske såg annorlunda ut innan?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 653 Inlägg
23 januari 2013
De bilar ni tar upp är såpass gamla att xenon va ett såpass nytt påfund i bilar och att regler för strålkastarrengöring (går lika bra med torkare, men det e så fult så i regel fins det knappt längre) och nivåreglering inte fans.

Och dessutom hade väl alla e39 automatisk nivåreglering, även på halogen?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
Thullen skrev:
De bilar ni tar upp är såpass gamla att xenon va ett såpass nytt påfund i bilar och att regler för strålkastarrengöring (går lika bra med torkare, men det e så fult så i regel fins det knappt längre) och nivåreglering inte fans.

Och dessutom hade väl alla e39 automatisk nivåreglering, även på halogen?

Ptja, xenon kom 91, vet ju då inte om jag tycker att en bil från 99b är så nytt på "xenonbanan", men visst, det är idag en knappt 14år gammal bil

(anledningen till skillnad är ju dock påvisad med tanke på när de gällande reglerna kom)

Sök