3321
Sök

Köpråd första bil saab 900 vs MB 190e

124 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjennare alla goa!

kollat runt lite, och hittade ingen tråd om detta!

Jag har velat runt bland en massa bilar och kommit fram till dessa två..

Så frågan är vilken är bäst enligt era åsikter, saaben eller MB'en?

Så jag skulle vilja få en snabb förklaring om vilken som är snyggast, roligast att köra, mest ekonomisk att ha, enklast att skruva på osv enligt era egna upplevelser.
För jag har tyvärr inte hunnit provköra någon av dessa.

I närheten där jag bor är saaben en aning billigare på blocket också!

Ajuste, skulle ni också kunna dela med er av lite övergripande fakta om bägge med, vad dom drar, vad dom väger, drivhjul osv!

Tack på förhand!!! // PATA

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2013
#2
packepk skrev:
Tjennare alla goa!

kollat runt lite, och hittade ingen tråd om detta!

Jag har velat runt bland en massa bilar och kommit fram till dessa två..

Så frågan är vilken är bäst enligt era åsikter, saaben eller MB'en?

Så jag skulle vilja få en snabb förklaring om vilken som är snyggast, roligast att köra, mest ekonomisk att ha, enklast att skruva på osv enligt era egna upplevelser.
För jag har tyvärr inte hunnit provköra någon av dessa.

I närheten där jag bor är saaben en aning billigare på blocket också!

Ajuste, skulle ni också kunna dela med er av lite övergripande fakta om bägge med, vad dom drar, vad dom väger, drivhjul osv!

Tack på förhand!!! // PATA

Turbo/ inte turbo?

Annars är väl den avgörande skillnaden om du vill ha bakhjulsdrivet eller framhjulsdrivet.
En 900 2,0T 94-98 bör gå att hitta för under 10k, men försäkringen kommer att dra iväg för dig. En MB 190e ä väl fruktansvärt slö? Den ronden vinner Saaben mycket lätt med 185 hk som med lite proggramvara blir ca 230. Men många ungdomar tycker som sagt att den driver i fel ände, och så är det som sagt det där med försäkringspremien.

kan tillägg att en 900 94-98 inte direkt har framvagn som en banbil och är klart övermotoriserad för denna vilket kan leda till att det drar och sliter i ratten vid fullgas. Många har dock uppgraderat sina bilar med styvare bussningar, sänkning och styrväxelklämma vilket löser problemet tillfredsställande bra.
Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2013)


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 februari 2013
#3
Andromeda skrev:
packepk skrev:
Tjennare alla goa!

kollat runt lite, och hittade ingen tråd om detta!

Jag har velat runt bland en massa bilar och kommit fram till dessa två..

Så frågan är vilken är bäst enligt era åsikter, saaben eller MB'en?

Så jag skulle vilja få en snabb förklaring om vilken som är snyggast, roligast att köra, mest ekonomisk att ha, enklast att skruva på osv enligt era egna upplevelser.
För jag har tyvärr inte hunnit provköra någon av dessa.

I närheten där jag bor är saaben en aning billigare på blocket också!

Ajuste, skulle ni också kunna dela med er av lite övergripande fakta om bägge med, vad dom drar, vad dom väger, drivhjul osv!

Tack på förhand!!! // PATA

Turbo/ inte turbo?

Annars är väl den avgörande skillnaden om du vill ha bakhjulsdrivet eller framhjulsdrivet.
En 900 2,0T 94-98 bör gå att hitta för under 10k, men försäkringen kommer att dra iväg för dig. En MB 190e ä väl fruktansvärt slö? Den ronden vinner Saaben mycket lätt med 185 hk som med lite proggramvara blir ca 230. Men många ungdomar tycker som sagt att den driver i fel ände, och så är det som sagt det där med försäkringspremien.

kan tillägg att en 900 94-98 inte direkt har framvagn som en banbil och är klart övermotoriserad för denna vilket kan leda till att det drar och sliter i ratten vid fullgas. Många har dock uppgraderat sina bilar med styvare bussningar, sänkning och styrväxelklämma vilket löser problemet tillfredsställande bra.

Beror på vilken 190 du syftar på. En 1,8 är onekligen en trött och trist historia. 2,6 är betydligt kvickare och trevligare att köra men naturligtvis inte fullt lika rask som 900 2,0T. Sedan har vi även 3,2 AMG och 2,5-16 Evolution som kör ifrån de flesta samtida bilar, men dessa modeller är kanske inte så aktuella för TS wink

Min egna erfarenhet av 900 är att den är bekväm, rymlig och pigg om man väljer turbo, men däremot är väghållningen inte särskilt tillfredsställande.

190 är stadig att köra, enkel att skruva med och hållbar. Dock fruktansvärt trång invändigt, och kanske inte överdrivet underhållande att köra.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

124 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#4
Andromeda skrev:
packepk skrev:
Tjennare alla goa!

kollat runt lite, och hittade ingen tråd om detta!

Jag har velat runt bland en massa bilar och kommit fram till dessa två..

Så frågan är vilken är bäst enligt era åsikter, saaben eller MB'en?

Så jag skulle vilja få en snabb förklaring om vilken som är snyggast, roligast att köra, mest ekonomisk att ha, enklast att skruva på osv enligt era egna upplevelser.
För jag har tyvärr inte hunnit provköra någon av dessa.

I närheten där jag bor är saaben en aning billigare på blocket också!

Ajuste, skulle ni också kunna dela med er av lite övergripande fakta om bägge med, vad dom drar, vad dom väger, drivhjul osv!

Tack på förhand!!! // PATA

Turbo/ inte turbo?

Oj, ursäkta att jag inte gick in på detaljerna!
Ingen turbo någon någon av de, skulle va kul men har inte pengarna till det! sad

Men 190'in skulle de isåfall bli en 2.0 och saab'en en 2.1 bägge 16v så... Vilken vinner?? wink

3 Inlägg
4 februari 2013
#5
Tror nog inte att Mercedesen har 16v min har inte det men jag har en 2,3a


Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2013
#6
2,1l? Då är vi på og900, 89-92 om jag inte missminner mig.

Då är det ju återigen frågan om det är viktigt att antingen framhjulsdrift eller bakhjulsdrift för dig.


124 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#7
Andromeda skrev:
2,1l? Då är vi på og900, 89-92 om jag inte missminner mig.

Då är det ju återigen frågan om det är viktigt att antingen framhjulsdrift eller bakhjulsdrift för dig.

Du minns helt rätt!

Det spelar faktiskt ingen roll, med de är ett stort plus med bakhjul! wink

Men grejen är att jag vill ha en bil som man kan kräma på om man vill men endå drar lite när man kör lungt!

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2013
#8
packepk skrev:
Andromeda skrev:
2,1l? Då är vi på og900, 89-92 om jag inte missminner mig.

Då är det ju återigen frågan om det är viktigt att antingen framhjulsdrift eller bakhjulsdrift för dig.

Du minns helt rätt!

Det spelar faktiskt ingen roll, med de är ett stort plus med bakhjul! wink

Men grejen är att jag vill ha en bil som man kan kräma på om man vill men endå drar lite när man kör lungt!

Ja, og900 är i alla fall stabil som en gokart på vägen och bör kunna gå att få ned på 0,7.-0,8 landsväg och litern blandat om du kör lugnt och motorn är frisk. Den har 140 hk i 2,1-motorn tror jag.
Ett mycket vanlig problem är rost i länkarmsinfästningarna fram, alltså där länkarmarna fäster i chassit. Det kan kosta 5-siffrigt att åtgärda på verkstad och är något Bilprovningen ser mycket allvarligt på, så det måste kollas om du ska titta på en sådan.
Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2013)



Sök