3478
Sök

Passat 1.8T -98 går ej upp i arbetstemp efter att en kylslang lossnat

16 Inlägg
3 februari 2013
#21
SRY FÖR BUMP

Lånar tråden

Har en passat 1,8t som inte går upp till mer än typ 65 grader. Åkte typ 10 mil igår och den gick inte upp i temp någonting mer än till 65. Är det termostaten eller tempgivaren ? bilen går även lite ojämnt vid tomgång. Inge märkvärdigt mycket men kanske värt att nämna.

TACKSAM FÖR SVAR smile


Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2013
#22
antoNoNE skrev:
SRY FÖR BUMP

Lånar tråden

Har en passat 1,8t som inte går upp till mer än typ 65 grader. Åkte typ 10 mil igår och den gick inte upp i temp någonting mer än till 65. Är det termostaten eller tempgivaren ? bilen går även lite ojämnt vid tomgång. Inge märkvärdigt mycket men kanske värt att nämna.

TACKSAM FÖR SVAR smile

Sensor G62 påverkar hur bilen går
Sensor G2 styr vad tempmätaren visar.

Nu till det luriga; från 99 (eller vad det nu är), så sitter det i samma enhet.

Så, antingen är termostaten kass (och blir därför inte varmare än 65c)

Eller, så är "G2"-delen kass, och visar inte mer än 65c

Men, med tanke på att bilen går dåligt och inte visar mer än 65c, skulle jag gissa på; båda.

Men, testa med att byta termostaten först. Givaren ligger på knappa 350:- på Mekonomen, en hundring till eller så på VAG.

BÄST hade ju givetvis varit om du kunde få tag med någon med möjlighet att läsa ut dina felkoder i närheten., som i sin tur hade bekräftat givaren eller om det var något annat
Senast redigerat av it_mutt (4 februari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

16 Inlägg
4 februari 2013
#23
it_mutt skrev:
antoNoNE skrev:
SRY FÖR BUMP

Lånar tråden

Har en passat 1,8t som inte går upp till mer än typ 65 grader. Åkte typ 10 mil igår och den gick inte upp i temp någonting mer än till 65. Är det termostaten eller tempgivaren ? bilen går även lite ojämnt vid tomgång. Inge märkvärdigt mycket men kanske värt att nämna.

TACKSAM FÖR SVAR smile

Sensor G62 påverkar hur bilen går
Sensor G2 styr vad tempmätaren visar.

Nu till det luriga; från 99 (eller vad det nu är), så sitter det i samma enhet.

Så, antingen är termostaten kass (och blir därför inte varmare än 65c)

Eller, så är "G2"-delen kass, och visar inte mer än 65c

Men, med tanke på att bilen går dåligt och inte visar mer än 65c, skulle jag gissa på; båda.

Men, testa med att byta termostaten först. Givaren ligger på knappa 350:- på Mekonomen, en hundring till eller så på VAG.

BÄST hade ju givetvis varit om du kunde få tag med någon med möjlighet att läsa ut dina felkoder i närheten., som i sin tur hade bekräftat givaren eller om det var något annat

Bilen går ju hur bra som helst när man kör den, den hackar inte vid gaspådrag eller något bara när den står på tomgång så kan man höra att den ändrar sig lite i varv. Den ändrar sig inte mycket utan ytterst lite.

Vart sitter termostaten någonstans då ? har för mig att den sitter vid torpedväggen någonstans ? eller är jag ute och cyklar ?


Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2013
#24
antoNoNE skrev:
it_mutt skrev:
antoNoNE skrev:
SRY FÖR BUMP

Lånar tråden

Har en passat 1,8t som inte går upp till mer än typ 65 grader. Åkte typ 10 mil igår och den gick inte upp i temp någonting mer än till 65. Är det termostaten eller tempgivaren ? bilen går även lite ojämnt vid tomgång. Inge märkvärdigt mycket men kanske värt att nämna.

TACKSAM FÖR SVAR smile

Sensor G62 påverkar hur bilen går
Sensor G2 styr vad tempmätaren visar.

Nu till det luriga; från 99 (eller vad det nu är), så sitter det i samma enhet.

Så, antingen är termostaten kass (och blir därför inte varmare än 65c)

Eller, så är "G2"-delen kass, och visar inte mer än 65c

Men, med tanke på att bilen går dåligt och inte visar mer än 65c, skulle jag gissa på; båda.

Men, testa med att byta termostaten först. Givaren ligger på knappa 350:- på Mekonomen, en hundring till eller så på VAG.

BÄST hade ju givetvis varit om du kunde få tag med någon med möjlighet att läsa ut dina felkoder i närheten., som i sin tur hade bekräftat givaren eller om det var något annat

Bilen går ju hur bra som helst när man kör den, den hackar inte vid gaspådrag eller något bara när den står på tomgång så kan man höra att den ändrar sig lite i varv. Den ändrar sig inte mycket utan ytterst lite.

Vart sitter termostaten någonstans då ? har för mig att den sitter vid torpedväggen någonstans ? eller är jag ute och cyklar ?

Vilken motor har du? AEB?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

16 Inlägg
4 februari 2013
#25
it_mutt skrev:
Vilken motor har du? AEB?

Nej jag har AWT motorn.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2013
#26
antoNoNE skrev:
it_mutt skrev:
Vilken motor har du? AEB?

Nej jag har AWT motorn.

Ah, då "ska den" (bra tag sen jag var på en AWT) sitta "bakom vattenpumpen på sidan av blocket" (kan inte förklara bättre).

Leta upp vattenpumpen (som drivs av kamremen) precis "bakom på höger sida" (på blocket) går där ut ett rör som går "snett nedåt", det röret lossar du, och så sitter termostaten där

Tempgivaren däremot, har jag för mig sitter i bakkant vid torpedväggen även på din spis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

16 Inlägg
4 februari 2013
#27
it_mutt skrev:
Ah, då "ska den" (bra tag sen jag var på en AWT) sitta "bakom vattenpumpen på sidan av blocket" (kan inte förklara bättre).

Leta upp vattenpumpen (som drivs av kamremen) precis "bakom på höger sida" (på blocket) går där ut ett rör som går "snett nedåt", det röret lossar du, och så sitter termostaten där

Tempgivaren däremot, har jag för mig sitter i bakkant vid torpedväggen även på din spis

Okej tack så mycket, är den svår att byta ?
Ska försöka hitta någon som kan felsöka åt mig och se om det finns några felkoder.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 februari 2013
#28
antoNoNE skrev:
it_mutt skrev:
Ah, då "ska den" (bra tag sen jag var på en AWT) sitta "bakom vattenpumpen på sidan av blocket" (kan inte förklara bättre).

Leta upp vattenpumpen (som drivs av kamremen) precis "bakom på höger sida" (på blocket) går där ut ett rör som går "snett nedåt", det röret lossar du, och så sitter termostaten där

Tempgivaren däremot, har jag för mig sitter i bakkant vid torpedväggen även på din spis

Okej tack så mycket, är den svår att byta ?
Ska försöka hitta någon som kan felsöka åt mig och se om det finns några felkoder.

Mnja, kommer inte ihåg hur pilligt det är att byta termostaten, men, det röret som måste bort, sitter iaf med två bultar. Tempgivaren är bara "clipsad" på plats, och den byter man, förutsatt den inte är allt för jävlig att komma åt, på 10-15min

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
5 februari 2013
#29
Jaha....  någon enligt ovan menar att ett allt för högt tryck i kylsystemet skulle kunna vara anledningen till att en slang skövs av...  jo, så kan det vara.
Och tryck blir det i alla moderna bilar med s k slutet kylsystem. Det är liksom tänkt så - lite högre tryck så kokar vattnet först vid högre temperatur och motorn kan ha högre arbetstemperatur... Högre temperatur på vissa utsatta ställen i motorn.
Utan tryck - så kokar kylvätskan!

Men trycket får inte bli hur högt som helst! Då skickar det iväg slangar eller spräcker kylare, värmeelement e t c.

Trycket regleras oftast med en av två fjäderbelastade luftventiler i expansionskärlets lock. Det går inte med ett lock utan ventiler från en oljedunk eller liknande. Byt lock! och se till att locket tätar ordentligt mot expansionskärlet.

8 Inlägg
5 februari 2013
#30
Har haft flera bilar med den motorn i..1.8t..vart samma fel i alla dom så verkar va rätt vanligt.
Men jag har bytt termostat.sitter på sidan av blocket.kan va lite halvbökigt att komma åt.går bra med ett par böjbara förlängare.sen ut och köra lite så den blir varm.sen släpper du på expansionskärlet och typ binder fast ett snöre i den upp till huven.så den kommer högre upp från motorn.bort med locket.låt den stå på tomgång ett tag.sen kan du hålla typ 2500rpm nån min så brukar luften komma ur..rätt lurigt o jobbigt system att lufta.men de sättet har funkat för mig:)


16 Inlägg
5 februari 2013
#31
Okej tack det ska jag prova när jag får tag i något bra ställe att meka på smile ska felsöka den först och se så att det verkligen är termostaten smile


Avstängd
10 388 Inlägg
5 februari 2013
#32
antoNoNE skrev:
Okej tack det ska jag prova när jag får tag i något bra ställe att meka på smile ska felsöka den först och se så att det verkligen är termostaten smile

Här har du en bild som ger ett hum om det hela;

http://pics.tdiclub.com/data/517/5578cooling_system_picture.gif


17=Termostaten

6= G62/G2-givaren


Bör som sagt ge ett hum om det hela

- - Edit - -

Du kan ju få med den lilla text där är;

6 - Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor -G62-
Color: blue
For engine control module  with Engine Coolant Temperature (ECT)Sensor -G2-
Before removing release pressure if necessary

- - Edit 2 - -


Vi gör det enkelt;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-55835348c1faeaedf77e54547258e3d7.jpg
Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 004 Inlägg
5 februari 2013
#33
it_mutt skrev:
antoNoNE skrev:
Okej tack det ska jag prova när jag får tag i något bra ställe att meka på smile ska felsöka den först och se så att det verkligen är termostaten smile

Här har du en bild som ger ett hum om det hela;

http://pics.tdiclub.com/data/517/5578co … icture.gif

Bild fung. ej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
5 februari 2013
#34
Dieselsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
antoNoNE skrev:
Okej tack det ska jag prova när jag får tag i något bra ställe att meka på smile ska felsöka den först och se så att det verkligen är termostaten smile

Här har du en bild som ger ett hum om det hela;

http://pics.tdiclub.com/data/517/5578co … icture.gif

Bild fung. ej.

hmmm. Fungerar finfint för mig här

Nåja, du postade länken till den så smile
Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 004 Inlägg
5 februari 2013
#35
it_mutt skrev:
Dieselsmurfen skrev:
it_mutt skrev:

Här har du en bild som ger ett hum om det hela;

http://pics.tdiclub.com/data/517/5578co … icture.gif

Bild fung. ej.

hmmm. Fungerar finfint för mig här

Nåja, du postade länken till den så smile

Är man inte reggad användare så är den körd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
5 februari 2013
#36
Dieselsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Bild fung. ej.

hmmm. Fungerar finfint för mig här

Nåja, du postade länken till den så smile

Är man inte reggad användare så är den körd.

Saken är, att jag är inte medlem på sidan

- - Edit - -

Löst
Senast redigerat av it_mutt (5 februari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök