3045
Sök

Passat 1.8T -98 går ej upp i arbetstemp efter att en kylslang lossnat

606 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej har köpt en passat och en kylslang skakadelös, och jag tappade en del kylvätska.

efter det så går bilen som vanligt drar inge vatten och oljan ser bra ut men tempen vill inte riktigt gå upp till 90 ligger runt 45-70 grader innan det hände så gick den upp i 90 och höll sig där. vad kan felet vara hmm ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
18 009 Inlägg
25 mars 2012
#2
jottosson skrev:
Hej har köpt en passat och en kylslang skakadelös, och jag tappade en del kylvätska.

efter det så går bilen som vanligt drar inge vatten och oljan ser bra ut men tempen vill inte riktigt gå upp till 90 ligger runt 45-70 grader innan det hände så gick den upp i 90 och höll sig där. vad kan felet vara hmm ?

Sluta misshandla dina nyinköpta bilar! Börja med att lufta ordentligt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#3
är ju en "klick" funktion på kylslangarna till kylaren, måste ha vibrerat lös eller att han bytt kylvätska och tömt med den slangen och inte satt fast den riktigt

Kan det lagas ska det lagas! :)

172 Inlägg
25 mars 2012
#4
Får du nån värme ur värmepaketet?
Får du inte det så äre luft i systemet, bara att lufta som Smurfen sa. smile


606 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#5
kommer värme dock ingen djungel värme men hyfsad

Kan det lagas ska det lagas! :)

36 Inlägg
25 mars 2012
#6
MM Luft i systemet, bara att lufta precis som the rest of the people säger wink

Bmw 325ix Burn outs is 4 Wannabees

606 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#7
hmmm undra om inte nå mer kan ha hänt hmm det ryker lite lätt ur expansionskärlet om man har locket öppet :o känner ingen lukt men som sagt ryker litegranna hmm den drar dock inge vatten :o

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
18 009 Inlägg
25 mars 2012
#8
jottosson skrev:
hmmm undra om inte nå mer kan ha hänt hmm det ryker lite lätt ur expansionskärlet om man har locket öppet :o känner ingen lukt men som sagt ryker litegranna hmm den drar dock inge vatten :o

Märkligt och inte så trevligt. Starta bilen och öppna oljelocket på motorn på tomgång. Resultat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#9
händer ingenting vad jag vet :o

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#10
vad ska jag "kolla" efter när jag gör det tongue?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
26 mars 2012
#11
Kolla om det ryker där också, så ser du om topplockspackningen är väck, men det är förmodligen luft i systemet, håller med alla andra, lufta, annars kan du kolla om termostaten hängt sig. Och värmen i kupén kommer den hela tiden eller är det stötvis? Kommer det stötvis är det nästan garanterat luft i kylsystemet;)


583 Inlägg
27 mars 2012
#12
Kan nog lova att bilen kommer nå sin arbetstemperatur ifall bilen står still och motorn på tomgång oavsett man vill det eller inte pga spillvärmen utav förbränningen. Hurvida din mätare anger korrekt är en annan femma.

Ifall du inte luftat kylsystemet korrekt/ överhuvudtaget tror jag du har ditt svar redan där.

Sedan kan man leta orsaken till varför slangen lossade ifrånförsta början.
* Ifall detta berodde på cylinderkompression som smitit in i kylkanalen pga trasig/ dålig packning. Möjligentillsammans med för högt överladd tillsammans med gammla topplocksbultar som är kassa
* Gammal slang alternativ slangkoppling tillsammans med vibration.
..

Finns fler orsaker än verser i bibeln


För att på ett lätt se ifall du får in kompression i kylkanalerna så låt bilen stå på tomgång skruva av locket till expansions kärlet (gör detta när bilen är kall för att inte orsaka en dekompressions explosion med livet som insatts). Titta sedan efter bubblor i expanionskärlet. Bubblar det (oftast konstant) kan man misstänka topplockspackningen då antagligen kompressionen läcker ut i kylkanalerna villket ger bubblande effekt.

Denna pincip kan endast tillämpas ifall kylsystemet är korrekt avluftat.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
27 mars 2012
#13
när packningen gått brukar det bli för varmt inte kallt smile
brukar koka hela tiden


jag gissar på att din termostat fick sig en liten chock och fastnade i öppet läge
så längen den inte drar vatten och inte kokar och ingen olja i vattenet och tvärsom är det ingen mening att prata toppackningar

det verkar vara det första som dyker upp i allas huvud när det är problem
har kört kok på många bilar och aldrig bränt en packning

Kör fort så hinner inget hända...

5 710 Inlägg
27 mars 2012
#14
Ja att det ryker lite ur expansionskärlet behöver ju verkligen inte betyda någonting. Vattnet är ju varmt för bövelen och varmt vatten avger som bekant ånga.....

MVH Jonas
..............

172 Inlägg
27 mars 2012
#15
Growe skrev:
när packningen gått brukar det bli för varmt inte kallt smile
brukar koka hela tiden


jag gissar på att din termostat fick sig en liten chock och fastnade i öppet läge
så längen den inte drar vatten och inte kokar och ingen olja i vattenet och tvärsom är det ingen mening att prata toppackningar

det verkar vara det första som dyker upp i allas huvud när det är problem
har kört kok på många bilar och aldrig bränt en packning

Då har du haft tur, dödade min bruksbil i söndags genom att topp packningen/ toppen farit pga kok.


606 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#16
bilen verkar okej drar inge vatten och oljan ser bra ut... dock temp problemet kvar men har itne haft tid att kolla termostaten det görs till helgen återkommer då jag vet mer smile

Kan det lagas ska det lagas! :)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 mars 2012
#17
Haha, så fort en bil har problem här på Gorg så är det alltid topp-packningen xD

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 mars 2012
#18
LeafBox skrev:
Haha, så fort en bil har problem här på Gorg så är det alltid topp-packningen xD

visst är det märkligt..oavsätt symptom är det packningen ?!

låg tempratur är raka motsatsen till att packningen skulle gått sönder

Kör fort så hinner inget hända...

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
28 mars 2012
#19
Om du nu åker på att byta termostat så byt även tempgivarem G62 som sitter i bakkant på toppen och kanske även vattenpumpen så slipper du hålla på med glykolen flera gånger

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

606 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#20
att det ryker ur expansionskärlet kan ju många gånger vara ganska kasst ^^ men iaf! ska kika på det sen tack för tipset om temp givaren, ska byta ventilkåpspackningen först sen blire att fixa resten =P

Kan det lagas ska det lagas! :)


Sök