Rquired skrev:
hangman skrev:
Jag skulle köpa en BMW x5 då dom är snyggare och bättre bilar än båda. Börjar komma i dessa prisklasser nu, men av dessa du frågar så en fin xc90, hade dock valt diesel då bensinarna är trötta och extremt törstiga, dieseln går dubbelt så billigt och är starkare.
En sådan Volvo diesel vill ha runt 1-1.1L/mil blandad körning och en 2.5t drar runt 1.2-1.3L/mil, samtidigt som det är värt att notera skatten på 9000:- för en XC90 D5 med automatlåda medan en 2.5t med automat kostar 3600:-. Det skall till många mil innan en diesel har kompenserat för den högre skatten och innan dess är bensinmotorns "törst" knappast aktuell.
Dessutom har 2.5t 210hk och D5 163hk på tidiga årsmodeller (185hk på senare årsmodeller som förmodligen ligger utanför trådskaparens budget) så bensinmotorn är den starkare, hela 47hk starkare till och med. En 2.5t ger dessutom 320Nm mellan 1500-4500 varv/minut medan D5 ger 340Nm mellan 1750-3000 varv/minut, så bensinmotorn är mer körbar även på lägre varv.
I fallet med tidiga Volvo XC90 är det D5 som är törstig, trött och dessutom är gångkulturen under all kritik, det finns traktorer som går mjukare och låter mindre än tidiga D5.
Min drar ca 0.8 per mil. När tjejen hakar på sin hästtransport då drar den ca 1.3-1.5 per mil. Iofs så har jag manuell låda. Har ägt den i 1.5 månader och jag är supernöjd med den än så länge.
Senast redigerat av JimpeBoy (13 december 2012)
"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen