2928
Sök

Vad betyder Portad, sluten, osv. Baslåda?

Mårre
246 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
Tjenare garage häckar!

Börjar snart bli riktigt förbannad här för jag kan googla i hundra år men får aldrig svar på min fråga...

Så vad är det för skillnad mellan en Portad och en sluten baslåda?
Hur skiljer sig konstruktionen mellan dessa?

Varför jag undrar detta är för att jag tänkt bygga en låda till min kärra och vill veta vad portad och sluten betyder!

"Dream it, build it, drive it!"

1 727 Inlägg
5 februari 2013
Portad låda=då har du ett rör/öppning/slits som samverkar(det som fläktar) med basens rörelse.

Sluten låda=helt tät låda.

Rakt av jämfört dom emellan så spelar den portade lite högre än den slutna, som dock spelar tightare.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Mårre
246 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
Tack för så snabbt svar!!

451 Inlägg
5 februari 2013
M_G skrev:
Tack för så snabbt svar!!

En sluten låda har en sluten kammare som membranet får sitt mottryck mot och kan generellt producera ett tight ljud över ett brett spektrum.

En portad låda har någon form av lufthål i sig i vilken en helmholzresonans kan uppstå. Denna resonans skapar ett otroligt högt mottryck för basen vid resonans och leder till lite oförutsägbara komplikationer.

Over n' out.
Senast redigerat av Rigan (5 februari 2013)

2 665 Inlägg
7 februari 2013
Om du ska till o börja bygga,

Tänk på att det är basen som avgör om du skall ha sluten eller portas låda. Även volymen(liter) bestäms av basen.
Bara så du vet o inte börjar bygga utan att ha bestämt vilken bas o planerat.

En bra affär hjälper dig med vilken typ av låda du ska bygga. Eller så kan du fråga här innan du köper. Mkt kunnigt folk här, men även många som hör av polaren att man ska göra si o så....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Mårre
246 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:

Tänk på att det är basen som avgör om du skall ha sluten eller portas låda. Även volymen(liter) bestäms av basen.

En bra affär hjälper dig med vilken typ av låda du ska bygga. Eller så kan du fråga här innan du köper. Mkt kunnigt folk här, men även många som hör av polaren att man ska göra si o så....

Jag har planer på en MTX RT10-04
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 0-tum.html

Men sitter ändå och velar mellan en 10" och en 12"..

Det jag har tänkt är att bygga en låda som får plats på upphöjningen bakom sätet i skuffen och bygga som en avskärmning ihop med låtan så det blir som en platt yta emot sätena. förstår ni hur jag menar?
På detta vis så får jag plats där bakom med att lägga slutsteget och alla sladdar så man får en clean look på grejerna!
Ska även klä hela lådan i samma material och färg som jag har på mattan i skuffen!

610 Inlägg
7 februari 2013
M_G skrev:
Rickard-v skrev:

Jag har planer på en MTX RT10-04
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 0-tum.html

Men sitter ändå och velar mellan en 10" och en 12"..

Det jag har tänkt är att bygga en låda som får plats på upphöjningen bakom sätet i skuffen och bygga som en avskärmning ihop med låtan så det blir som en platt yta emot sätena. förstår ni hur jag menar?
På detta vis så får jag plats där bakom med att lägga slutsteget och alla sladdar så man får en clean look på grejerna!
Ska även klä hela lådan i samma material och färg som jag har på mattan i skuffen!

skulle då kört på 10" då en 12" har svårt att få plats under där smile

Sök