4300
Sök

Trimma Saab 9-5 evigt tacksam för hjälp

83 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej tänkte kolla om ni har några trim tips till min Saab 9-5 -98 fast med -09 motor, den har endast rullat 500 mil med nya motorn:)
De delar jag funderat på är följande: td04 15t/16 turbo, större intercooler, extraktorgrenrör med td04 fläns, 3" downpipe och därefter 2,5" med sport kat och en liten söt dämpare. Kommer efter montering göra en motoroptimering hos nordictuning och även E85 konvertering.
Låter detta som en hållbar 24/7 setup? Kommer stakar/kolvar hålla? Hur många hk tror ni att jag kan få ut? Om ni har några andra tipps så blir jag inte mer än glad om ni delar med er:) är rätt ny på området,

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 februari 2013
#2
Är det en T7-motor bör du byta kolvar om du ska över 300 hk. Du behöver inte extraktorgrenrör för att komma upp i 300 hk, det försvårar bara att få bilen genom besiktningen i fortsättningen.

För 300 hk behöver du lämplig mjukvara, TD04 räcker bra, 2,5" avgas duger, och sportkat. Ett vanligt steg 3 till 9-5 Aero helt enkelt.


5 710 Inlägg
11 februari 2013
#3
Som sagt....ett vanligt aero steg 3 går bra och du slipper byta så mycket.
En 15T på original grenrör, 3" frampipa, racekat och 3" eller 2½" AVG och en anpassad mjukvara.

MVH Jonas
..............

1 705 Inlägg
11 februari 2013
#4
Jag har en B235 i min 9-3, du nämnde aldrig om du har 2.0 eller 2.3 i din?

Har 3" dp, racekatt och 2.5" catback.
630cc spridare och Aero original TD04-15T.
do88 aluminium-intercooler och silikonslangar.
Mjukvara från Maptun.
Rensat insug och sportluftfilter.

Plockar ut typ 300hk och 450Nm på E85, och vågar inte gå högre med originalkolvar och 15T turbo.
Men den går förbannat bra som den är. smile

Extraktorgrenrör tycker jag du kan skippa, tillför inget på dom effekterna och är bara krångligt vid besiktning.
Jag rullar igenom besiktning utan att besiktningsgubbarna ens höjer på ögonbrynen när dom kollar under huven, allt ser i stort sett original ut förutom racekatten.


342 Inlägg
11 februari 2013
#5
Som redan nämnts så behöver du inte bry dig på grenröret, original grenröret är bra utformat och klarar ledigt dina effektmål.

Personligen har jag hört att kolvarna lever väldigt farligt vid ca 280hk och uppåt, men eftersom man hör och läser om kolvras på t7 motorer ständigt, även med originaleffekt hade jag inte vågat satsa på några jättesiffror.

Kolvarna ÄR ju faktiskt underdimensionerade, inget snack om saken, men visst med en bra programvara med schysst AFR, avgastemp och framförallt lite knackningar så kan det kanske hålla. Lite lotteri helt enkelt.


Sök