3379
Sök

Inkoppling av LH 2.4 i 740, Problem!!

38 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Håller på och koppla in ett LH 2.4 i min 740, hade regina sprut innan.

Härvan kommer från nyare volvo 240

Har kopplat in alla kontakter och de kvarstår bara några kablar.

en grov röd kabel med hängsäkring (borde va 12+)

sen den 9 poliga kontakten. jag har läst runt lite och kopplat efter de. men inga framsteg alls!

tjock röd/gul till pumpen/pumparna lika så med den tunna röd/gula

Blå 12v vid läge 2 på tädningen.

pumparna går ej igång men sätter jag ström direkt från batteriet och på kablarna till pumpen så start den.

får ingen gnista heller. jag kan ju knappast va den första som försökt o göra detta. så någon som har lite mer kolla kan gärna skriva ett inlägg!

För på förhand!

1 008 Inlägg
20 oktober 2012
#2
Den grova röda med 25A flatstiftsäkring är huvudsäkringen till boxarna och soppapumpen/relät.

Den tunna röd-gula (lamdasondens förvärmning) skall kopplas ihop med den tjocka röd-gula med en säkring emellan.
Den tjocka kopplas direkt till bränslepump och skyddas av huvudsäkringen.


Har du kopplat in det kontaktstycke vid tändspolens kablar??
En blå och en röd-vit är det i kontakten.
Blå = ingång för tändningsplus"15-matning"  matar tändspolen och tändslutsteget.
(Röd-vit = utgång till varvräknare)

Vilken årsmodell var det på 240in ??
På årsmodell 88b-89 så skiljer kabelfärgerna i 9-poliga kontakten jämfört med 90-93 !

Kolla om felkodsdosans lysdiod funkar/förök att kolla felkoder, gör den inte det så har du antagligen kablage från 88b-89 och har kopplat fel.

På 88b-89 är Tändningsplus"15-matningen"  kabeln Röd-Svart och hastighetssignalens kabel Blå.
På 90-93 är  Tändningsplus"15-matningen"  kabeln Blå och hastighetssignalens kabel Blå-Svart

Vet du inte årsmodellen så så får du kolla om du har en Röd-svart kabel i kontakten, om du har det så har du hittat felet.


38 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#3
hej! har två olika härvor, fixade en till på skroten. jag alltså båda 89 och 90-

har kopplat in så efter schema. har ström till spolen. men får ingen gnista. har även testat att byta svänghjulsgivare dock till en beg. finns det något sätt man kan mäta att de kommer signal i från givaren?

mvh

38 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#4
bilen startar någon sekund om man håller på gasen men dör direkt. någon som har varit ute för samma sak?

TBM NINJA
917 Inlägg
11 februari 2013
#5
Har du bytt till 60-2 svänghjul? (Måste till lh2.4, regina använder en annan typ, håller åsså på å byter mitt regina mot lh2.4)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D


Sök