Tänkte dela med mig av mitt nuvarande projekt, en 929 från 77. Köpte för billig peng i höstas, körde lite innan vintern sedan har den stått i garage pga frånvaron av vinterdäck plus att termostatlocket sprack när jag skulle kolla termostaten... iallafall har jag bestämt mig för att pyssla lite med den då den är så pass ovanlig.
Den är i skapligt skick, blev lite förvånad när jag häromdagen hissade upp och kikade under ordentligt, har klarat sig väldigt bra från rost (för att vara mazda).
Planer för bilen va först och främst lite generell uppfräschning; går bra i motor men läcker olja lite för mycket, lite lacksläpp, dåliga lister kring dörrar och fönster - kan se igenom på vissa ställen och de är torra som snus. Sen är det som det är med de flesta av oss, börjar man skruva lite är det svårt att låta bli och när jag fick ett par fälgar av en kompis så kunde jag inte låta bli att tänka lite längre.
så plan nu är; Fälgar, större avgassystem just for fun, byta bromssystem fram&bak, byta fjädrar/stötdämpare till något styvare, lacka lite detaljer, ev ta bort främre kofångaren men får se hur det ser ut. Sen nån gång leta fram en roligare motor, skulle ju va skoj med wankel.
Provmonterade nya fälgar igårkväll, dock krävs det lite mer att få det passa i fram.
Så till frågestunden, är det någon som har koll på utbytesdämpare/fjädrar i fram? Har tänkt meka loss mina och mäta dimmensioner för att kunna hitta något som passar (finns ju inte mycket delar/info att få tag på) men om någon redan gjort det så...
Detsamma gäller bak, där sitter det ju bladfjädrar vilket är lite knivigare, men det borde väl finnas liknande på någon annan bil som passar och är lite styvare, nu är den rena tvålkoppen.
Tacksam för hjälp.