4870
Sök

Audi 200 20v kylar problem

46 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#1
Problemet är så att:
Kylfläkten är omkopplad av fd ägare då något är trasigt och den går inte.
Så nu finns en knapp i bilen till fläkten som bara går på fullt eller inget.

När bilen kommer upp i temp måste jag ha fläkten på hela tiden annars går den varm, även när jag kör i högre hastigheter så ligger den på 90-95grader.
Kan sjunka lite när den står på tomgång? dock aldrig under 85 grader. Med full fläkt på....

Kan det bero på att den lilla kylaren är bortplockad?
Finns det någon som har en?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 januari 2013
#2
90-95 grader är ju helt normalt, det är ju strax över temperaturen där termostaten öppnar.
Det är vara termoritsbrytaren, en givare i botten av kylaren som är trasig och därav är det monterat on/off med knapp.

Vilken lilla kylare är det som är bortplockad? yikes



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

363 Inlägg
9 januari 2013
#3
te_wik skrev:
90-95 grader är ju helt normalt, det är ju strax över temperaturen där termostaten öppnar.
Det är vara termoritsbrytaren, en givare i botten av kylaren som är trasig och därav är det monterat on/off med knapp.

Vilken lilla kylare är det som är bortplockad? yikes



Mvh Tommy

Jag antar att den är den som sitter i fronten som är bortplockad smile

Mvh Jesper
BMW M3 E46 -03

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 januari 2013
#4
Jippen skrev:
te_wik skrev:
90-95 grader är ju helt normalt, det är ju strax över temperaturen där termostaten öppnar.
Det är vara termoritsbrytaren, en givare i botten av kylaren som är trasig och därav är det monterat on/off med knapp.

Vilken lilla kylare är det som är bortplockad? yikes



Mvh Tommy

Jag antar att den är den som sitter i fronten som är bortplockad smile

Ahh ja se där! Missade att det var en 20V.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 210 Inlägg
9 januari 2013
#5
te_wik skrev:
90-95 grader är ju helt normalt, det är ju strax över temperaturen där termostaten öppnar.
Det är vara termoritsbrytaren, en givare i botten av kylaren som är trasig och därav är det monterat on/off med knapp.

Vilken lilla kylare är det som är bortplockad? yikes



Mvh Tommy

Tänkte samma sak. 90-95 grader på Audin är väll helt normal arbetstemp på dom..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 januari 2013
#6
Ekis! skrev:
te_wik skrev:
90-95 grader är ju helt normalt, det är ju strax över temperaturen där termostaten öppnar.
Det är vara termoritsbrytaren, en givare i botten av kylaren som är trasig och därav är det monterat on/off med knapp.

Vilken lilla kylare är det som är bortplockad? yikes



Mvh Tommy

Tänkte samma sak. 90-95 grader på Audin är väll helt normal arbetstemp på dom..

Brukar vara så, inte alltför ovanligt att tempmätaren stiger väldigt högt på sommaren.
Vill som minnas att hastighet 1 på fläkten går igång vid 99 grader, men minnet sviker kanske där.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

46 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#7
te_wik skrev:
Ekis! skrev:
te_wik skrev:
90-95 grader är ju helt normalt, det är ju strax över temperaturen där termostaten öppnar.
Det är vara termoritsbrytaren, en givare i botten av kylaren som är trasig och därav är det monterat on/off med knapp.

Vilken lilla kylare är det som är bortplockad? yikes



Mvh Tommy

Tänkte samma sak. 90-95 grader på Audin är väll helt normal arbetstemp på dom..

Brukar vara så, inte alltför ovanligt att tempmätaren stiger väldigt högt på sommaren.
Vill som minnas att hastighet 1 på fläkten går igång vid 99 grader, men minnet sviker kanske där.




Mvh Tommy

Kan tänka mig att det kan vara så på sommaren men på vintern? och har alltid full fläkt på...
Min sambo har en s2a. (jennynatalie) hennes går aldrig upp 90 grader om inte man tok kör, och då är de på sommaren.
Måste verkligen ta och felsöka på om de bara är en givare som är trasig till fläkten.

Audiot
1 153 Inlägg
10 januari 2013
#8
Tempen skall vara 90 grader annars är det termostat fel :-p
Men det är nog givaren på kylaren du skall byta på din bil.


46 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#9
TheGuard skrev:
Tempen skall vara 90 grader annars är det termostat fel :-p
Men det är nog givaren på kylaren du skall byta på din bil.

jo det blir en ny termokontakt och prova koppla tillbaka allt som det ska vara.
Men en sak jag märkte idag som va konstig, låg och körde på e14 och tempen låg strax under 90.
Provade då att stänga av fläkten.... till min förvåning så sjönk tempen till ca 80-85grader...
Men när jag slår på fläkten så ökar den temperaturen?? varför?
Har kollat att fläkten snurrar rätt så den inte va felkopplad och kanske snurra bakvägen...

Audiot
1 153 Inlägg
10 januari 2013
#10
ja det vette gröne varför de blir så tongue


46 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#11
Har bytt termokontakten nu och kopplat tillbaka allt som det ska vara.
Dock går inte kylfläkten igång alls, inte på något läge...

någon som har någon idé förutom säkringen? tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 januari 2013
#12
Diskodudeboy skrev:
Har bytt termokontakten nu och kopplat tillbaka allt som det ska vara.
Dock går inte kylfläkten igång alls, inte på något läge...

någon som har någon idé förutom säkringen? tongue

Sitter relät kvar?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

46 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#13
te_wik skrev:
Diskodudeboy skrev:
Har bytt termokontakten nu och kopplat tillbaka allt som det ska vara.
Dock går inte kylfläkten igång alls, inte på något läge...

någon som har någon idé förutom säkringen? tongue

Sitter relät kvar?



Mvh Tommy

Jadu tommy, är inte helt säker så måste kolla..
Har ju varit en brand i motorutrymmet som tidigare ägare har klippt och klistrat ihop massa kablar så jag vet inte om kablarna sitter på rätt på termokontakten men de borde väl inte spela någon roll?
Sitter dom fel så blir de väl bara att fläkten går på fel lägen vid tillslagstempraturerna?

Sen vet jag inte heller hur man kollar "reglaget" som sitter på vä rambalk framför kylaren, är väl den som styr strömmen till fläkten beroende på termokontaktens signal?

Prova att lägga upp en bild.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1853167
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=9655&image=1853167
Senast redigerat av Diskodudeboy (18 januari 2013)

46 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#14
Kan tydligen inte lägga upp bilder jag...

Hittat en sida dock på engelska som hjälper mig lite, kan starkt rekommendera den!

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … .html#fuse

46 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#15
Nu har jag fått tag i ett motstånd till fläkten och bytt. Nu fungerar fläkten som den ska på alla lägen. smile
Fick tag på ett motstånd av en vän som hade en audi 100 2.3e stående. Nu till nästa grej som är att hitta en ny elektrisk vattenpump som sitter på dessa bilar... någon som har någon idé vart man får tag i en sådan förutom berners? Mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 februari 2013
#16
vill minnas att custom auto craft i Luxemburg har börjat sälja dessa pumpar. Minns inte adressen men googla det!

Handlat därifrån några gånger utan problem.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

46 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#17
te_wik skrev:
vill minnas att custom auto craft i Luxemburg har börjat sälja dessa pumpar. Minns inte adressen men googla det!

Handlat därifrån några gånger utan problem.


Mvh Tommy

Perfekt! ska kolla omgående!

Tusen tack smile

Bounty hunter
671 Inlägg
13 februari 2013
#18
kolla me NASCOM.SE dom säljer CustomAutoCraft grejjerna big_smile



Sök