Kort om oljor: Första "talet" anger "basoljans" visko-klass, i fallet med 10W60 är det alltså en "10" olja, en rätt lättflytande olja när det är "kallt". W står för "winter" o hör så att säga till "10". "60" syftar på viskositeten när oljan är varm, det mäts vid en viss temp, vet ej vilken men har ett svagt minne av att det är vid 100 grader Celsius, men jag VET inte säkert. Hur får man då en 10W olja att uppföra sig som 60W olja vid 100 grader? Jo det är additiven som gör det, dvs tillsatserna som "förbättrar" oljan. Jag vet inte hur stor del oljan som utgörs av additiven men jag skulle inte bli förvånad om det är uppåt 30%.
Det finns ett fåtal tillverkare av additiv-paket i världen, minns jag rätt har så köper Castrol in sina additivpaket. Basoljan är borde däremot var Castrols egna produkt, Castrol ingår i BP ett rätt stort oljebolag som bekant...
En 10W60 olja är alltså en olja som är relativt lätt flytande kall men relativt "tjock" varm.
Senast redigerat av dawwe (17 februari 2013)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure