2948
Sök

Bmw m3 3.0 rassel i några sekunder vid start.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 februari 2013
dawwe skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Och för att den ska vara godkänd av just bmw ska den minst ha sm/cf som API norm.

Va får du allt i från? Mytoman.

O för att utveckla det hela. Castrol TWS hade fram tills för nåt år sedan "endast" API SJ endast o det ÄR en M-godkänd olja! http://www.mapodo.de/castrol-edge-profe … 0w-60.html

Haha va?? Nu behöver du inte ta i så du skiter ner dig. Jag läste fel i mina papper och den måste inte hålla sm/cf för att vara godkänd, men just den oljan jag syftade på håller sm/cf klass och är då godkänd för olje service på bmw.
Senast redigerat av 76Lubricants (17 februari 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 februari 2013
Mytoman.  Läs på bättre. Finns INGA direktiv från BMW att oljan skall ha en viss API-klassning. Sen att i princip SAMTLIGA "märkesoljor" idag, nästan helt oavsett viskoklass har API SM klassning är en sak, men oljan skall först o främst ha RÄTT viskoklass samt vara helsyntetisk. Man går inte bara på API klassningen. För övrigt var Castrol TWS endast API SL klassad långt in på 2000-talet, ändå så var det en rekommenderad "M" olja från BMW, trots att det kommit högre klassningar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
17 februari 2013
dawwe skrev:
Mytoman.  Läs på bättre. Finns INGA direktiv från BMW att oljan skall ha en viss API-klassning. Sen att i princip SAMTLIGA "märkesoljor" idag, nästan helt oavsett viskoklass har API SM klassning är en sak, men oljan skall först o främst ha RÄTT viskoklass samt vara helsyntetisk. Man går inte bara på API klassningen. För övrigt var Castrol TWS endast API SL klassad långt in på 2000-talet, ändå så var det en rekommenderad "M" olja från BMW, trots att det kommit högre klassningar...

Ja redigerade mitt inlägg. Som jag skrev läste jag fel i papprena. Den måste inte hålla sm/cf men den oljan jag syftade på håller sm/cf klass ochcär godkänd för bmw. Självklart ska det vara en full syntet olja, behöver man ens nämna det?
Efter som att han redan skrev viskositeten på oljan han hade så är det väl klart att jag inte frågar honom om den??.
De behöver du inte vara dryg för.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Nej man kan inte bara gå på API-klassningen. Men API SM är en rätt sen klassning kom typ 2005 eller så.
Iaf, 5W40 funkar till bilen, tidigare ägare till min M3 körde med 5W30. Det "viktiga" är att det är en helsyntetisk kvalitetsolja. MEN jag skulle rekommendera dig att köra på Castrol Edge 10W60 FST, en olja "avsedd" för M-motorer. Den tillhör Castrols bästa helsyntetiska oljor, kan köpas billigt hos tex www.levoil.de

Okey har faktiskt aldrig kollat API-klassning tidigare:/ Utan denna oljan fick jag fram genom ett schema över de olika mobil oljorna vilken som va rätt för min, Jag visste själv klart att det skulle va helsyntetsik olja men just viskoseteten visste jag inte. Men fick i alla fall fram Mobil super 3000 helsyntetisk 5w 40. Men jag har själv läst nu i efterhand om att alla kör med den castol edge oljan 10w 60. Är lite dålig på just 5w 40 och 10w 60. :S men är den som är 10w 60 lite mer tjockare? Kanske är en olja som skulle funka bättre än mobil oljan?

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 februari 2013
Kort om oljor: Första "talet" anger "basoljans" visko-klass, i fallet med 10W60 är det alltså en "10" olja, en rätt lättflytande olja när det är "kallt". W står för "winter" o hör så att säga till "10". "60" syftar på viskositeten när oljan är varm, det mäts vid en viss temp, vet ej vilken men har ett svagt minne av att det är vid 100 grader Celsius, men jag VET inte säkert. Hur får man då en 10W olja att uppföra sig som 60W olja vid 100 grader? Jo det är additiven som gör det, dvs tillsatserna som "förbättrar" oljan. Jag vet inte hur stor del oljan som utgörs av additiven men jag skulle inte bli förvånad om det är uppåt 30%.
Det finns ett fåtal tillverkare av additiv-paket i världen, minns jag rätt har så köper Castrol in sina additivpaket. Basoljan är borde däremot var Castrols egna produkt, Castrol ingår i BP ett rätt stort oljebolag som bekant...
En 10W60 olja är alltså en olja som är relativt lätt flytande kall men relativt "tjock" varm.
Senast redigerat av dawwe (17 februari 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

72 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Kort om oljor: Första "talet" anger "basoljans" visko-klass, i fallet med 10W60 är det alltså en "10" olja, en rätt lättflytande olja när det är "kallt". W står för "winter" o hör så att säga till "10". "60" syftar på viskositeten när oljan är varm, det mäts vid en viss temp, vet ej vilken men har ett svagt minne av att det är vid 100 grader Celsius, men jag VET inte säkert. Hur får man då en 10W olja att uppföra sig som 60W olja vid 100 grader? Jo det är additiven som gör det, dvs tillsatserna som "förbättrar" oljan. Jag vet inte hur stor del oljan som utgörs av additiven men jag skulle inte bli förvånad om det är uppåt 30%.
Det finns ett fåtal tillverkare av additiv-paket i världen, minns jag rätt har så köper Castrol in sina additivpaket. Basoljan är borde däremot var Castrols egna produkt, Castrol ingår i BP ett rätt stort oljebolag som bekant...
En 10W60 olja är alltså en olja som är relativt lätt flytande kall men relativt "tjock" varm.

Okey då fattar jag smile Tack för den förklaringen:) Blir nog att jag köper Castrol olja nästa gång jag byter:)

72 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Sätt dit en 3.2 spännare, den är bättre. Kostar typ 1000kr. Den har färre delar, o framförallt en kraftigare fjäder. Monteringen kan vara rätt jobbig, så var fallet iaf när jag monterade den på min E34...

Skulle bara säga det att jag ska byta min spännare till en 3.2ans spännare i stället. Skickade till PPF och han sa att dom använder bara den spännaren som är till 3.2 bara för att den andra som är till 3.0 är rent ut sagt skit dålig. Så bestämde mig för att beställa en sån, kostade 793kr på schmeidmann så va ju inga större pengar! Så då får man en som funkar bra!

Sök