2537
Sök

Add a Fuse

66 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag behöver koppla in en extra enhet till säkringsboxen i motorutrymmet. Strömmen ska aktiveras när motorn startas, därför kan jag inte koppla + direkt till batteriet. Hittade "Add a Fuse" som verkar väldigt praktisk, men den verkar vara mycket svår att få tag på i sverige.

Har testat de flesta sökord jag kommit på. Är de någon som vet vad den kan heta på svenska eller var den kan köpas?

Såhär ser den ut:
http://www.projectlink.com.au/media/images/product/large/blade-fuse-tap-25901.jpg

Olika namn jag hittat:
Add a Fuse
Add a Circuit
Fuse Tap
Blade Fuse Tap


Installerad:
http://i254.photobucket.com/albums/hh107/RickCoMatic/AccyTapCU.jpg


66 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#2
Hittade den efter flera timmars sökande, de heter Flatsäkringsadapter eller Extra säkringsuttag
Finns från 29kr till 140 kr per st, så det gäller att beställa från rätt ställe.

Jag hittade min här: Conrad.se
Senast redigerat av SpeedRebirth (20 februari 2013)


7 280 Inlägg
20 februari 2013
#3
Finns även på ebay för 20-30kr inkl frakt smile


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
20 februari 2013
#4
vf inte dra direkt till tändningslåset? 0.o å dra en säkring på kabeln du drar dit?


66 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#5
För att enheten ska vara i motorutrymmet. Det är en Guardian Angel "Overboost Protection"

Ska kopplas mot Jord, plus, dumpventilen och insugsgrenröret. Så då är det ingen idé att koppla in den mot tändlåset smile

http://farm9.staticflickr.com/8020/7626898244_fe9260b7c9_z.jpg


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
20 februari 2013
#6
SpeedRebirth skrev:
För att enheten ska vara i motorutrymmet. Det är en Guardian Angel "Overboost Protection"

Ska kopplas mot Jord, plus, dumpventilen och insugsgrenröret. Så då är det ingen idé att koppla in den mot tändlåset smile

http://farm9.staticflickr.com/8020/7626 … b7c9_z.jpg

then i see! smile


5 142 Inlägg
20 februari 2013
#7
tror inte det där är något man ska driva någon stor förbrukare på då du kommer belasta kableln till säkringen med risk för överbelatsning osv. säkringarna i lådan är dimentionerade att säkra av kabeln efter dens maxkapasitet och biltillverkarna använder nog sällan onödigt stora kablar.   så möjligtvis att den skulle gå att driva ett relä med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

66 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#8
mb_pucken skrev:
tror inte det där är något man ska driva någon stor förbrukare på då du kommer belasta kableln till säkringen med risk för överbelatsning osv.

Enheten drar endast ~0.75A så det är inget problem. Säkringsplatsen som jag tänkte koppla in den på är på 15A. På "ENG BAR" säkringen enligt lockets beskrivning. Fler som har gjort detta så det är rätt beprövat smile

mazdaspeed'ers dont fuck around wink


66 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#9
Btw, den här enheten bör alla ni med turbo och vanlig BOV/BPV vara intresserade av. Den kan rädda motorn från att explodera av okontrollerat övertryck. Den är väl beprövad i usa där de hela tiden letar efter gränsen på dessa motorer (i detta fall mazdas DISI motor)

När jag har installerat den här så kommer jag lägga upp en How To Install tråd

Jag passade även på att köpa deras (Stratified Auto) Boost Dial som är en helt ny produkt, har du problem med Oscillation på boost kurvan så kan denna fixa detta, med mera med mera... Lägger även upp en tråd om den när jag har installerat

http://www.stratifiedauto.com/


7 280 Inlägg
20 februari 2013
#10
SpeedRebirth skrev:
Btw, den här enheten bör alla ni med turbo och vanlig BOV/BPV vara intresserade av. Den kan rädda motorn från att explodera av okontrollerat övertryck. Den är väl beprövad i usa där de hela tiden letar efter gränsen på dessa motorer (i detta fall mazdas DISI motor)

När jag har installerat den här så kommer jag lägga upp en How To Install tråd

Jag passade även på att köpa deras (Stratified Auto) Boost Dial som är en helt ny produkt, har du problem med Oscillation på boost kurvan så kan denna fixa detta, med mera med mera... Lägger även upp en tråd om den när jag har installerat

http://www.stratifiedauto.com/

Finns det något styrsystem i dagens läge som INTE bryter av vid för högt laddtryck?


66 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#11
Mazdan har det också men eftersom boost spikes kan uppstå väldigt snabbt så hinner inte ECU med, den försöker ju stegvis sänka boosttrycket allteftersom. Och låta ECUn aktivera ignition cut är inte så hälsosamt för varken motor eller drivlina, kan ju bli ett jäkla ryck.

Så den här enheten sänker/håller boosten vid det värde som man har ställt in, utan ryckningar. Spelar ingen roll om du fortsätter hålla plattan i mattan, boosten håller sig på en jämn nivå ändå

Exempel:

GA avstängd:
http://www.mazdaspeedforums.org/forum/attachments/f600/54498d1331283561-guardian-angel-installed-reviewed-gatest1.jpg

GA aktiverad (10psi):
http://www.mazdaspeedforums.org/forum/attachments/f600/54499d1331283561-guardian-angel-installed-reviewed-gatest2.jpg



Sök