3512
Sök

Betydlig sämre prestanda med avgassystem än utan?

60 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
När jag köpte min Volvo 745:a så hade den inget efter katten.. (Lät lite när man kom glidandes tongue) Då var bilen rätt så pigg iaf på dom lägre varven, men nu när jag satt på avgassystemet så är den som en säck mögliga o slöa potatisar.. Jag vet att om man har bättre performance system så ska den gå bättre men den borde väll gå bättre med avgassystem än utan eller?

Sen så är det ett visst läge på gasen där det känns som om motorn inte orkar med, men precis över det varvtalet så gr den på som vanligt, vad kan det vara för problem?

It's not the fart that kills it's the smäll.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
30 mars 2007
jo bilarna borde gå bättre med än utan ( gäller inte turbo )

dom utan turbo måste ju ha lite motstånd för att fungera bäst. kan vara som så att avgas systemet du har är för litet eller extremt sotigt, pröva byta upp dig lite grann lite större rör alltså, sen borde den gå som en dröm.. 

men som sagt.

Bilar med turbo går nästan bäst med 2'5" - 3"
bilar utan borde inte vara lika pigga utan rör..

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

60 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Jag köpte ett helt nytt avgassytem, så det borde inte vara igensotat tongue

Kanske katten är lite dålig? (Hoppas inte)
Senast redigerat av Kaktus (30 mars 2007)

9 108 Inlägg
30 mars 2007
Låter som om katten är kass faktiskt.. Vilken årsmodell är det? Är det -88 så får du rensa den invändigt om du vill, så länge den klarar avgaskraven. Är det -87 eller äldre får du sätta ett rör där istället.

60 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Är det bara att skruva bort den och rensa med typ diskborste eller?

9 108 Inlägg
30 mars 2007
Japp men det är hårda grejor inuti så ett spett är ett bättre förslag smile Dra sedan ett rör igenom för att slippa att avgaserna får turbulens i katten.

727 Inlägg
30 mars 2007
lol njaa inte direkt, du får nog snarare ta ett järnrör å slå ur innehållet, är troligen gjort i keramik, om du ska rensa den vill säga

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

60 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Men om jag kör ett rör genom katten så har väll den ingen funktion?
Blir det int lite mer utsläp av avgaserna? Vad tycker dom på besiktningen om det? smile

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
30 mars 2007
är de ä en 88 så ska kattens itta där men du kan ha ett rör igenom så de ser ut som den verkar på nått vis fast den inte gör de... kalrar den abra avgaskraven så äre inga problem om de ä 88 eller äldre

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

60 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Det är en 88 wink

Är det något mer än avgassystemet som avgör om den klarar avgaskraven?
Tänkte på om oljan i motorn är dålig eller liknande..

Hur mycket sänker egentligen katten prestandan?

10 287 Inlägg
30 mars 2007
Ja. Typ massor som kan göra att den inte klarar avgaskraven.
Vanligast torde läckage och sådana saker som igensatt vevhusvent, slut tändstift, slut fördelare vara. Men även sådant som soppatrycksregulator som hakar upp sig kan ställa till jävelskap.

/Göran

Kaktus skrev:
Är det något mer än avgassystemet som avgör om den klarar avgaskraven?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mental retard :D
98 Inlägg
30 mars 2007
gör annars som så att du köper en annan kat på skroten och slårsönder innehållet och blåser rent och bara monter o kör till besiktningspapperna kommer i brevlådan och då bytar du till en fungerande kat och besiktar och ser glad ut som så många andra big_smile

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

utbildad klant
2 197 Inlägg
30 mars 2007
allså jag vill ha på ett annat avgas på min utan katt ljuddæmpare, men jobbit måste ju byta till baka varje besikning! blir førbannad allså tongue

Mvh O.Frankeståhl

60 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Kan det verkligen vara katten.. uppmärsammade en annan sak idag.. Den tvärdör när man gasar på t.ex vid omörning eller inte dör men motorn typ orkar inte med . men släpper man på gasen det minsta så fortsätter den varva upp utan det minsta bekymmer..

Kan det vara något med bränslet, typ skit i bensinfiltret? eller kanske rent av pumpen som håller på att lägga av... fast iofs så om det skulle vara pumpen skulle den väll inte gå på högre gas heller eller, kanske inte filtret heller.. men ska checka filtret..

Var sitter det förresten på 745 GLT?
Har kollat i motorutrymmet men inte hittat..

Sök