Tjo!
Har hittat en sådan bil som jag får för 6500 kronor. Den är i princip rostfri och har endast två ägare i ryggen. Problemet är att ursprungliga ägaren fått för sig att h*n skulle fylla vätskan för kopplings-/bromsvätska med vanlig motorolja. Säljaren säger att detta är allt annat än bra, och att haveri varit nära förstående. Säljaren -- som har grym motorvana -- har bytt hela övre kopplingscylindern (eller om det var den nedre? iaf ... den "stora" cylindern).
Just nu (när jag provkörde) tar kopplingen först några centimeter från golvet, och säljaren säger att detta beror på att vätskan han fyllt på med efter cylinderbytet nu måste smyga in, och att det kommer att bli bättre allt eftersom. Vidare, säljaren säger att det _eventuellt_ kan bli tal om att byta även den lilla kopplingscylindern ("slaven") om kanske 3000 mil, men att detta inte borde kosta en förmögenhet.
Vad tror ni, motorvetare? Mot bakgrund av detta? Jag ringde en auktoriserad Toyota-verkstad här i stan, och angav registreringsnummer för bilen ifråga. Han gav mig en prisuppgift på knappt 2400 SEK för att byta ut "slaven", om det skulle behövas. Inte alltför illa, då, vill jag tycka.
Nå, är det nåt annat jag bör tänka på här? Nåt som låter konstigt tycker ni? Är helt novis på motorer och har bara säljarens ord att gå på, men priset känns ändå bra.
Senast redigerat av Gew (1 mars 2013)