4625
Sök

Skolprojekt: Mobil anpassad för hobby mekarn.

194 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Hej. Jag och en kille till har ett projekt i skolan där vi ska skapa/design/anpassa en mobil/surfplatta och operativsystem till valfri målgrupp. Vi har valt hobbymekarn som målgrupp, då tänkte vi att det kan vara bra att höra med er om vad ni har för åsikter och tankar kring detta:) Vi har lite frågor som ni gärna får svara på smile

1: Design. Storlek? smuts, stöt och vattentålig? (skydd för uttag mm)

2: Vad vill ni har för tillbehör? Tex obd-uttag, Verktyg för tex komptest eller till att mäta avgasvärden, eller kunna ställa in ljusbilden.

3: Skulle det vara bra med ett mobilskal med små verktyg i, tex som en schweizisk armekniv, fast med verktyg till bilen.

4: Finns det program som ni tycker skulle passa bra i mobilen? tex en pålitlig dbmätare.

5: Tycker ni det finns massa onödig standardprogram och funktioner i mobilerna som man som hobbymekare inte behöver?

Ni får tänka er att detta bara är en frågeställning, och inget som kommer genomföras. Utan vi ska bara skriva om det i projektet:) alla tankar och ideér uppskattas smile

412 Inlägg
1 mars 2013
Åh detta har jag tänkt på många gånger!

För att göra det enkelt, så har jag alltid utgått ifrån dom gamla Nokia typ som 5500. Klockren design och storlek, stöttålig och inte allt för ful för att kunna användas bland folk utan att skämmas.

Stark lampa och en hyffsad kamera så man kan både lysa och ta bilder på diverse kablar osv så man lätt kan få ihop allting senare om man är lite glömsk av sig.

En mini-USB port till allt (Data-förbindelse, laddning och obd-uttag) dock med en adapter till obd-uttaget, det finns redan programvara på android för vissa styrsystem.

Viktigt att det är normala knappar eller ett riktigt tangentbord, att det är touch på displayen är väl okej men det ska finnas riktiga knappar eller riktigt tangentbord så man kan skriva ordentligt även med smutsiga fingrar. (Hela skalet är gummiklätt så man kan tvätta rent)

Sen något jag alltid velat ha är något man kunnat mäta med, direkt i mobilen! Typ som ett skjutmått inbyggt i telefonens skal men också något att mäta avstånd med kanske en laser? Och absolut ett vattenpass, men då måste ju telefonen ha en rektangulär form med vassa hörn så den kan stå plant på egen hand.

Har haft massor med ideér när man varit i garaget och det här är väl några av dom, under årens gång så har man glömt bort det mesta tyvärr men kommer jag på mer så fyller jag på i tråden. smile

135
├┼┼
24 R

1 498 Inlägg
1 mars 2013
Hård kant som man kan öppna flaskölen med,

194 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Där ser man, inte bara vi som har tänkt på det då:) Om det är någon mer som har några ideér så uppskattas det:) Skulle behöva minst tre personer till som svarar på frågorna innan fredag smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 mars 2013
inbyggd OBD-läsare via mini-usb skulle ju vara guld. Man kanske kan få med en OBDII->mini usb kontakt och så ligger tex "Torque" inlagt redan? 

Mäta avgasvärden vore ju trevligt, men jag ser inte hur det skulle då till. Specialdesignad app med en ännu mera specialdesignad kontakt och sensor på andra sidan?

En lite starkare ficklampa vore ju trevligt ibland.

Eftersom detta blir rätt tunga program så föreslår jag att man kör en lättad version utav Android med så lite dynga som möjligt, som ex Cyanogenmod eller kanske ännu mindre.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

137 Inlägg
4 mars 2013
Håller med om det som skrivits ovan, dock en sak jag stör mig otroligt mycket på är att man kan inte lägga mobilen någonstans i garaget utan att den drar till sig en jävla massa järnspån och sån skit till högtalarn å andra öppna delar vilket i sin tur förstör mobiljäveln på alla möjliga sätt. Så om det fanns nån lösning på det skulle man ju uppskatta smile

630 Inlägg
4 mars 2013
En Nokia 3310 med inbyggd ficklampa och man behöver iiiinget annat! :p

Obd-uttag hade vart gött som tillbehör och hade vart gött med en mobil bara för bilen typ, alltså man kan smsa ringa å surfa, å sen massa kring bil saker, så slipper man "kompass å aktier" på t.ex. iphone -.-

Sälla in ljusbild är jag nyfiken på så hojta till när ni fått fram nått sådant!

Touch telefon är ju värdelöst när man har oljiga händer å ska smsa eller ta tag i telefonen så knappar bör d vara.

194 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Får tacka er som har svarat!smile Det här hjälper projektet framåt! Angående att kunna mäta avgasvärde, ljusbild mm så var första tanken att det skulle göras "verktyg" till det och att bara programet ska ligga i telefonen. Men som jag fattar det så ska mobilen va stöt/smuts och vattentålig, bra lampa och kamera, bara nödvändiga program och med både knappar och touch. Och kunna använda för att felsöka bilen mm:)?

Vi får väl se vad vi får fram av detta på fredag:) ni får gärna fylla på mer om ni kommer på något mer:)

sometimes i drive for no reason at all.
74 Inlägg
5 mars 2013
Lätt att rengöra, alla har väl kladdat ner sin smartphone med oljiga händer? smile

Sök