Tja bilen laddar dåligt så bytte generator. Men laddar fortfarande runt 11v den orkar inte ladda bilen. Bytt batteri men samma problem. Kan de va remmen som e så sliten så den bara slirar?? Eller va tror ni? Så tråkigt att ladda batteriet sen kör ja ett tag sen märker man att all el plus bilen dör för mej. Sen får ja inte igång bilen längre.
Det e jettan ja menade. Nu sitter det 80amp generator i den istället för 65amp..
Batteri lampan?? Inne på instrumentpanelen??nae du lyser inte. Ja har testat sätta kabel från minus pol till motor blir inte bättre mäter ja från batteri minus sen på generatorn så börjar den på 12,67 typ sen blir det bara sämre. Samma om ja mäter minus på generator huset sen röd på plus på generatorn lilla oh stora kontakten.
Oki får testa de efter jobbet imorgon. Men va kan felet va om nu lampan inte lyser? Asså om den lyser eller inte så vet jag inte varför den drar ur sig strömmen när ha kör bilen utan någonting igång..
Eller jo den lyser. När man startar bilen så lyser den oh lampan till vattentemp sen vet ja inte va den andra e till. Men alla dom slocknar när ja fått igång bilen..
Slirar remmen? Hjälpte en polare med sin 740 som helt slutade ladda efter några minuters körning och det visade sig att remmen var så ospänd så den bara slirade. Det hörs tydligt om remmen slirar eftersom det då skriker som fan från remmen när man står med huven öppen och varvar upp motorn.
(Skriver detta med tanke på det du skrev i ditt första inlägg "Kan de va remmen som e så sliten så den bara slirar??")
Tydligen kan du mäta spänning. Vart mätte Du? På batteriet gissar jag, vilket är en Ok mätning.
Men mät på den lite grövre kabeln ut från generator när motorn är igång. Mät i förhållande till chassie, motorblock och generatons hus.... Alltså gör tre mätningar! och en sista direkt mellan batteriets poler. Skriv vad du fick för mätresultat.
När man startar bilen så lyser den oh lampan till vattentemp sen vet ja inte va den andra e till. Men alla dom slocknar när ja fått igång bilen..
Menar du att batterilampan+några andra lampor lyser när tändningen är påslagen och sedan slocknar samtliga (även batterilampan) när motorn har startat?
Medans jag kommer ihåg... En bil jag hade uppförde sig på samma sätt, så där helt plötsligt. Generatorn var upphängd i gummibussningar, även spännstaget hade gummibussning. Det satt en kabel mellan en av generatorns skruvar i huset och motorblocket. Den hade gått av! Generatorn blev alltså inte jordad!
Jag har lite samma problem. Har voltmätare i bilen. När jag startar bilen har jag 13.6v på mätaren Efter ett tag så börjar mätaren sjunka. Sjunker som mest vid höga varv, vare under 11v med Extraljusen tända Och det verkar bara bli sämre å sämre ju längre jag kör, har nog inte världens kryaste batteri men kan detta va enda felet? Menar dennladdar ju skapligt från början... Nån som har några idéer ? Ska köpa nytt batteri bara de ramlar in lite pengar
Jag har lite samma problem. Har voltmätare i bilen. När jag startar bilen har jag 13.6v på mätaren Efter ett tag så börjar mätaren sjunka. Sjunker som mest vid höga varv, vare under 11v med Extraljusen tända Och det verkar bara bli sämre å sämre ju längre jag kör, har nog inte världens kryaste batteri men kan detta va enda felet? Menar dennladdar ju skapligt från början... Nån som har några idéer ? Ska köpa nytt batteri bara de ramlar in lite pengar
Slitna generatorkol (väldigt vanlig, kolen brukar hålla runt 14000-25000mil beroende på hur mycket effekt man regelbundet krämar ur generatorn, kolen slits fortare om man krämar ur mer effekt ur generatorn)
Dålig laddningsregulator (inte vanligt)
Slirande generatorrem (väldigt vanligt, speciellt om det är vanlig kilrem. Multiribbremmarna är inte lika vanligt då dem har mer greppyta, men är remmen sliten så kan den börja slira också.)
Dålig generatorjord.
Dåligt batteri (normal livslängd för ett bilbatteri är ca 5år)
Det är vad jag skulle kolla. Jag skulle kolla i denna ordning: Rem Kol Jord Batteri Regulator och till sist skicket på generatorn så det inte är den som kastat in handduken.