Hallå! har en volvo 945 ltt ifrån -96. Det enda som är gjort på bilen är att den chippad, vet dock inte med vad för chip då jag ännu inte öppnat upp å kollat. bränsleboxen sitter väl vid passagerarsidan nere vid fötterna bakom kåpan?
finns bänkpapper på 185häst! när jag köpte bilen så laddade den ungefär 0.5-0.6 ! att ladda 1bar borde väl inte vara några problem? kikade runt lite och hittade t-stycket som sitter mellan WGn o turbon -- http://www.ladda-upp.se/bilder/quevgywklxtqm/ --- polarn skruvade lite på den å så åkte vi iväg, bara de att då hade han skruvat på den för mycket och den började spika. sen visade de sig att bulten å fjäderna som sitter inuti hade hoppat ur, så skruvade in skiten igen. å nu laddar den bara ca 0.3 spelar ingen roll hur mycket jag än vrider och vänder på de någon som har nå förslag på vad de kan vad som kan ha hänt? å här är bild på chippen som jag fick med, antar att det är orginal ? http://www.ladda-upp.se/bilder/bmeribqwxzkjhc/
cooper du har ju föfan kopplat t kopplingen fel.. du får först ta en hel slang mellan turbo och wg sen klipper du den sätter ett t-kors sen sätter du dit den där du har på bild annars göra ingen nytta..
haha, har inte gjort någonting! förra ägarn som varit där å pillat får ut å kika på de då haha
Sarja88 skrev:
cooper du har ju föfan kopplat t kopplingen fel.. du får först ta en hel slang mellan turbo och wg sen klipper du den sätter ett t-kors sen sätter du dit den där du har på bild annars göra ingen nytta..
Det den gör är att ventilen i den håller stängt ända till laddtrycket överstiger fjäderns mottryck och då först kommer det tryck till wastegaten. Och fjäderns mottryck justeras med skruven. Har för mig ventilen är bara en kula. Det ska inte kopplas in något T-kors där utan slangen mellan kompressorhus och wastegaste ska bara klippas av och sedan ska den där strypventilen kopplas in.
Eftersom du skrev att fjädern hade åkt ut så har säkert kulan också åkt ut och då funkar inte strypventilen alls och därmed laddar turbon nu bara 0,3bar eftersom LTT-tryckklockan är på 0,3bar.
Aha,tack för att du tog dig tid å svara, blev rätt så mycket klokare nu iallafall ! jo kulan har nog också försvunnit, så blir väl att sätta dit en ny. Då sitter den alltså som den ska, mellan turbon och WGn!
simlar skrev:
Det där är en Dawes Device och inte en pysventil.
Det den gör är att ventilen i den håller stängt ända till laddtrycket överstiger fjäderns mottryck och då först kommer det tryck till wastegaten. Och fjäderns mottryck justeras med skruven. Har för mig ventilen är bara en kula. Det ska inte kopplas in något T-kors där utan slangen mellan kompressorhus och wastegaste ska bara klippas av och sedan ska den där strypventilen kopplas in.
Eftersom du skrev att fjädern hade åkt ut så har säkert kulan också åkt ut och då funkar inte strypventilen alls och därmed laddar turbon nu bara 0,3bar eftersom LTT-tryckklockan är på 0,3bar.
Aha,tack för att du tog dig tid å svara, blev rätt så mycket klokare nu iallafall ! jo kulan har nog också försvunnit, så blir väl att sätta dit en ny. Då sitter den alltså som den ska, mellan turbon och WGn!
simlar skrev:
Det där är en Dawes Device och inte en pysventil.
Det den gör är att ventilen i den håller stängt ända till laddtrycket överstiger fjäderns mottryck och då först kommer det tryck till wastegaten. Och fjäderns mottryck justeras med skruven. Har för mig ventilen är bara en kula. Det ska inte kopplas in något T-kors där utan slangen mellan kompressorhus och wastegaste ska bara klippas av och sedan ska den där strypventilen kopplas in.
Eftersom du skrev att fjädern hade åkt ut så har säkert kulan också åkt ut och då funkar inte strypventilen alls och därmed laddar turbon nu bara 0,3bar eftersom LTT-tryckklockan är på 0,3bar.
Aha,tack för att du tog dig tid å svara, blev rätt så mycket klokare nu iallafall ! jo kulan har nog också försvunnit, så blir väl att sätta dit en ny. Då sitter den alltså som den ska, mellan turbon och WGn!
simlar skrev:
Det där är en Dawes Device och inte en pysventil.
Det den gör är att ventilen i den håller stängt ända till laddtrycket överstiger fjäderns mottryck och då först kommer det tryck till wastegaten. Och fjäderns mottryck justeras med skruven. Har för mig ventilen är bara en kula. Det ska inte kopplas in något T-kors där utan slangen mellan kompressorhus och wastegaste ska bara klippas av och sedan ska den där strypventilen kopplas in.
Eftersom du skrev att fjädern hade åkt ut så har säkert kulan också åkt ut och då funkar inte strypventilen alls och därmed laddar turbon nu bara 0,3bar eftersom LTT-tryckklockan är på 0,3bar.