4448
Sök

Byta bilstereo i Vectra -99

40 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Hej!
Jag håller på att försöka byta stereo i min opel vectra (b?) -99.
Jag har fått bort den gamla...men problemet är att jag kan inte få i den nya...den får inte plats. Jag antar att det beror på att det sitter någon sorts monteringsram som tillhör den gamla stereon ivägen.
Längst bak i den verkar sladdarna/uttagen sitta fast i monteringsramen. Är någon med på vad jag menar?

Hur gör jag nu? Sliter man bara bort det där eller hur gör man?smile Skulle vilja ordna detta så fort som möjligt...

Om det är oklart vad jag menar så fråga på bara, ska försöka svara så fort det går!

1 160 Inlägg
26 mars 2013
dum fråga men det är väl ingen stöldkasset där sitter. som du bara trycker in stereon i

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
26 mars 2013
Monteringsramen sitter fast i bakkant med en Torx-skruv i mitten. Lossa den så får du ut den med lite lirkande.
Sedan ser du förhoppningsvis de plastklackar i ISO-kontakten och antennkontakten som håller dessa på plats, tryck ihop dessa så lossar kontakterna från plåtramen.
Kom ihåg att minnes- och tändningsplusen på Opel med ISO-kontakt är skiftade.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

40 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Okej tack så mycket Swedenrockers!

Det jag behöver göra är alltså att koppla ihop en sladd med en annan och tvärtom?
vilka färger är det?

835 Inlägg
26 mars 2013
På bilstereons kablage är det vanligtvis gul och röd kabel, dessa brukar vara förberedda för detta med skarver i form av rundstifthylsor.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

40 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Ok, grymt. Fick bort hela ramen nu, den satt inte med någon skruv alls...men fick ta i utav helvete för att den skulle  släppa.
Då ska jag byta gul och röd.
Ser att antenn-kabeln inte kommer att passa..finns det sådana adaptrar?

835 Inlägg
26 mars 2013
Nä, skruven kan ju ha blivit bortplockad för många år sen, men visst finns det ett skruvhål i mitten av plåtramen och inne i brädan så finns det ett plastöra med ett grått plastclips som skruven dras i? Antennadapter finns på Biltema '31158' eller på nån bilstereobutik och då heter den ofta 'PC527'.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

40 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
Hittade en antennadapter på kjell.com
nu fungerar allt smile tack!!

835 Inlägg
26 mars 2013
Perfekt smile

Garaget.org