Är det värt att turbokonvertera en B230F? då det är en 4cylindrig skitmotor, är det mycket jobb, eller är det lättare att slänga i en T5 eller 940s ltt?
Vilken årsmodell av B230F, är det från före -89 (dvs klena B230in) så anser jag att det inte är värt det.
Det kostar ju pengar att turbokonvertera om du nu inte redan har: Turbo Grenrör Tryckrör Intercooler (inte ett måste, men för att ladda mer än 0,5bar så är det ett måste)
Och sen måste bränslet ställas på, i budgetkonverteringar brukar många köra med ett tillskottsprut som slår igång några extraspridare vid ett visst laddtryck.
Det är ju inte optimalt, det bästa vore att kasta i ett eftermarknadssprut och en bredbandslambda och pilla ihop en optimerad mapp.
Det är helt klart lättare att turbokonvertera än att bygga om till T5. Men en B230FK från 940LTT är nog inte allt för mycket krångligare att hinka i än att turbokonvertera originalmotorn. Inte så insatt i B230FK-konvertering med tillhörande insprut då jag inte anser att det är värt att hålla på med originalsprut.
Vilken årsmodell av B230F, är det från före -89 (dvs klena B230in) så anser jag att det inte är värt det.
Det kostar ju pengar att turbokonvertera om du nu inte redan har: Turbo Grenrör Tryckrör Intercooler (inte ett måste, men för att ladda mer än 0,5bar så är det ett måste)
Och sen måste bränslet ställas på, i budgetkonverteringar brukar många köra med ett tillskottsprut som slår igång några extraspridare vid ett visst laddtryck.
Det är ju inte optimalt, det bästa vore att kasta i ett eftermarknadssprut och en bredbandslambda och pilla ihop en optimerad mapp.
Det är helt klart lättare att turbokonvertera än att bygga om till T5. Men en B230FK från 940LTT är nog inte allt för mycket krångligare att hinka i än att turbokonvertera originalmotorn. Inte så insatt i B230FK-konvertering med tillhörande insprut då jag inte anser att det är värt att hålla på med originalsprut.
Tack för svar, värt att nämna så det en 740GL -89 som jag menar, tanken var först att hinka ner en T5a, men verkade allt för mycket jobb, så kollade närmare på turbokonvertera den istället, har en donatorbil (saab 9000) så turbo ic och allt finns ju, men antar att det blir mycket pill :p
Vilken årsmodell av B230F, är det från före -89 (dvs klena B230in) så anser jag att det inte är värt det.
Det kostar ju pengar att turbokonvertera om du nu inte redan har: Turbo Grenrör Tryckrör Intercooler (inte ett måste, men för att ladda mer än 0,5bar så är det ett måste)
Och sen måste bränslet ställas på, i budgetkonverteringar brukar många köra med ett tillskottsprut som slår igång några extraspridare vid ett visst laddtryck.
Det är ju inte optimalt, det bästa vore att kasta i ett eftermarknadssprut och en bredbandslambda och pilla ihop en optimerad mapp.
Det är helt klart lättare att turbokonvertera än att bygga om till T5. Men en B230FK från 940LTT är nog inte allt för mycket krångligare att hinka i än att turbokonvertera originalmotorn. Inte så insatt i B230FK-konvertering med tillhörande insprut då jag inte anser att det är värt att hålla på med originalsprut.
Tack för svar, värt att nämna så det en 740GL -89 som jag menar, tanken var först att hinka ner en T5a, men verkade allt för mycket jobb, så kollade närmare på turbokonvertera den istället, har en donatorbil (saab 9000) så turbo ic och allt finns ju, men antar att det blir mycket pill :p
Har du lite pengar och tid över till att skruva kan jag tycka att det är värt för dig. Du har ju delarna framför dig. Saab har någon form av tryckvakt man kan använda för att bygga ett tillsats sprut med kallstarts spridare om du vill ge dig in på det. Klart mer effektivt att bara stoppa ner en turbomotor men om du spenderar tid hemma i garaget så lär du garanterat lära dig ett och annat på vägen.
Då kanske du inte skapar en tråd om det här, som det förövrigt finns minst några miljoner exemplar på. Just frågan om b230f och turbo kommer upp varje vecka här känns det som.
Vilken årsmodell av B230F, är det från före -89 (dvs klena B230in) så anser jag att det inte är värt det.
Det kostar ju pengar att turbokonvertera om du nu inte redan har: Turbo Grenrör Tryckrör Intercooler (inte ett måste, men för att ladda mer än 0,5bar så är det ett måste)
Och sen måste bränslet ställas på, i budgetkonverteringar brukar många köra med ett tillskottsprut som slår igång några extraspridare vid ett visst laddtryck.
Det är ju inte optimalt, det bästa vore att kasta i ett eftermarknadssprut och en bredbandslambda och pilla ihop en optimerad mapp.
Det är helt klart lättare att turbokonvertera än att bygga om till T5. Men en B230FK från 940LTT är nog inte allt för mycket krångligare att hinka i än att turbokonvertera originalmotorn. Inte så insatt i B230FK-konvertering med tillhörande insprut då jag inte anser att det är värt att hålla på med originalsprut.
Tack för svar, värt att nämna så det en 740GL -89 som jag menar, tanken var först att hinka ner en T5a, men verkade allt för mycket jobb, så kollade närmare på turbokonvertera den istället, har en donatorbil (saab 9000) så turbo ic och allt finns ju, men antar att det blir mycket pill :p
Har du lite pengar och tid över till att skruva kan jag tycka att det är värt för dig. Du har ju delarna framför dig. Saab har någon form av tryckvakt man kan använda för att bygga ett tillsats sprut med kallstarts spridare om du vill ge dig in på det. Klart mer effektivt att bara stoppa ner en turbomotor men om du spenderar tid hemma i garaget så lär du garanterat lära dig ett och annat på vägen.
Då kanske du inte skapar en tråd om det här, som det förövrigt finns minst några miljoner exemplar på. Just frågan om b230f och turbo kommer upp varje vecka här känns det som.
Haha sorry, men får nog bli att hinka ner en 5a istället, för att få ut det maximala
Bra mycket roligare motor att använda om inte annat. Volvo 5orna kan man ju ha som musik om man inte har en radio i bilen..
Det som är tänkt, jävla skönt ljud från 5an Dock kommer det bli lite mer pill, men som sagt, har inte bråttom att få ihop den direkt. Har ju en 2.3l t5 ståendes med elhärva och box och allt
det som fattas är ju typ, motorfästena och ett tråg