Volvo vet jag inte, men en 9-5 Aero klarar ledigt 280 hk med bara mjukvara, men en del steg kanske kräver sportkat också. Steg 3 brukar ligga på 290-300 hk, och det innefattar mjukvara, avgas och sportkat. Luftfiltret som sitter original räcker långt uppåt 400 hk, så köp inget med inoljat sportluftfilter. Det renar sämre och oljan riskerar att förstöra LMM.
Så luftfiltret räcker långt, men det gör inte kolvarna. De börjar vilja bli utbytta mot smidda kolvar vid 300 hk redan.
Turbon slits ju mer i och med att den får varva högre vid fullgas, men Mitsu-turbon i Aeron brukar hålla längre än bilen, så ett haveri är inte sannolikt om man håller efter oljan. Värre är det med trimmade 2,3t 185hk eller 2,0t 150hk med GT17-turbo om den inte bytts. Den håller inte många mil trimmat eftersom den i regel inte kalrar originaleffekten mer än 10-15k mil (även om unika undantagsfall finns).
Koppling och låda beror på körstil. Gillar man att trampa gasen i botten från tomgång med rejält med extra vrid på låga varv jämfört med original kan man räkna med att kopplingen tar stryk. Gillar man hjulspinn kan man räkna med att lådan tar stryk.
Det finns många moderat trimmade bilar som varit trimmade tiotusentals mil (vi kan väl kalla steg 3 moderat övereffektuttag) som inte krånglar mer än original, men det beror helt på om ägaren kör med insidan av pannbenet eller inte. Och det kan man ju aldrig veta. Däri ligger hela risken med att köpa trimmat. Trimmar du själv kan du ju bestämma hur den ska köras redan från början.
Men visst, en moderat trimmad bil kostar lika mycket eller mindre än en original, och att lägga t ex steg 3 på en original kostar från 7-8k och uppåt i princip.
Så väljer man en redan trimmad har man ju sparat de pengarna att lägga på bilen. Kan man skruva själv täcker det både koppling + låda om oturen skulle vara framme, eller en renoverad motor från skroten.
Svårt läge...
Ananrs är det helt rätt att om man funderar på 9-5 så är Aero eller 2,3T 220 hk the shit, och nyare än -04.
Senast redigerat av Andromeda (29 mars 2013)