2946
Sök

Få fränare ljud ur 740in!

Mårre
246 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Tjenare alla på Gorg!

Har gått och funderat lite på hur jag ska gå tillväga med att få ur ett lite fränare ljud ur 740in!

Det är några saker jag tänkt på som jag tänkte fråga er om vad ni tycker är bäst.

1: Ska jag ta bort den första ljuddämparen och isf vad behövs köpas i rör väg för att få ett rakt rör där istället?
(Jag har bara 2 dämpare efter katten)
Har sett på någon sprängskiss att man typ måste köpa ett rakt rör och en liten böj så man får på det på axelböjen som går ihop med bakre dämparen. stämmer detta?
och ska jag köpa en mindre burk att ha där bak ist för den stora ovala? Tänker inte skaffa min en JAPS!!!!

2: Ska jag låta den första dämparen vara kvar och bara byta ut den sista mot en mindre?
Vad krävs i rör väg isf? slutdämp och axelböj?

3: Ta bort den sista helt och bara sätta ett rakt rör där ist?

Lite av det här ljudet jag vill ha:
http://www.youtube.com/watch?v=5zadUQeHl88
Vet att det är ett SIMONS system han har på sin men har inte riktigt råd med ett sådant och vill gärna ta den billiga utvägen!

"Dream it, build it, drive it!"

Forummoderator
26 389 Inlägg
1 april 2013
Då ska vi se hur lång tid det tar innan tråden spårar ur..

Det första jag dock egentligen undrar är - vad är "fränt" för dig?

För vissa är det fränt med raka rör.
För andra är det fränt med i stort sett originalljud men med lite mer muller.
För några är det fränt med original hela vägen.

Personligen tycker jag det kan vara alldeles lagomt om man har rakt rör med en stor Simonsdämpare i slutet, men det där är väldigt personligt och svårt att avgöra om det gäller alla.

Har du dessutom en väldigt tight budget så kanske det över huvudtaget är fel ände att prioritera i?
Senast redigerat av Mack (1 april 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Mårre
246 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
Budgeten är egentligen inte tajt, det är det att det känns inte värt att lägga ner flera tusenlappar på avgassystemet.
Jag är ute efter ett ljud som låter lite dovt och mörkt vid vanlig körning och som river till lite i ljudet vid gaspådrag!

Tror du jag ska satsa på att köra raka rör och ha slutdämparen kvar?

"Dream it, build it, drive it!"

Forummoderator
26 389 Inlägg
1 april 2013
M_G skrev:
Budgeten är egentligen inte tajt, det är det att det känns inte värt att lägga ner flera tusenlappar på avgassystemet.
Jag är ute efter ett ljud som låter lite dovt och mörkt vid vanlig körning och som river till lite i ljudet vid gaspådrag!

Tror du jag ska satsa på att köra raka rör och ha slutdämparen kvar?

Om det inte "är värt det"..varför lägga mödan på ett sådant projekt i så fall?
Menmen..inte mitt problem.

Antingen provar du att byta ut sista dämparen till en exempelvis en Simonsdämpare. Duger inte det hade jag gått på ett rakt rör. Hade så på en 240, men tyckte det blev jobbigt i längden.
En kompis har haft rakt rör med en Simonsdämpare i slutet och det lät dock ganska lagomt - men som sagt det är mitt högst personliga tycke!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

755 Inlägg
2 april 2013
byta ut bakre dämparen med en japs med dieselböj och göm den ? wink har japs på min ja och det mullrar fint det. Dock är det en turbo och turbon minskar ljud lite.

http://www.youtube.com/watch?v=_RQg30rb5LM

If you want to win, You mustn't loose.

Sök