Om airbagen inte funkar vid en eventuell krock är ju bara ens eget problem, påverkar inte nån annan. Abs som funkar eller inte kan däremot avgöra om man krockar eller inte så det har ju lite större betydelse...
finns det airbag i bilen SKA den fungera, finns det abs i bilen SKA den fungera, srs vet jag dock ej,, men den blinkar ju med en symbol så fort den är aktiverad,, så tror att den också MÅSTE fungera,, speciellt då den samarbetar med abs systemet
Om airbagen inte funkar vid en eventuell krock är ju bara ens eget problem, påverkar inte nån annan. Abs som funkar eller inte kan däremot avgöra om man krockar eller inte så det har ju lite större betydelse...
finns det airbag i bilen SKA den fungera, finns det abs i bilen SKA den fungera, srs vet jag dock ej,, men den blinkar ju med en symbol så fort den är aktiverad,, så tror att den också MÅSTE fungera,, speciellt då den samarbetar med abs systemet
srs=airbag.
SRS och ABS samarbetar på nyare Mondeo.
Om ni tänker på antisladden så finns det många benämningar på den typ volvos: dstc. Och den kontrolleras också. Även kontrollampan för elektronisk styrservo kollas.
Man kan koppla SRS-lampan till motorel.lampan, men en diod emellan och en liten kondensator, då slocknar lampan inte samtidigt, utan med en liten fördröjning, och dioden hindrar strömmen att vandra tillbaka till motorel.lampan.
Men om man kopplar förbi lampan till t.ex abs o sen säljer bilen utan o meddela detta till nya ägaren o han/hon tror att de funkar tills den dagen olyckan är framme!!
Exakt min tanke. Finns garanterat inte en enda människa som erkänner detta vid ev. försäljning av bilen sen så ge fan i lär folk hur man fusklagar delar av bilen som har med säkerhet att göra...