Bilmodell
850 t5 2.0, B5204T
• Årsmodell
1995
• Miltal
26000
• Modifikationer på bilen
Steg 3, 16T, 3" hela vägen
• Hur yttrar sig felet?
På kallstart så ligger den på 800 varv, (den har legat på 950-1000 förut), varannan sekund ökar den någon kort sekund i varv sedan tillbaka, felet återkommer varannan sekund ungefär. När man kör så känns bilen precis som att den tappar effekt några millisekunder, felet återkommer varannan sekund. Den har tappat typ halva effekten sen problemet kom också (fram till att turbon spoolat upp, då drar den som fan som vanligt)
Bytte kamremsats för 50 mil sedan. Bilen fungerade utmärkt i två-tre dagar, sedan startade jag en morgon och skulle dra iväg och då orkade den inte dra när jag kopplade ur som vanligt, fick lägga minst dubbelt så mycket gas som vanligt och slira iväg (= tappad motorstyrka).
Sedan hör man ett konstigt jäkla "tazer"aktigt ljud, om ni tänker er en polistazer. Det hörs precis bredvid gasspjället (jag bifogar en film, ljudet hörs bäst precis i början och vid 7-8~ sekunder in. Jag hör också att spridaren närmst gasspjället låter mer än vanligt) Det låter inte från blocket.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent. Ojämnare på tomgång på kallstart,
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Kamremssats bytt för typ 50 mil sedan. Gick bra några dagar efteråt.
Läst ut felkoder, 1-1-1 på allt i A-sockel, 4-1-4 på B1 (har med kupéfläkten & göra, de felkoder har legat där sedan jag skaffade bilen)
Har alltid haft felkod på a7 1-1-3, vilket är bränslenivågivare.. Den är också borta nu.
B5 och B7 (borde det bli) så får jag inte ens 1-1-1, det händer inget efter jag tryckt på knappen och lampan lyst.
egna idéerHar läst på lite om andra som haft liknande problem, och mina tankar drar sig mot bränsletrycksregulator/knacksensorer? Det låter som ett elfel i mina ögon, kan man rensa några kontakter och se om det inte passar?
Länk till film:
http://youtu.be/62971LVqqK0