3141
Sök

850 2.0T går ryckigt & låter som en eltazer

23 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#1
Bilmodell
850 t5 2.0, B5204T

• Årsmodell
1995

• Miltal
26000

• Modifikationer på bilen 
Steg 3, 16T, 3" hela vägen

• Hur yttrar sig felet? 
På kallstart så ligger den på 800 varv, (den har legat på 950-1000 förut), varannan sekund ökar den någon kort sekund i varv sedan tillbaka, felet återkommer varannan sekund ungefär. När man kör så känns bilen precis som att den tappar effekt några millisekunder, felet återkommer varannan sekund. Den har tappat typ halva effekten sen problemet kom också (fram till att turbon spoolat upp, då drar den som fan som vanligt)
Bytte kamremsats för 50 mil sedan. Bilen fungerade utmärkt i två-tre dagar, sedan startade jag en morgon och skulle dra iväg och då orkade den inte dra när jag kopplade ur som vanligt, fick lägga minst dubbelt så mycket gas som vanligt och slira iväg (= tappad motorstyrka).

Sedan hör man ett konstigt jäkla "tazer"aktigt ljud, om ni tänker er en polistazer. Det hörs precis bredvid gasspjället (jag bifogar en film, ljudet hörs bäst precis i början och vid 7-8~ sekunder in. Jag hör också att spridaren närmst gasspjället låter mer än vanligt) Det låter inte från blocket.



• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Permanent. Ojämnare på tomgång på kallstart,

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Kamremssats bytt för typ 50 mil sedan. Gick bra några dagar efteråt.
Läst ut felkoder, 1-1-1 på allt i A-sockel, 4-1-4 på B1 (har med kupéfläkten & göra, de felkoder har legat där sedan jag skaffade bilen)
Har alltid haft felkod på a7 1-1-3, vilket är bränslenivågivare.. Den är också borta nu.
B5 och B7 (borde det bli) så får jag inte ens 1-1-1, det händer inget efter jag tryckt på knappen och lampan lyst.

egna idéer
Har läst på lite om andra som haft liknande problem, och mina tankar drar sig mot bränsletrycksregulator/knacksensorer? Det låter som ett elfel i mina ögon,  kan man rensa några kontakter och se om det inte passar?


Länk till film: http://youtu.be/62971LVqqK0

8 250 Inlägg
25 mars 2013
#2
Vad gäller tomgången så kan du ju börja med att göra ren spjäll och tomgångsmotor. Är dem fulla i gegga brukar gången vara sämre när motorn är kall för att förbättras när den blir varm och geggan blir mjukare.

Har du tittat något på slangar / tänddelar / bränslefilter också?


23 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#3
Jag hade av spjället förra året och rengjorde, men det var inget synligt jag kunde se mer än lite sot på sidorna (jag tog lite papper, öppnade spjället fullt och drog runt tills det var rent) Tomgångsmotorn har jag inte haft av, är det den som är precis vid vakuumträdet eller nedanför lite mer under insuget?
Just det där, i brist på bättre ord, överspänningstickandet dock kommer ju från den cylinderformade delen vid vakuumträdet så min första tanke vandrade dit.

Jag ska ta & rengöra spjäll &tomgångsmotor, men det är väl egentligen inte högsta prio, utan det är orkeslösheten/ojämnheten i draget som är mitt huvudbry. Är ganska nojjig av mig & tankarna börjar gå mot att om det är bränsletillförselproblem (spridare / bränsletryckregulator) så kan väl kolven nypa om det inte kommer in någon bränsle osv osv osv.

Har inte kikat på något av de tre. Tänkte plocka av ventilkåpan & kika på stiften när jag kommer hem. Bränslefiltret vet jag inte ens vart det är hah.

Problemet lär dock inte ha något med kamremsbytet att göra? Då borde väl den gått kasst direkt efter bytet också?

8 250 Inlägg
25 mars 2013
#4
Safko skrev:
Tomgångsmotorn har jag inte haft av, är det den som är precis vid vakuumträdet eller nedanför lite mer under insuget?

Ja, det kan man säga. En silveraktig cylinder som det går in 2 slangar i.

Safko skrev:
Har inte kikat på något av de tre. Tänkte plocka av ventilkåpan & kika på stiften när jag kommer hem. Bränslefiltret vet jag inte ens vart det är hah

Bränslefiltret sitter framför bakhjulet på passagerarsidan och kan orsaka en del konstiga fenomen när det börjar sättas igen.

Safko skrev:
Problemet lär dock inte ha något med kamremsbytet att göra? Då borde väl den gått kasst direkt efter bytet också?

Det är ju ingen dum ide att kolla nollningen igen bara för att vara på den säkra sidan. Remmen kan ju ha hoppat.


23 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#5
Var precis på Volvo och lät dem lyssna, de tror att ljudet kommer från spridaren som öppnar "fel" i och med att kamremmen inte är helt i synk sedan bytet (de tror också att den har hoppat). Återkommer efter ny nollning!

Skall passa på & smörja / rensa spjället & tomgångsmotorn & kolla filtret nu när man ändå är igång dock. Det skadar ju aldrig!

Tack tills vidare! smile

Haha, vilken av de två var tomgångsmotorn nurå? Den precis bredvid trädet eller under? ^^
Senast redigerat av Safko (25 mars 2013)

8 250 Inlägg
25 mars 2013
#6
Safko skrev:
Var precis på Volvo och lät dem lyssna, de tror att ljudet kommer från spridaren som öppnar "fel" i och med att kamremmen inte är helt i synk sedan bytet

Med det argumentet så skulle alla 5 öppna fel och i så fall låta lika...


23 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#7
Enligt honom så sprider(haho) sig ljudet till höger och det är det man hör från högersidan.

8 250 Inlägg
25 mars 2013
#8
Safko skrev:
Enligt honom så sprider(haho) sig ljudet till höger och det är det man hör från högersidan.

Be och få prata med en nykter mekaniker nästa gång. För att om man ska få enbart en spridare att hamna i otakt så lär triggerpunkterna på svänghjulet flytta sig - och bara dem som är för den aktuella cylindern.

Ska man börja jaga såna där ljud är det stetoskop som gäller då det kan vara väldigt svårt att med blotta örat höra skillnad på om det är en spridare, en lyftare eller en krökt vevstake.


23 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#9
Lustiga med det ljudet är att det låter inte alltid, och ibland låter det högt, ibland knappt hörbart.

Kanske ska förtydliga att jag har inget minne av om han sade att det var specifikt den spridaren som låter (den spridaren längst till höger låter mer än de andra), utan bara generellt att ljudet eventuellt kommer från spridarna.

Jag tror ju inte det är något mekaniskt (en rörlig del såsom lyftare / stake / you get my point) i och med att ljudet inte härstammar från blocket utan snarare precis bredvid :C Tycker också att i och med att orkeslösheten & detta ljudet kom såppas nära varann så borde de vara relaterade. Men men, vi får väl se efter nollning

Krökt vevstake hade ju varit mindre roligt dock. Borde det då inte isåfall låta hela tiden?

Update: När man tar och håller om rören/slangarna där nere så tystnar den. Lär vara något spännband som ligger mot någon metall. Nu har vi det jobbiga motor helt orkeslös kvar.

Motorn har börjat baktända nu också
Senast redigerat av Safko (25 mars 2013)

23 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#10
Uppdatering:
Bumpar lite men problemet är löst.

När kamremmen byttes sattes inte clippet på spännaren dit. Remmen hade hoppat (detta är lite sjukt) tre hack nere vid veven. Kammaran stod alltså rätt mot varandra, men veven var tre hack ifrån Hur detta kan ha hänt utan att kolv flygit rakt upp i ventil vet jag inte, då jag körde bilen flera dagar efteråt, samt ut till verkstaden i förrgår.

Kan någon kunnig förklara hur det inte kan ha rasat motorn? Kan remmen hackat åt "andra hållet" så att säga vilket betyder att ventilen stängde långt innan kolven var uppe, istället för tvärtom (vilket hade medfört krökta ventiler)?
Senast redigerat av Safko (3 april 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
3 april 2013
#11
några kugg brukar dom klara med lite tur.

fast det är inte säkert att du märker att det tagit i om det bara snuddat så ta ett komp prov för att kolla att du har bra och jämn komp i motorn.
men oftast låter den rätt illa efteråt så man märker det smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök