3173
Sök

Köpt ny bil men inte skattad. Frågor!

337 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Hej, Jag köpte ny bil igår och den var oskattad.

Det jag undrar är om ja måste vänta till transportstyrelsen får in pappren på ägarbyte innan jag kan skatta den?

Eller får jag köra med bilen så länge?

Bilen är försäkrad

8 883 Inlägg
6 april 2013
Nej det får du inte, skatten måste vara betald för att få bruka bilen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Evildan
6 april 2013
Du måste även vänta till du får hem regpapper i brevlådan innan du kan ställa på den.

(du kan inte ställa på bilen utan säkerhetskoden som finns på det pappret.)
Senast redigerat av Evildan (6 april 2013)

2 271 Inlägg
6 april 2013
Vänta lite här nu, om ni fyllde i att den ska ställas på vid ägarbyte så ska det inte vara nåt problem.
Fakturan kommer hem till dig och ska betalas inom 3 veckor om jag inte minns fel.

Eller om ägarbytet gjordes via Transportstyrelsens app så gäller det direkt.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/
Senast redigerat av lingua (6 april 2013)

2 271 Inlägg
6 april 2013
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Ställer man på bilen har man c.a 3 veckor på sig att betala skatten/fakturan så jo.

337 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Så om polisen skulle stanna än så blir de inga böter. utan de är bara att säga att man väntar på räkning smile?

2 271 Inlägg
6 april 2013
Eric91 skrev:
Så om polisen skulle stanna än så blir de inga böter. utan de är bara att säga att man väntar på räkning smile?

Det vågar jag inte svara på, ägarbytet kanske måste registreras först?
Dock får du köra innan förfallodatum på skatten, så att man inte får köra innan den är betald
stämmer inte.

8 883 Inlägg
6 april 2013
lingua skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Ställer man på bilen har man c.a 3 veckor på sig att betala skatten/fakturan så jo.

Eftersom trådskaparen skriver att han köpt en oskattad bil så räknar jag givetvis med att säljaren inte betalt in skatt och det är således brukandeförbud på bilen innan skatten är betald.
Trådskaparen kanske är otydlig i sin fråga men jag tolkar den som att säljaren inte betalt skatten.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

2 011 Inlägg
6 april 2013
Som Lingua skriver:

Har du köpt bilen igår, så bör du/ni bockat i att den ska ställas på och det är okej att använda bilen.
Är den inte påställd, så kan du göra det via transportstyrelsens hemsida, men kan vara ett hinder för dig om bilen fortfarande står i förra ägarens namn så du inte kommer åt bilen när du loggar in på Transportstyrelsens sida. Är det bilfirma du köpt den på så bör de faxat in ägarbytet och du står redan som ägare.
Annars löser det sig på måndag.

Transportstyrelsen skickar räkning till dig och du har 3 veckor på dig att betala avgiften. Du får bruka bilen under dessa 3 veckor, där efter är det stopp.

Oavsett vilket så är det viktigast att bilen är försäkrad ur polisens synvinkel och har de några funderingar, så bara förklara precis hur läget ligger till.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

2 271 Inlägg
6 april 2013
Hamilton skrev:
lingua skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Eftersom trådskaparen skriver att han köpt en oskattad bil så räknar jag givetvis med att säljaren inte betalt in skatt och det är således brukandeförbud på bilen innan skatten är betald.
Trådskaparen kanske är otydlig i sin fråga men jag tolkar den som att säljaren inte betalt skatten.

Mvh
Hamilton

Nej, när ägarbytet går igenom är bilen påställd (om detta gjordes vid köp) så får han fortfarande
bruka den i väntan på fakturan.

832 Inlägg
6 april 2013
Kryssades påställningen i på ägarbytespappret så är inte bilen påställd före innan pappret kommit in och registrerats hos transportstyrelsen så bilen får inte köras innan ägarbytet gått igenom i vilket fall. Datum för ägarbyte blir det man skriver på pappret men påställningen blir det datum pappret har registrerats. Men när ägarbytet är klart och bilen påställd så är det bara att tuta å köra i väntan på räkningen. Har själv blivit stoppad med en bil som jag just ställt på å det var inget problem.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök