11 januari 2013
Trådstartare
Långt inlägg men den behövs för att förklara mitt problem. Jag köpte i mellandagarna en andrabil. En Skoda Felicia 1.6 glx ifrån 1999. Den har gått snart 7000 mil så den är inte så sliten. När jag provkörde den gick den som en klocka. Men efter att jag betalt och åkte hem så dog den 3 gånger på några få kilometer. Den var lite seg att starta de första 2 gångerna och den 3 tog det nog 15 min innan den startade igen. Efter den gången gick den som en raket igen. Säljaren kom och vi körde en bra runda och bilen gick som den skulle.
Dagen efter körde jag med den och den gick utan problem. Slog för säkerhets skull i k sprit och tankade fullt.
Efter denna dagen stod bilen under några dagar. När jag skulle köra igen ville den först inte starta. Gjorde rent fördelarlocket och rotorn. Efter en mängd försök startade den och gick bra. Vid körning efter några timmar så kunde jag köra tills tempvisaren skulle gå upp till arbetstemperatur så stannade bilen och var lite seg att starta men efter några försök startade den igen. Körde 5 km och fick samma problem igen. Denna gången ville den inte starta utan strilade ordentligt. Rengjorde en massa kontakter och helt plötsligt startade den. Kom 500 meter så stannade den igen. Svårstartad igen. Efter 10 minuter startade den igen. Kom 5 km sen dog den igen. Fick bogsera den hem. Efter bogseringen startade den återigen.
Var med om samma sak igen efter någon dag.
Vad kan vara problemet? Är det tempgivaren som strular? Eller vad kan det vara?
Tänkte försöka få liv i den så jag har en andrabil snart.