3038
Sök

Peugeot 307 2002 ABS fault

3 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Har problem med att abs lampan lyser och sen står det abs fault i displayen.
Detta meddelande kan sen försvinna och återkomma under färd.

Jag har även provat med Peugeot Planet 2000 men där får jag meddelandet att "datorn svarar ej".

Någon som vet vad det kan vara för fel?

7 Inlägg
6 februari 2013
Enligt min mekaniker så sitter det en givare för ABS vid bromarna någonstans som får en beläggning varpå felet uppstår.

Mekanikern har putsat upp givarna samt i något fall vart tvungen att flytta fram givaren så att signal hittar fram.

Dessa åtgärder har rättat till problemet.

562 Inlägg
6 februari 2013
salexa26 skrev:
Enligt min mekaniker så sitter det en givare för ABS vid bromarna någonstans som får en beläggning varpå felet uppstår.

Mekanikern har putsat upp givarna samt i något fall vart tvungen att flytta fram givaren så att signal hittar fram.

Dessa åtgärder har rättat till problemet.

Troligtvis bak, då det har en tendens att byggas upp smuts och rost bakom givarna vilket gör att de flyttar sig ur sitt läge tillräckligt och hamnar för långt ifrån själva givarkransen så att säga. Då får man demontera sensorn och slipa, skrapa bort smuts/rost bakom sensorn! Har själv varit med om detta på ett par 307or så det verkar förekomma då och då. Felkoden brukar heta något i stil med "abs givare vä/hö bak - överensstämmelse felaktig", om man läser ut med pp2000.

Väldigt bra att du kommer med feedback på vad som löste problemet så att andra med liknande problem kanske kan få hjälp av detta smile det tackar vi för!

9-5 Aero Sedan -05

827 Inlägg
14 februari 2013
hansdj skrev:
Har problem med att abs lampan lyser och sen står det abs fault i displayen.
Detta meddelande kan sen försvinna och återkomma under färd.

Jag har även provat med Peugeot Planet 2000 men där får jag meddelandet att "datorn svarar ej".

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Har samma problem med min,har du löst problemet?
Senast redigerat av 328cabbish (14 februari 2013)

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

3 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Jag har försökt så bort givarna idag men skruven verkar vara fastrostad.

Någon som vet vad det är för nyckel man ska använda för att få bort givaren?

827 Inlägg
11 april 2013
hansdj skrev:
Jag har försökt så bort givarna idag men skruven verkar vara fastrostad.

Någon som vet vad det är för nyckel man ska använda för att få bort givaren?

använde 6 kants nyckel men strl minns jag ej.

bytte givare och slutat varna!

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

3 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
Liten uppdatering:

Lyckades inte få bort givarna, dock så var det en hel rost på den del som givaren satt på.
Jag skrapade bort så mycket jag kom åt och nu i kväll när jag skulle iväg med bilen så larmar inte "abs fault" längre. Bilen beter sig helt normalt.

Vet inte om det är tillfälligt eller permanent.

Sök