3066
Sök

Golf 1.4 16v -99 - Motor gör oljud

11 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Hej!

Jag köpte mig en Golf 1.4 16v -99 för en vecka sedan, den tickade ganska kraftigt när jag var och kollade på den men jag slog till ändå.
Förra ägaren hade bytt olja och oljefilter i november förra året så jag tänkte att det kanske var det som var boven i dramat.
Idag bytte jag olja (Castrol Magnatec 5w-40) och filter, slängde även i en burk Wynns knackolja som ska ta bort ventilknack och andra missljud, tickandet lugnade ner sig litegrann men det låter fortfarande hårt.

Kamrem och vattenpump byttes för 4 år sen vid 11500 mil (finns på papper) och den har nu gått 15*** mil, grundservice har gjorts var 12'e månad från år 2000 till 2010.

Jag är femte ägaren och den har alltid körts lugnt sas det och det är inte helt omöjligt med tanke på den information om tidigare ägare som jag fått fram.

Vad kan tänkas vara fel?

Tack på förhand!

342 Inlägg
17 april 2013
Kan vara tickande spridare eller hydrauliska ventillyftare.

Knackar det från bottendelen på motorn så kan det vara ett vev eller ramlager.

Ingen kommer kunna peka och säga, detta är felet över internet. Kör till en verkstad och låt dom lyssna på bilen. Ev bogsera?

8 Inlägg
17 april 2013
Jag har samma problem med min golf 4 1.4 16v. Men enligt en vw verkstad så är det vanligt att de knackar... men de kan ju vara rätt yra ibland också.

5 127 Inlägg
17 april 2013
Om det är ett lite hårt knack som följer med varvtalet och inte låter metalliskt typ så gissar jag på kolvbultarna smile är mer eller mindre ett standard ljud på dessa motorer samt 1.6 motorn. Skulle inte oroa mig för det om de nu är det ljudet. Aldrig under mina 4 år stött på en enda som rasat pga av kolvbultarna. Då har jag haft många sådana på lyften under åren.
Mvh pucken

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

11 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Haha alla säger olika, känns nästan som att man måste byta bil helt och hållet för att bli av med knackandet.

Ingman92 skrev:
Jag har samma problem med min golf 4 1.4 16v. Men enligt en vw verkstad så är det vanligt att de knackar... men de kan ju vara rätt yra ibland också.

Under hur lång tid har du varit utsatt för detta? Det är ju inget kul ljud alls..

mb_pucken skrev:
Om det är ett lite hårt knack som följer med varvtalet och inte låter metalliskt typ så gissar jag på kolvbultarna smile är mer eller mindre ett standard ljud på dessa motorer samt 1.6 motorn. Skulle inte oroa mig för det om de nu är det ljudet. Aldrig under mina 4 år stött på en enda som rasat pga av kolvbultarna. Då har jag haft många sådana på lyften under åren.
Mvh pucken

Hmmm, det är inte så som du beskriver det, ljudet uppstår endast på tomgång eller låga varv.

Det känns även som att bilen drar mycket mer bensin än den borde göra, sammanhang med knackandet?

8 Inlägg
18 april 2013
Ja, den har låtit så sen jag köpte den i december. Men min knackar som om den skulle vara en diesel. Och inget värre har hänt sen dess och den är nyservad, felsökt och ett ex antal givare är utbytta, men den knackar ändå. Så antagligen kan det vara något maskinellt.

Sök