3310
Sök

BMW e36 blir varm efter 10-15 min

46 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Jag sitter med en bmw e36 här som är förjävlig för mig just nu

För 2-3 månader sen byta jag termostat för jag fick ingen varmluft till bilen och tempmätaren började gå upp på rött.

Efter bytet funkade den utan problem och fick värme i bilen igen.

Nu ungefär 2 veckor tillbaka så sluta värmen funka, den kom igång när jag låg i 140+ bara.
Och i lördags när jag åkte till norrköping så på vägen hem gick mätaren upp på rött.

SÅ någon som vet vad problemet kan vara?
Kollade oljan och den såg ut som den ska lite mörkare än vanligt bara så ska byta oljan och oljefilter sen.
Kan de vara att de kommit luft i systemet bara eller kan kylarn har rykt med helt?

3 292 Inlägg
19 april 2013
Kolla kylmedlet om det finns nån olja i där.. låter som topplockspackningen.. om inte annat så lär den ha gått nu när bilen har kokat för dig..

Är det en 316 eller 318 ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Hhehehehhest
375 Inlägg
19 april 2013
Jag skulle börja med och kolla vatten pumpen.. Är ganska vanligt att dom går sönder.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

46 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Kolla kylmedlet om det finns nån olja i där.. låter som topplockspackningen.. om inte annat så lär den ha gått nu när bilen har kokat för dig..

Är det en 316 eller 318 ?

Och får ta och kolla, tror på topplockspackningen med

Det är en 323i smile

@Nyman1337 Ska kolla den med då! Tackar så mycket. Kommer med update när jag får tid att kolla igenom smile

Har märkt att det "läcker" lite med av glykol/vattnet kan de vara det som kommer från vatten pumpen?
Senast redigerat av lindahll (20 april 2013)

665 Inlägg
20 april 2013
Hoppas du har köpt termostat på biltema big_smile

Det låter som vattenpump iaf

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

46 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
sexy_d skrev:
Hoppas du har köpt termostat på biltema big_smile

Det låter som vattenpump iaf

Köpte nytt termostathus från Schmiedmann och termostaten beställde jag från en affär i vår stad smile

Blir att kolla vattenpumpen och se om man ska beställa en ny sådan! smile

665 Inlägg
20 april 2013
Org pump från början är av någon slags plast, med tiden spricker impeller då blir det cirkulation lika med 0. Glöm inte att visko fläkt är fel gängat.

1 938 Inlägg
20 april 2013
sexy_d skrev:
Org pump från början är av någon slags plast, med tiden spricker impeller då blir det cirkulation lika med 0. Glöm inte att visko fläkt är fel gängat.

Då den sitter på en roterande axel så är den korrekt gängad för sitt ändamål, dvs vänstergängad wink

665 Inlägg
20 april 2013
Glesmark skrev:
sexy_d skrev:

Då den sitter på en roterande axel så är den korrekt gängad för sitt ändamål, dvs vänstergängad wink

Helt rätt sagt smile

Sök