4358
Sök

Hej har ett allvarligt fel på bilen!

13 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
jag har en saab 9-3 aero 01. va ute och åkte idag stängde av bilen för att gå in och köpa en dricka kommer ut ska starta bilen och de rasslar från motorn stänger av sen startar den igen och den bara klickar.. sen till slut startar den igen men de rasslar som fan! och olje lampan lyser stänger av kollar vid generatorremmen och ser en massa spån av alliiminium. och de luktar bränt olja eller nått.. kan någon ge mej några bra svar någon som varit med om liknande!? säger tack till alla svar jag får kan komma till nytta tack på för hand..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 april 2013
Troligen JA!

Autotech

773 Inlägg
16 april 2013
2 omogna komentarer har du fått men nu ska vi se om jag kan hjälpa:)
Du har troligtvis en oljepump som gett upp som orsakat motor haveri= Rasat motorn
Om inte bilen står dig kär eller du kan skruva så lär ett motorbyte vara dyrt, men det är ungefär där du står idag:/

13 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Ja dom va omogna.. tack för ditt svar silversnurran.. men jag tror inte de är motorn som är kass de är något vid remmen för de ligger en jäkla massa fliser och två stora bitar som gått sönder där nere tror du de kan va oljepumpen som gått åt helvete?

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 april 2013
Saab_soa88 skrev:
Ja dom va omogna.. tack för ditt svar silversnurran.. men jag tror inte de är motorn som är kass de är något vid remmen för de ligger en jäkla massa fliser och två stora bitar som gått sönder där nere tror du de kan va oljepumpen som gått åt helvete?

Läs på lite om Saabmotorer samt forumets regler så kommer du förstå ironin i mitt inlägg...  att en Saab får oljelampa är inte avancerad motorteknik utan snarare standard...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

773 Inlägg
16 april 2013
torpis skrev:
Saab_soa88 skrev:

Läs på lite om Saabmotorer samt forumets regler så kommer du förstå ironin i mitt inlägg...  att en Saab får oljelampa är inte avancerad motorteknik utan snarare standard...

Även om det så vore så skulle väl du som moderator visa MOGNAD och hjälpa han som enligt dig inte förstår vilket som är avancerat eller inte.

Till topic igen oftast när oljepump ger sig så resulterar det i haveri men körde du något? Om inte så kan du ha haft tur och bara behöver byta oljepump sen är det klart:)

42 Inlägg
16 april 2013
Sitter skruvar bakom remskivan som kan gänga ur sig och nöta hål på oljepumpslocket! Mvh

13 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Tack för alla tips men bakom den nedre rem skivan som sitter längs ner på motorn dom skruvarna hade gått av och slagit sönder en del så jag behöver hela den kopan som sitter där hela vägen upp efrersom låsringen bakom remskivan dom fästena hade slipats bort när de gick sönder.. har någon av er något tips på om man behöver den låsningen eller om man bara köper en ny remskiva och de nytt och sätter dit ?? Eller måste jag byta den kåpan?  Så jag kan få dit låsningen igen? ?

13 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Ok nej jag körde den aldrig men har startat den efter de hände för att se vart rasslandet kom ifrån hmm

773 Inlägg
16 april 2013
Saab_soa88 skrev:
Ok nej jag körde den aldrig men har startat den efter de hände för att se vart rasslandet kom ifrån hmm

Bästa i denna situation vore att konsulera med en verkstad om jag ska vara ärlig, för så vida mitt tänkande går så är allt med olja VÄLDIGT viktigt att det är tätt och ok gäller densamma med kylning etc då motorbyte inte kommer på fråga på så här gamla bilar om man inte själv kan göra det:)

13 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
okok tack för allt smile.... ska ringa verkstaden imon och se vad som säger jag har hittat en sån kåpa iallafall  så får vi se vad jag mer behöver byta smile så tråkigt bara bytte växellådan för typ 2 månader sen tongue haha nästan ny bilen nu smile

KHRacing
21 april 2013
Remhjulen är i PLAST :-( de går ofta sönder & orsaker skador eller alu-flisor & drar sönder remmarna, finns flera olika längder på remmarna & olika dragningar av dem beroende på årsmodell & motor-kombo.
.  kolla över detta först o främst, efter detta kollar du om nån bult gängat ur sig & dratt gängorna. - eller - lägg upp lite bilder.

13 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Remskivan och stabiliserings skivan eller vad dom kallar de dom sitter ihop och en av skruvarma har skruvat ur sig och sem har båda skivorna delat på sig och sen slitit ner kåpan där en låsring sitter så jag får byta hela kåpan som sitter på motron så jag får hoppas de räcker med att byta den och dom andra sakerna och bara köra så inte oljepumpen har skärt ihop också men vi får se hur de ser ut när jag tar lås kåpan tack för alla svaren! smile

Sök