2726
Sök

Volvo 850 3:an och 4:ans cylinder inget komp + knackande

82 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#1
Som det står, har 0 i komp på 3:an och 4:ans cylinder och ett pluss i kanten är att den knackar och går illa.
Har hällt i olja genom tändstiftshålen för att kunna utesluta kolvringarna som det inte va.
Sen har jag hört att det kan vara topplockspackningen med tanke på att det är 2 cylindrar bredvid varandra, men vart kommer knacket isf ifrån? (Det är inte ljudet från spridarna)
Så det är ju möjligen om det skulle kunna vara ventilspel som inte samspelar? Eller har jag fel?
Kamremmen har inte heller gått av, detta uppkom under körning efter att den stanna!

Någon som kan lägga några fina idéer om vad det kan vara?
Är helt slut på idéer, och tålamodet börjar ta slut.

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
26 april 2013
#2
Vonsmile skrev:
Som det står, har 0 i komp på 3:an och 4:ans cylinder och ett pluss i kanten är att den knackar och går illa.
Har hällt i olja genom tändstiftshålen för att kunna utesluta kolvringarna som det inte va.
Sen har jag hört att det kan vara topplockspackningen med tanke på att det är 2 cylindrar bredvid varandra, men vart kommer knacket isf ifrån? (Det är inte ljudet från spridarna)
Så det är ju möjligen om det skulle kunna vara ventilspel som inte samspelar? Eller har jag fel?
Kamremmen har inte heller gått av, detta uppkom under körning efter att den stanna!

Någon som kan lägga några fina idéer om vad det kan vara?
Är helt slut på idéer, och tålamodet börjar ta slut.
Det låter som att det kan vara topp packningen. Men det kan även vara brända/ trasiga ventiler eftersom du får knackningarna. Kan ju även vara sprickor i kolvarna i värsta fall. Det jag vill komma till är så enkelt tyvärr att oavsett vad det är så måste du nog riva toppen för att se vad det är fär fel. Alternativt om du känner någon med fiberoptik som kan kolla i cylindrarna igenom tändstifts hålen.


82 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#3
Jo det är det jag förmodade att jag får göra, ville bara höra någon annans åsikt ang problemet. Och skulle det vara gröt av hela toppen så har jag ändå tillgång till en annan topp!
Får återkomma efter att jag rivit isär toppen smile

5 111 Inlägg
27 april 2013
#4
Har du tur skulle det kunna vara fina lyftare som sitter fast. Volvo har ju det problemet på vissa motorer smile  men tur har man ju sällan wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök