2786
Sök

Turbo b230f

55 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Hej, har tänkt turbo konvertera min b230f och har fått en turbo från en 6 liters flygplans motor, skulle den funka med en b230f eller borde jag sälja den?
Ska även få några andra turbos som glappar, hur svårt skulle det varar att reparera dem?

5 750 Inlägg
25 april 2013
Hur stor turbo är det? Vilken effekt har flygplansmotorn?

Vilken effekt är du ute efter i B230in?

Det är verkligen inte svårt att reparera en turbo ifall man får tag i en reparationssats och kan skruva. Ett tips är att kolla videos på youtube.

55 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Bra fråga kan inte så mycket om turbos, bra fråga fick av en kompis och han vet inte heller.
Här är lite bilder på turbon. Är ett packet långa cigg för storleks bedömning.
http://dayviews.com/nuclear-summer/2013/4/25/

Vill ha henne så pigg som möjligt utan att behöva kosta på allt för mycket.

Okay, troru jag kanske kan ta delar från flygplansturbon för att laga en volvo turbo?

5 750 Inlägg
25 april 2013
När jag googlar på moedellnumret får jag fram att det är 56mm kompressorinducer och 64mm exducer. Och vad jag hittat så är det ungefär i storleksklass som en HX35. Och en HX35 klarar ca 400-500hk vad jag hittat på google.

Men då är det ju även andra saker som spelar roll, som t.ex storleken på avgashuset och A/R-ratio.

Vilken budget har du för turbo-bygget?
Det räcker ju inte enbart med turbo utan behövs ju även ett bränslesystem som klarar av att leverera tillräckligt med soppa, ett turbogrenrör, oljematning och retur till turbon, tryckrör, intercooler m.m.

Bara 4st spridare som leverar tillräckligt med soppa för 400hk går på 1000kr+ för beggade och helt nya får man räkna med närmare 1000kr/st.

Vilken årsmodell är det på B230-motorn? Om det är den klena som fanns mellan 1984-1988 så är det inte rekommenderat att ta ut över 200hk, speciellt om man inte har stenkoll på alla parametrar och ett bra sprut med bra mapp.

Vad för Volvo-turbo har du tänkt laga? Jag tror då att chansen att kunna reparera en turbo av annat märke och eventuellt storlek är ytterst liten.
En reparationssats brukar gå på runt 500kr inkl frakt på ebay.co.uk, det gäller bara att hitta en till den turbon man har.
Senast redigerat av simlar (25 april 2013)

55 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Okay.

Allt i motorn är nog orginal även fast det är en gammal polisbil, så är väl orginal avgashus och A/R-ratio vet jag faktiskt inte vad det är. Är inte så kunnig på motorer. Men har några kompisar som är som kommer hjälpa mig med turbo konverteringen.

Jadu väldigt begränsad ekonomi då jag har barn och får 4900 kr i månaden så blir ett sånt projekt att spara och köp efterhand på skorten.

Okej, skulle spridare från en 740 16V funka tro?

Det är en -88B

Kan kolla imöra då jag får hem den och några andra turbon som också glappar.

Okej, ska kika lite på ebay då när jag har fått hem turbona.

5 750 Inlägg
25 april 2013
Avgashus och A/R-ratio är på turbon.

Ja då låter det som ett långtidsprojekt wink

Det vet jag inte, jag vet inte hur stora dem är. Men för 200hk på bensin behöver du spridare på ca 380cc/min@, på E85 behöver du ca 440cc/min. Och eftersom du har 3bar bränsletryck original så letar du antingen efter spridare som ger lagom med soppa vid 3bar eller ökar bränsletrycket till det trycket spridarn är specade på.
200hk anser jag är lagom att börja med iaf, sen får du väl se om du är nöjd eller inte. Men jag tycker att om du planerat att ta ut ordentligt med effekt så bör du satsa pengar på ett eftermarknadssprut.

88B då är det nog osäkert om det är klena eller stadiga B230in. Jag vet tyvärr inte om det går att kolla utan att ta ner tråget.

55 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
okay tongue

mjo kommer ta lite tid tongue

Okay, nu fatta jag inte så mycket x) men dom som ska hjälpa mig förstår nog.
Om volvo turbon är från en b230ft behöver jag byta spridare då också?

Hur svårt är det att bygga om orginal grenrör till turbogrenrör?

Okay, jag har ingen aning heller hmm vet iaf att det är insprut och inte förgasare.

5 750 Inlägg
25 april 2013
Alltså du behöver spridare som klarar av att skicka in tillräckligt med soppa in i motorn för den effekten du vill ta ut. Energin, dvs effekten, finns ju i bränslet.

Sen finns det ju andra saker som tar stopp, t.ex original B230-turbo tar stopp vid ca 200hk, original bränslepump klarar endast av att leverera 2L/min, så 4st spridare på 500cc kan maxa pumpen, och 2L/min räcker endast till ca 260-270hk på bensin.
Så ska du ha ut över 260hk behöver du bygga om till dubbla original-bränslepumpar eller byta till en större t.ex en Bosch 044, en sådan leverar bränsle för ca 500hk.

På originalgrenrör så bygger du bara en "svanhals-adpater". Verkligen inte optimalt men duger till låga effektuttag.
Ungefär som det är gjort i denna tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262202

Jo eftersom det är en 88B så kan det inte vara annat än insprutning.

55 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
ah.
okay, är väl egentligen inte ute efter nå riktigt mega monster direkt tongue

okay, kan få väldigt billiga turbogrenrör från en 940, men det har börjat spricka på ett ställe, går det laga enkelt med en svets eller äre barar skrot?

okay.

5 750 Inlägg
25 april 2013
Svetsa gjutjärn är svårt. Väldigt vanligt att det spricker ännu mer när man svetsar det.

Men antingen så testar du svetsa (eller lämna till någon som kanske kan) eller reparerar med kemisk metall och hoppas det håller för värmen eller så kör du bara som det är.

Jag kommer själv köra med ett 940-turbogrenrör till att börja med, mitt grenrör har 1st spricka som går igenom hela godset och 2st små som endast är på insidan än så länge. Håller det så håller det, när det går sönder så bygger jag ett ordentligt grenrör och skaffar en bättre turbo.

46 Inlägg
27 april 2013
Dumpa den turbon och kör på en original ifrån en ltt duger gott och väl till 170-190hk. Angående spridarna så satsa på SAABs röda spridare ifrån 900t ELLLER om det var ifrån 9000 har för mig dom gav 360cc ! och svetsa gjutjärn är absolut inget man vill ge sig på med ett grenrör !. Du kan ju alltid bygga en addapter av original grenrör ! är ju lite pill men inget farligt !

Sök