4450
Sök

BCM (body control module) ur funktion, Nissan 350z

240 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
Jag hade nyligen min Nissan 350z på lite översiktskoll på verkstad, och diverse grejer fixades. Bl a så förlängdes kablaget till originalmätarna. Det sitter custommätare för i princip allting på instrumentbrädan, men original-mätartavlorna sitter monterade med ett par kattstrypare nere vid pedalerna, under allting liksom. Kablaget till originalmätarna förlängdes med en halvmeter för att jag enklare ska kunna plocka fram dem till besiktningen.

Hur som helst...

Efter dagen på verkstaden så la en del funktioner av. Det är följande grejer:
-Klickljudet som hörs när man blinkar
-Varningssignalen för när du öppnar dörren med lyset på
-Varningssignalen för när man sätter i nyckeln i tändningen och har dörren öppen eller en växel i eller vad det nu är, minns ej
-Larmets diod som blinkar när bilen är låst
-Kanske inte är original, men jag har lampor som blinkar vid höger resp. vänster for när jag sätter på blinkersen åt resp håll

Dessa funktioner la av, och jag Googlade mig fram till en i USA som hade EXAKT samma problem. han fick svar av nån auktoriserad Nissan-snubbe att det de funktioerna har gemensamt är att de styrs av BCM, Body Control Module. Det är en liten box som sitter under säkringarna i kupén. Kollade även på säkringarna i motorrummet, och bland dem finns det en som det står BCM på. Den var dock hel.

Min fråga är, har någon råkat ut för samma sak på en 350z? Kan man byta enbart boxen till en ny, plugga in och köra, eller måste det kopplas in en dator med mjukvara för nån slags nollsätllning eller konfiguration? I och med att det grejades en del nere vid pedalerna när kablaget till mätarna förlängdes så kanske nånting som har att göra med BCM-dosan kommits åt av misstag eller kortslutits eller nåt, vad vet jag.

Tacksam för svar!
Markus

Sök