3544
Sök

Läcker styrservo olja Saab900ng

658 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Ute o åkte igår och rätt som det var så börja servon tjuta o låta illa så jag förstod jaha nu e de tomt på olja. Stannade o kika japp behållaren var tom men som tur var så hade jag presis kommit in på parkeringen hemma. Behövde ta mig till garaget bara ca 400 m körde försiktigt dit. Hur som hellst ser ut som det kommer från höger sida längst ut, men blött på hela remmen och v et inte om det har skvättat upp över torpedväggen på grund av man kört av vinden eller om det är trycket. Några vanliga ställen det går sönder på ofta eller? Och vilken olja skall jag köpa? Kan jag köpa den dom har på Biltema. det gjorde man ju förr på Oplar och volvosar den röda dexron II och dexronIII som dom hette. Men vet ju inte hur det är på en 1996 års ng900 dårå?

309 Inlägg
27 augusti 2012
Ang oljetyp så har det diskuterats en del om det på stcs: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=208477

på två av mina 900or så har den varit läckage på gummislangen som sitter på rör nr 16 på denna bild:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … nrattning/

Läser och släcker felkoder. pm för info

658 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
Ang oljetyp så har det diskuterats en del om det på stcs: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=208477

på två av mina 900or så har den varit läckage på gummislangen som sitter på rör nr 16 på denna bild:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … nrattning/

Aha oki, ja vi skall ta o kika på det o hälla i lite olja får vi se vart hoppas jag inte behöver ta bort hela fronten som vissa säger på andra forum, kanske om man skall byta hela röret eller måste man det sitter gummislangen så illa att man inte kan byta den på platts där eller? Hur har du gjort i så fall du som bytt 2 gånger?

Vad har du kört för olja?  tacksam för svar...

309 Inlägg
27 augusti 2012
min ena blev reservdelsbil och den andra har fått fortsätta läcka än sålänge då den inte läcker så mycke så vet ej hur avancerat bytet är tyvär. den har fått sig en skvätt från någon flaska jag hitta i garaget bara men nu när man läste lite på stcs så kändes det som en dum ide så blir nog att köpa några liter från speedparts nästa gång det behövs delar

658 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Nu blir jag riktigt fundersam i skallen, har vart o köpt olja på Saab och det skall inte vara ATF eller grön olja utan den här är mer brun till färgen eller ljus kan man säga. Kosstade 116:- för en liter men han tyckte synd om mig så jag fick den för 100:- sjyssta Saab killar här på Carlia i Borlänge. Hur som hellst hem o pyttsa i oljan körde med ratt utslag o knorra som fan o skrek illa o det skummade som satan i behållaren. Men efter 15 min så blev oljan finare o finare som den skulle vara gick i 0.5 lit i behållaren utan att det sjunker från pinnen. har kört länge stilaståendes o vridit ratten åt alla håll o länge fram o tillbaka, har kört bilen runt runt kvarteret och svängt i en rondell runt runt.

Det läcker tamejtusan inte en droppe från nånstans nu. Sjunker ju inget så hur sjutton kan det ha läckt ur allt i lördags då???? Kan det vara packboxen i pumpen som fått nåt tuppjuck så det blirr övertryck så det sköt ur sig där o den tätar nu normalt igen.
Kan tilläggas att 20 min innan detta hände i lördags kväll så körde jag ner i ett rejält hål på vägen så jag trodde nu blev fälgen vind och det var på samma sida som oljan läckt. Nån som har några teorier om allt? Känns ju lite meningslöst att skruva ner fronten o allt när det inte läcker nåt i skrivandets stund eller hur? Men samtidigt får jag harva hemmikring ifall ett tag.

658 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
Ingen som har några ideer om detta???

309 Inlägg
28 augusti 2012
detta kanske blir nya felet på din bil som ingen kan lösa. jag tror det bor ett troll i den där bilen, och inget snällt trollhättantroll smile

658 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
detta kanske blir nya felet på din bil som ingen kan lösa. jag tror det bor ett troll i den där bilen, och inget snällt trollhättantroll smile

hihi.... Ja det vet man aldrig du wink   Mycket märkligt faktiskt, jag var till Saab idag och pratade med killarna på verkstan men ingen hade nånsin hört talas om detta fenomen. Läcker det så brukar det läcka och då oxå synas pch framförallt försvinna olja oxå Hmm... !!!!!hmm
Senast redigerat av Fear38 (28 augusti 2012)

309 Inlägg
29 augusti 2012
ja självläkande läkage är rätt sällsynta smile men det jag skulle kunna tänka mig att testa är att göra fulla rattutslag och stanna någon sekund i varje ändläge så den får lite tryck i sig(inte nå länge så pumpen går varm) eller om man vill vara lite brutal, släng på fälgar du inte är rädd om och låt den få en smäll igen. framvagnen klonkar förmodligen ändå på den wink

658 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
UPDATE:

Har kört utan problem sen augusti 2012 sen senaste jag skrev, och par dagar sen så samma då försvann all styrservo olja men vet inte vart eller nåt inte märkt nåt på styrningen. Var och besikta bilen i onsdags o sen hem. Jag fyllde i olja igen o kör utan problem, inte en droppe det läcker har kört sen onsdags varje dag. Himmla mysko...... Det lagar sig själv varje gång

Sök