4286
Sök

Problem kylarvattnet BMW E32 735I

68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har precis fixat oljetrycket i bilen men nu är nästa problem..

Den tar massa vatten men det läcker inte så mycket under bilen, antar att det fylls i oljetråget.
Det läcker droppar lite i framkant på motorn, kommer vatten vid kylaren men det är inte kylarn eftersom det tar i bra mycket vatten, trodde först att den har massa luft i sytemet så vad kan problemet vara?

Finns det någon guide hur man tar bort vattenpumpen för vet inte riktigt var den sitter på min bil men har dock inte kollat heller men ställer frågan vad det kan vara för problem, tog bort topplocket och topplockspackningen såg mycket fin ut, och inget vitt klagg i oljan men dock så har jag inte kört nånting med den, bara startat upp den.


Behöver hjälp, please!


68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#3
Hur fan får man bort fläkthjulet då?


Med.lem
3 759 Inlägg
28 april 2013
#4
Inte för att vara den men du har tagit av toppen på en m30, men vet inte var vattenpumpen sitter??

Och och för att svara på ditt något kryptiska inlägg, så undrar jag om det läcker från något hål i en slang eller så?.
Hur gör du när du luftar? Det är inte helt enkelt och det måste göras på rätt sett för att lyckas.
Har du vatten i oljan märks det ganska omgående när man startar motorn.
Senast redigerat av Mr_EmCom (28 april 2013)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allfixare
1 475 Inlägg
28 april 2013
#5
När du tog bort toppen hoppas jag att du inte satte tillbaks gamla packningen igen... Du har inget vitt klägg i oljan säger du, men det blir inget klägg i oljan om d inte kör med den... Men hur kan det då försvinna så mycket vatten om du inte kört med den? Om det försvinner flera liter (vilket det låter som) på att bara provstarta den så är något väldigt väldigt fel.
Senast redigerat av fish (28 april 2013)


Med.lem
3 759 Inlägg
28 april 2013
#6
fish skrev:
När du tog bort toppen hoppas jag att du inte satte tillbaks gamla packningen igen...

Jag sätter mina pengar på att det är ventilkåpan han plockat av.
Står även att det sitter en v6 på 3.5l om man tittar på beskriveningen på hans sida. Undrar vilken av topparna han böt? roll
Senast redigerat av Mr_EmCom (28 april 2013)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allfixare
1 475 Inlägg
68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#8
Mr_EmCom skrev:
Inte för att vara den men du har tagit av toppen på en m30, men vet inte var vattenpumpen sitter??

Och och för att svara på ditt något kryptiska inlägg, så undrar jag om det läcker från något hål i en slang eller så?.
Hur gör du när du luftar? Det är inte helt enkelt och det måste göras på rätt sett för att lyckas.
Har du vatten i oljan märks det ganska omgående när man startar motorn.

Haha toppar har jag tagit bort men la ut svaret innan jag kollat på motorn, min första M30 motor liksom, men hittade den på engång, påväg och ska ta bort fläkthjulet.

Fattar jag rätt så tar man en 32mm nyckel och drar ett slag på det så lossnar det, om du vet wink

Det är vatten i oljan.


68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#9
Mr_EmCom skrev:
fish skrev:
När du tog bort toppen hoppas jag att du inte satte tillbaks gamla packningen igen...

Jag sätter mina pengar på att det är ventilkåpan han plockat av.
Står även att det sitter en v6 på 3.5l om man tittar på beskriveningen på hans sida. Undrar vilken av topparna han böt? roll

Haha nejnej vet ju hur en jävla topp är!
Skriv inte om du inte kommer med något nyttigt retard.


68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#10
Mr_EmCom skrev:
fish skrev:
När du tog bort toppen hoppas jag att du inte satte tillbaks gamla packningen igen...

Jag sätter mina pengar på att det är ventilkåpan han plockat av.
Står även att det sitter en v6 på 3.5l om man tittar på beskriveningen på hans sida. Undrar vilken av topparna han böt? roll

haha och V6 sa min granne, min första motor jag  meckar ensam med så amatör är jag men du kan ju komma med något nyttigt som hjälper mig tack.


Med.lem
3 759 Inlägg
28 april 2013
#11
albinmentzer skrev:
Mr_EmCom skrev:
fish skrev:
När du tog bort toppen hoppas jag att du inte satte tillbaks gamla packningen igen...

Jag sätter mina pengar på att det är ventilkåpan han plockat av.
Står även att det sitter en v6 på 3.5l om man tittar på beskriveningen på hans sida. Undrar vilken av topparna han böt? roll

haha och V6 sa min granne, min första motor jag  meckar ensam med så amatör är jag men du kan ju komma med något nyttigt som hjälper mig tack.

Tror fortfarande inte du rört toppen. Hade du gjort det skulle du dels veta var vattenpumpen sitter och dels hur man får bort visco kopplingen, då den måste bort när man plockar av toppen.

Och för att bidra till tråden (du verkar ha missat mitt första inlägg??) den 32mm muttern du försöker lossa är felgängad...
Senast redigerat av Mr_EmCom (28 april 2013)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#12
Mr_EmCom skrev:
albinmentzer skrev:
Mr_EmCom skrev:

Jag sätter mina pengar på att det är ventilkåpan han plockat av.
Står även att det sitter en v6 på 3.5l om man tittar på beskriveningen på hans sida. Undrar vilken av topparna han böt? roll

haha och V6 sa min granne, min första motor jag  meckar ensam med så amatör är jag men du kan ju komma med något nyttigt som hjälper mig tack.

Tror fortfarande inte du rört toppen. Hade du gjort det skulle du dels veta var vattenpumpen sitter och dels hur man får bort visco kopplingen, då den måste bort när man plockar av toppen.

Och för att bidra till tråden (du verkar ha missat mitt första inlägg??) den 32mm muttern du försöker lossa är felgängad...

jajajajaj.. det är inte det jag vill veta nu iaf. Jag gjorde inte jobbet helt själv heller för min granne hjälpte men men iaf, jag vet att den är felgängad men ska fixa det imorgon.

Men är det den 32mm muttern som ska knackas loss eller är det fel och inge mer påhopp tongue


Med.lem
3 759 Inlägg
28 april 2013
#13
albinmentzer skrev:
Mr_EmCom skrev:
albinmentzer skrev:

haha och V6 sa min granne, min första motor jag  meckar ensam med så amatör är jag men du kan ju komma med något nyttigt som hjälper mig tack.

Tror fortfarande inte du rört toppen. Hade du gjort det skulle du dels veta var vattenpumpen sitter och dels hur man får bort visco kopplingen, då den måste bort när man plockar av toppen.

Och för att bidra till tråden (du verkar ha missat mitt första inlägg??) den 32mm muttern du försöker lossa är felgängad...

jajajajaj.. det är inte det jag vill veta nu iaf. Jag gjorde inte jobbet helt själv heller för min granne hjälpte men men iaf, jag vet att den är felgängad men ska fixa det imorgon.

Men är det den 32mm muttern som ska knackas loss eller är det fel och inge mer påhopp tongue

Samma granne som sa att det var en v6? tongue

Ja den brukar sitta som fan.
Varför ska du åt vattenpumpen för? Att vattnet kommer in oljan tror inte jag har med vattenpumpen att göra.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#14
Mr_EmCom skrev:
albinmentzer skrev:
Mr_EmCom skrev:

Tror fortfarande inte du rört toppen. Hade du gjort det skulle du dels veta var vattenpumpen sitter och dels hur man får bort visco kopplingen, då den måste bort när man plockar av toppen.

Och för att bidra till tråden (du verkar ha missat mitt första inlägg??) den 32mm muttern du försöker lossa är felgängad...

jajajajaj.. det är inte det jag vill veta nu iaf. Jag gjorde inte jobbet helt själv heller för min granne hjälpte men men iaf, jag vet att den är felgängad men ska fixa det imorgon.

Men är det den 32mm muttern som ska knackas loss eller är det fel och inge mer påhopp tongue

Samma granne som sa att det var en v6? tongue

Ja den brukar sitta som fan.
Varför ska du åt vattenpumpen för? Att vattnet kommer in oljan tror inte jag har med vattenpumpen att göra.

Haha nej tyvärr inte wink en gubbe med en ford sierra cosworth med 400häst, mycket kunnig faktiskt men jag får göra jobbet så hjälper han mig med det mesta men han är lite gammal så inte tillgänglig hela tiden.

Men iaf, vattenpumpen läcker och med den där 32mm muttern, jag kan skruva på den för hand men inget händer men ska knackas bort endå ? hmm Vad tror du problemet sitter då? är det toppackningen eller för toppackningen är ny faktiskt.


2 849 Inlägg
28 april 2013
#15
du har PM

Hhehehehhest
375 Inlägg
28 april 2013
#16
Har du bytt topplockspackningen och du får fortfarande vatten i oljan?
Förmodar att ni inte planade av toppen innan ni satte dit den har du jävligt otur så kan du ju ha kört sönder den igen eller så hade nog jag börjat leta efter sprickor/spricka i toppen

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Allfixare
1 475 Inlägg
28 april 2013
#17
albinmentzer skrev:
Mr_EmCom skrev:
fish skrev:
När du tog bort toppen hoppas jag att du inte satte tillbaks gamla packningen igen...

Jag sätter mina pengar på att det är ventilkåpan han plockat av.
Står även att det sitter en v6 på 3.5l om man tittar på beskriveningen på hans sida. Undrar vilken av topparna han böt? roll

Haha nejnej vet ju hur en jävla topp är!
Skriv inte om du inte kommer med något nyttigt retard.

Är jag ett retard? Först påstår du att du vet hur "en jävla topp är" sen skriver du att du har tagit bort toppar alltså flera stycken, men du vet inte hur man får bort en vattenpump, vet inte vart den sitter... Sen helt plötsligt är det den första motor du mekar ensam med? Så när du har rivit bort alla andra toppar när ni tydligen har vart flera stycken så vart det helt plötsligt raketforskning att få bort en vattenpump ensam? Men det är lugnt! V6 mannen å cosworthmannen finns ju alltid nära till hands, så nog löser du/ni biffen tillsammans..

Jag må kanske vara retarded, men tamejfan att jag skulle sitta här som ett blockmongo idiotförklara folk som försöker hjälpa mig iaf. Eftersom att man kunde förutse på din text att du va en nybörjare som mekaniker så tänkte jag att du kanske inte visste att topplockspackningar är engångsvaror i de flesta fall och jag tänkte bara tala om det ifall du gjort det misstaget att montera den gamla oml den såg ok ut visuellt. Men eftersom att du är rena jävla mästermeken som trots allt "vet hur en jävla topp är" så ber jag om ursäkt.


68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#18
fish skrev:
albinmentzer skrev:
Mr_EmCom skrev:

Jag sätter mina pengar på att det är ventilkåpan han plockat av.
Står även att det sitter en v6 på 3.5l om man tittar på beskriveningen på hans sida. Undrar vilken av topparna han böt? roll

Haha nejnej vet ju hur en jävla topp är!
Skriv inte om du inte kommer med något nyttigt retard.

Är jag ett retard? Först påstår du att du vet hur "en jävla topp är" sen skriver du att du har tagit bort toppar alltså flera stycken, men du vet inte hur man får bort en vattenpump, vet inte vart den sitter... Sen helt plötsligt är det den första motor du mekar ensam med? Så när du har rivit bort alla andra toppar när ni tydligen har vart flera stycken så vart det helt plötsligt raketforskning att få bort en vattenpump ensam? Men det är lugnt! V6 mannen å cosworthmannen finns ju alltid nära till hands, så nog löser du/ni biffen tillsammans..

Jag må kanske vara retarded, men tamejfan att jag skulle sitta här som ett blockmongo idiotförklara folk som försöker hjälpa mig iaf. Eftersom att man kunde förutse på din text att du va en nybörjare som mekaniker så tänkte jag att du kanske inte visste att topplockspackningar är engångsvaror i de flesta fall och jag tänkte bara tala om det ifall du gjort det misstaget att montera den gamla oml den såg ok ut visuellt. Men eftersom att du är rena jävla mästermeken som trots allt "vet hur en jävla topp är" så ber jag om ursäkt.

Jag vet hur en topp ser ut, jag har fått mycket hjälp och jag har hjälpt att tagit bort toppar.
orkar inte ens läsa det du skrev men jag vet iaf hur en topp ser ut.
jag är ingen mästermeck, är en amatör men vet iaf hur en topp ser ut, tack endå.

Kanske lite hjälp om du vill komma med något nyttigt? wink


68 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#19
albinmentzer skrev:
fish skrev:
albinmentzer skrev:

Haha nejnej vet ju hur en jävla topp är!
Skriv inte om du inte kommer med något nyttigt retard.

Är jag ett retard? Först påstår du att du vet hur "en jävla topp är" sen skriver du att du har tagit bort toppar alltså flera stycken, men du vet inte hur man får bort en vattenpump, vet inte vart den sitter... Sen helt plötsligt är det den första motor du mekar ensam med? Så när du har rivit bort alla andra toppar när ni tydligen har vart flera stycken så vart det helt plötsligt raketforskning att få bort en vattenpump ensam? Men det är lugnt! V6 mannen å cosworthmannen finns ju alltid nära till hands, så nog löser du/ni biffen tillsammans..

Jag må kanske vara retarded, men tamejfan att jag skulle sitta här som ett blockmongo idiotförklara folk som försöker hjälpa mig iaf. Eftersom att man kunde förutse på din text att du va en nybörjare som mekaniker så tänkte jag att du kanske inte visste att topplockspackningar är engångsvaror i de flesta fall och jag tänkte bara tala om det ifall du gjort det misstaget att montera den gamla oml den såg ok ut visuellt. Men eftersom att du är rena jävla mästermeken som trots allt "vet hur en jävla topp är" så ber jag om ursäkt.

Jag vet hur en topp ser ut, jag har fått mycket hjälp och jag har hjälpt att tagit bort toppar.
orkar inte ens läsa det du skrev men jag vet iaf hur en topp ser ut.
jag är ingen mästermeck, är en amatör men vet iaf hur en topp ser ut, tack endå.

Kanske lite hjälp om du vill komma med något nyttigt? wink

Behöver deras hjälp men är ensam en viss tid och kan inte allt, behöver lite hjälp på traven. Kan erkänna att jag vet faktiskt hur en pump ser ut haha, var bara så fucking trött efter jobbet. Men vi skippar detta nu, orkar inte tjaffsa med dig om jag vet hur en topp ser ut eller inte.

Kan knäppa kort så visar jag en fet fördelning av toppen och ventilkåpan, PEACE!


Med.lem
3 759 Inlägg
29 april 2013
#20
albinmentzer skrev:
albinmentzer skrev:
fish skrev:

Är jag ett retard? Först påstår du att du vet hur "en jävla topp är" sen skriver du att du har tagit bort toppar alltså flera stycken, men du vet inte hur man får bort en vattenpump, vet inte vart den sitter... Sen helt plötsligt är det den första motor du mekar ensam med? Så när du har rivit bort alla andra toppar när ni tydligen har vart flera stycken så vart det helt plötsligt raketforskning att få bort en vattenpump ensam? Men det är lugnt! V6 mannen å cosworthmannen finns ju alltid nära till hands, så nog löser du/ni biffen tillsammans..

Jag må kanske vara retarded, men tamejfan att jag skulle sitta här som ett blockmongo idiotförklara folk som försöker hjälpa mig iaf. Eftersom att man kunde förutse på din text att du va en nybörjare som mekaniker så tänkte jag att du kanske inte visste att topplockspackningar är engångsvaror i de flesta fall och jag tänkte bara tala om det ifall du gjort det misstaget att montera den gamla oml den såg ok ut visuellt. Men eftersom att du är rena jävla mästermeken som trots allt "vet hur en jävla topp är" så ber jag om ursäkt.

Jag vet hur en topp ser ut, jag har fått mycket hjälp och jag har hjälpt att tagit bort toppar.
orkar inte ens läsa det du skrev men jag vet iaf hur en topp ser ut.
jag är ingen mästermeck, är en amatör men vet iaf hur en topp ser ut, tack endå.

Kanske lite hjälp om du vill komma med något nyttigt? wink

Behöver deras hjälp men är ensam en viss tid och kan inte allt, behöver lite hjälp på traven. Kan erkänna att jag vet faktiskt hur en pump ser ut haha, var bara så fucking trött efter jobbet. Men vi skippar detta nu, orkar inte tjaffsa med dig om jag vet hur en topp ser ut eller inte.

Kan knäppa kort så visar jag en fet fördelning av toppen och ventilkåpan, PEACE!

Fördelning?
Och mutten på vico kopplingen (eller fläkten som du säger) sitter som fan, och eftersom kopplingen ska kunnar röra sig kan den vara svår att lossa då man inte får nått bra mothåll därför brukar man ta en stor blocknyckel och slå till den med nått så det bli ett knyck, då brukar den släppa.
Är det helt jävla omöjligt får man såga av den en bit innan gängorna och köpa en elfläkt ist.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök