2433
Sök

Köpråd: Bil, för mestadels stadskörning

3 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#1
Jag har kommit till en fas i livet där det vore mycket smidigare att skaffa en bil.

I första hand kommer jag att använda bilen att köra till/från jobbet. Jag har ungefär 3,5km så det är inga sträckor vi pratar om, men tillräckligt långt och tråkigt för att cykla eller gå. Utöver det kan bilen komma att användas för enstaka helgutflykter/ärenden.

Tre fakta:
*Min budget är ca 50 000kr.
*Jag kan inte laga en trasig bil.
*Jag är 29år och vill ha något tufft, gärna med bra motor.

Jag funderar på tre alternativ:

Nya bilen. Köpa en ny bil, genom lån eller avbetalning. Just för att jag ska veta att jag får en bil som är hel och inte har någon historia med dolda fel. Jag har också kikat på leasing-avtal (typ Mini Cooper, men att binda upp sig i 36 månader känns surt + jag är för lång för Mini)

Så när det gäller nya bilar, vilken form jag bör belåna ett sådant bilköp med? Finnas det fördelaktiga leasingavatal där ute? Och vilken bilmodell håller i värde?

Bilen i 50k-klassen. Jag köper en beg. bil helt kontant. Omkring 40-50k kr. Då vill jag ha en bil som ger mig minimalt med bekymmer. Som alltid fungerar och kommer göra det i ett par år. Om något går sönder så ska jag inte bli ruinerad på att laga det.

Engångsbilen. Jag köper helt sonika en bil för ett par tusenlappar. En bil som håller i något år och när den väl lägger av lägger jag ut den på Blocket för 200kr och köper en ny.

Vilken form skulle ni rekommendera - och vad för typ av bil i så fall?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
29 april 2013
#2
koff skrev:
Jag har kommit till en fas i livet där det vore mycket smidigare att skaffa en bil.

I första hand kommer jag att använda bilen att köra till/från jobbet. Jag har ungefär 3,5km så det är inga sträckor vi pratar om, men tillräckligt långt och tråkigt för att cykla eller gå. Utöver det kan bilen komma att användas för enstaka helgutflykter/ärenden.

Tre fakta:
*Min budget är ca 50 000kr.
*Jag kan inte laga en trasig bil.
*Jag är 29år och vill ha något tufft, gärna med bra motor.

Jag funderar på tre alternativ:

Nya bilen. Köpa en ny bil, genom lån eller avbetalning. Just för att jag ska veta att jag får en bil som är hel och inte har någon historia med dolda fel. Jag har också kikat på leasing-avtal (typ Mini Cooper, men att binda upp sig i 36 månader känns surt + jag är för lång för Mini)

Så när det gäller nya bilar, vilken form jag bör belåna ett sådant bilköp med? Finnas det fördelaktiga leasingavatal där ute? Och vilken bilmodell håller i värde?

Bilen i 50k-klassen. Jag köper en beg. bil helt kontant. Omkring 40-50k kr. Då vill jag ha en bil som ger mig minimalt med bekymmer. Som alltid fungerar och kommer göra det i ett par år. Om något går sönder så ska jag inte bli ruinerad på att laga det.

Engångsbilen. Jag köper helt sonika en bil för ett par tusenlappar. En bil som håller i något år och när den väl lägger av lägger jag ut den på Blocket för 200kr och köper en ny.

Vilken form skulle ni rekommendera - och vad för typ av bil i så fall?

En ny bil sjunker ju i värde så fruktansvärt fort så det kan vara en dålig affär bara för det men du får ju oftast mycket garantier i stället. Kan du inte göra nåt själv på nån bil så tycker jag att "Engångsbilen" faller bort. "50k-bilen" kan ju vara ett alternativ.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (29 april 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
En ny bil sjunker ju i värde så fruktansvärt fort så det kan vara en dålig affär bara för det men du får ju oftast mycket garantier i stället. Kan du inte göra nåt själv på nån bil så tycker jag att "Engångsbilen" faller bort. "50k-bilen" kan ju vara ett alternativ.

/Benny

Vad rekommenderar du för bildmodeller + årsmodell då? Som håller måttet med en prislapp omkring 50 000kr?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
29 april 2013
#4
koff skrev:
Vettemannen skrev:
En ny bil sjunker ju i värde så fruktansvärt fort så det kan vara en dålig affär bara för det men du får ju oftast mycket garantier i stället. Kan du inte göra nåt själv på nån bil så tycker jag att "Engångsbilen" faller bort. "50k-bilen" kan ju vara ett alternativ.

/Benny

Vad rekommenderar du för bildmodeller + årsmodell då? Som håller måttet med en prislapp omkring 50 000kr?

Ingen aning. Ta en tur på blocket, där finns ju det mesta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Trucker
2 710 Inlägg
29 april 2013
#5
Min är ev till salu om en månad ungefär smile

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
29 april 2013
#6
.. gått idag 13700mil. kommer sälja den med blocket garanti! (exemplariskt skick!!)

Fart missbrukare

Drive, like there's no tomorrow'
47 Inlägg
30 april 2013
#7
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 12&w=3

Jag skulle lägga mina pengar på något liknande detta i ditt fall, den är bensinsnål, rätt frän enligt mig, går bra, skön i stadskörning med mera, och framförallt. Inte allt för dyr! smile


1 365 Inlägg
30 april 2013
#8
Till att börja med så får man inte en bil som är besiktad för under 4500kr, ganska precis där går gränsen och då brukar det vara en hel del att fixa ändå. Med lite tur kan den hålla ihop till nästa besiktning och då är den värd 200kr ofixad.

Jag hade kollat på antingen BMW 318ti E46 eller Honda som ovanstående nämner i 50k klassen med relativt få mil. fördelen med BMW är att den har kamkedja så du slipper kamremsbyte.


1 365 Inlägg

Sök