2827
Sök

Hur hårt är det under en registreringsbesiktning?

474 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!
Fick en "flygande" på hondan idag. Då polisen tydligen inte är nå större fan utav lustgas så fick jag en registreringsbesiktning på bilen.

Bör ju bara vara att skruva loss tillförseln från insugsröret och plugga det hålet så ska väl det problemet vara löst kan jag tycka!
Men sen är det ju allt det här med kjolpaket, lambodörrar, 19" fälgarna, ljudbygget osv osv.....

Hur pass hårda är dom? Bilen är ju helbilsgodkänd. Skriv gärna värsta scenariot så kan det ju bara bli bättre smile

Hörs

Kommentera & Rösta ! ©

6 628 Inlägg
25 april 2013
#2
wallingstam skrev:
Tjenare!
Fick en "flygande" på hondan idag. Då polisen tydligen inte är nå större fan utav lustgas så fick jag en registreringsbesiktning på bilen.

Bör ju bara vara att skruva loss tillförseln från insugsröret och plugga det hålet så ska väl det problemet vara löst kan jag tycka!
Men sen är det ju allt det här med kjolpaket, lambodörrar, 19" fälgarna, ljudbygget osv osv.....

Hur pass hårda är dom? Bilen är ju helbilsgodkänd. Skriv gärna värsta scenariot så kan det ju bara bli bättre smile

Hörs

Egentligen är bara dragkrok, tillbehör som tillhör tillverkaren och fälgar som får bytas.

Men plocka bort de trim som går och försök!

De/Dem

474 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#3
så jag bör kunna besiktiga den med större fälgar? För i papperna så står det ju 205/55-16 har jag för mig. Och det går fan inte på mina D2 bromsar fram, vore skönt om man kunde fixa sig ett par 18" fälgar bara så kunde man rulla igenom den utan problem. För ett par D2 bromsar ska ju gå att besiktiga med sålänge man har papper på dom

Kommentera & Rösta ! ©

huh?
10 427 Inlägg
29 april 2013
#4
wallingstam skrev:
så jag bör kunna besiktiga den med större fälgar? För i papperna så står det ju 205/55-16 har jag för mig. Och det går fan inte på mina D2 bromsar fram, vore skönt om man kunde fixa sig ett par 18" fälgar bara så kunde man rulla igenom den utan problem. För ett par D2 bromsar ska ju gå att besiktiga med sålänge man har papper på dom

Däckdimensioner & fälgar får man byta om det "passar" (dvs inte tar i någonstans) och rullomkretsen inte är för fel (från originaldimensionen räknat).

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

"Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

    är typgodkända
    uppfyller kraven på belastningsförmåga
    uppfyller kraven på hastighetskapacitet
    är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

    ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."
Senast redigerat av steifan (29 april 2013)


474 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#5
Kanon! Jag har 19" på nu som är för breda, måste ha minst 17" för att det ska gå över bromsarna. Då bör jag alltså kunna greja mig ett par 17" fälgar med bra däck, smacka på dom och sen reg.bes. utan att det ska vara nå problem med just däck/fälgfrågan?

Kommentera & Rösta ! ©

1 938 Inlägg
29 april 2013
#6
Vad jag tror så kommer du få byta till originalbromsar, original dörröppningsmekanism och avlägsnat ditt lustgassystem. Det räknas som trim och om inte karossen är godkänt för effektökningen så går det inte genom, och även om den är godkänd för effektökningen så har du inget avgasintyg/certifiering (hittar inte ordet)  på motorn med den förändringen.

474 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#7
jo NOS:en ska ju gömmas tänkte jag, tömmer motorutrymmet på slangarna som har med nos:en att göra.
Bromsar vore ju onödigt att byta till om jag nu inte MÅSTE ha 16" fälgar. Dörrarna borde vara lugnt, har varit och pratat med en kille på besiktningen, han sa att eftersom att mina lambodörrar öppnas utåt som vanligt innan man viker upp dom så följer dom faktiskt det angivna i reg.pappret, att dörrarna öppnas utåt, ibland har man tur smile

Kommentera & Rösta ! ©

KHRacing
29 april 2013
#8
Bilen skall vara 100% "orginal". vid registreringsbesiktning, vid den vanliga besiktningen som görs efteråt kan man ha bytt vissa saker.

beklagar att du fick en flygande - vill du beskriva lite mera ingående vad de gjorde, hur du vart stoppad, m.m ?

Servicetekniker
160 Inlägg
29 april 2013
#9
Men ska de inte titta enbart på det som polisen anmärkt på? I ditt fall lustgasen.

Eller kollar de fortfarande hela bilen även om man enbart fått anmärkning på exempelvis avgassystem?

OG9-3 2.0T Sport Edition

1 938 Inlägg
29 april 2013
#10
wallingstam skrev:
jo NOS:en ska ju gömmas tänkte jag, tömmer motorutrymmet på slangarna som har med nos:en att göra.
Bromsar vore ju onödigt att byta till om jag nu inte MÅSTE ha 16" fälgar. Dörrarna borde vara lugnt, har varit och pratat med en kille på besiktningen, han sa att eftersom att mina lambodörrar öppnas utåt som vanligt innan man viker upp dom så följer dom faktiskt det angivna i reg.pappret, att dörrarna öppnas utåt, ibland har man tur smile

Sen har du grinolle nere på besiktningen som vill dra en historia, du voltar med bilen och landar på taket och dom undrar hur du skall komma ur bilen och kallar det för en säkerhetsrisk, visserligen är din en cab.

Jag vågar inte svara på hur rätt eller fel personen på besiktningsstationen har angående att dörrarna skall öppnas utåt, jag tror att det är från besiktningsman till besiktningsman, den ena tycker att dörrarna skall öppnas enbart utåt, den andra tycker att så länge dom öppnas utåt och sen uppåt så har dom ju faktiskt öppnats utåt, till viss del. Tolkningsfrågor :o

Olika
907 Inlägg
29 april 2013
#11
wallingstam skrev:
så jag bör kunna besiktiga den med större fälgar? För i papperna så står det ju 205/55-16 har jag för mig. Och det går fan inte på mina D2 bromsar fram, vore skönt om man kunde fixa sig ett par 18" fälgar bara så kunde man rulla igenom den utan problem. För ett par D2 bromsar ska ju gå att besiktiga med sålänge man har papper på dom

Vad kan man ha för "papper" på större bromsar som gör dem tillåtna på en specifik bilmodell?

Tüv-intyg tex är väl inte så mycket värt i Sverige...

Mvh
Fredrik

1 938 Inlägg
29 april 2013
#12
fredriq skrev:
wallingstam skrev:
så jag bör kunna besiktiga den med större fälgar? För i papperna så står det ju 205/55-16 har jag för mig. Och det går fan inte på mina D2 bromsar fram, vore skönt om man kunde fixa sig ett par 18" fälgar bara så kunde man rulla igenom den utan problem. För ett par D2 bromsar ska ju gå att besiktiga med sålänge man har papper på dom

Vad kan man ha för "papper" på större bromsar som gör dem tillåtna på en specifik bilmodell?

Tüv-intyg tex är väl inte så mycket värt i Sverige...

Problemet är väl att folket på bilprovningen ser mellan fingrarna när man uppgraderat bromsarna, dom tänker att det är ju bättre än original så då släpper dom genom trots att dom borde gett en anmärkning.
Vilket också får folk att tro att det är OK, och sen sprider på forum att det är helt lagligt, trots att sanningen inte är sådan.

Sen när man väl skall registreringsbesiktiga så är dom nitiska i sina bedömningar som säger att bilen skall vara i originalutförande till 100%, jag kan tänka mig att dom inte bryr sig om ett kjolpaket så mycket, men bromsar, lustgas, gigantiska fälgar som inte tillåter den tilltänkta fjädringsgeometrin och kanske ändrar styrradien för att en bred fälg med högt et kanske inte får plats och du måste ha högre et alternativt spacer och får helt galen styrradie vilket i sin tur kan bli trafikfarligt.

Dom kan garanterat gnälla om dom vill, har dom en bra dag kanske dom ser mellan fingrarna på vissa punkter, inget som går att förutsäga.

Najs
29 april 2013
#13
Poolarens golf gick inte igenom med porsche bromsar. Så dom är as tjuriga på det ivf..

KHRacing
29 april 2013
#14
fredriq skrev:
Vad kan man ha för "papper" på större bromsar som gör dem tillåtna på en specifik bilmodell?

Tüv-intyg tex är väl inte så mycket värt i Sverige...

Finns inga sådana "pappersintyg" alls.

TUV = N O L L  värde i Sverige så du har 100 % rätt.

474 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#15
Man får se till att boka in en reg.bes. på en fredageftermiddag helt enkelt, gammalt försäljarknep! Då köper folk vad som helst, i detta fall förhoppningsvis godkänner vad som helst, förutsatt att besiktningsmannens fruga som väntar hemma är en satkärring!

Blev invinkad på ren rutin, vi var ett gäng bilar som var ute och gled. Så blev det flygande då, inte allt för kul...

Vingen är iaf bortskruvad nu. Så jag lär flytta skylten, ta bort kolfiberdetaljerna från fronten, tömma motorutrymmet från lustgasdelar, fixa originalbromsar och nå mindre fälgar. Sen ska den vara fit for fight! Tyvärr så går större delen av månadens inkomst till fallskärmsutbildningen som drar igång nu 9 maj, så bilen får vänta ett litet tag om jag inte får audin såld snarast.

Kommentera & Rösta ! ©

KHRacing
30 april 2013
#16
wallingstam skrev:
Man får se till att boka in en reg.bes. på en fredageftermiddag helt enkelt, gammalt försäljarknep! Då köper folk vad som helst, i detta fall förhoppningsvis godkänner vad som helst, förutsatt att besiktningsmannens fruga som väntar hemma är en satkärring!

Blev invinkad på ren rutin, vi var ett gäng bilar som var ute och gled. Så blev det flygande då, inte allt för kul...

Vingen är iaf bortskruvad nu. Så jag lär flytta skylten, ta bort kolfiberdetaljerna från fronten, tömma motorutrymmet från lustgasdelar, fixa originalbromsar och nå mindre fälgar. Sen ska den vara fit for fight! Tyvärr så går större delen av månadens inkomst till fallskärmsutbildningen som drar igång nu 9 maj, så bilen får vänta ett litet tag om jag inte får audin såld snarast.

Om inte reglerna är ändrade de senaste 2-3åren, så gjorde konstaplarna fel !
en flygande besiktning kräver SKÄLIG ANLEDNING för att få utföras.

Förr var det endast bilinspektörer (eller vad de nu kallas) som tilläts utföra flygande..
men numera vid särskilt behov så får en trafikpolis utföra dem.

Värt att kolla upp.

Allt detta finns lagstadgat,  vet dock ej vart du finner texten.

12 086 Inlägg
30 april 2013
#17
Eftersom det här med besiktning är högst luddigt och individuellt skulle jag åkt till tänkt station och prata med mannen som kommer göra regbesiktningen.

865 Inlägg
30 april 2013
#18
KHRacing skrev:
wallingstam skrev:
Man får se till att boka in en reg.bes. på en fredageftermiddag helt enkelt, gammalt försäljarknep! Då köper folk vad som helst, i detta fall förhoppningsvis godkänner vad som helst, förutsatt att besiktningsmannens fruga som väntar hemma är en satkärring!

Blev invinkad på ren rutin, vi var ett gäng bilar som var ute och gled. Så blev det flygande då, inte allt för kul...

Vingen är iaf bortskruvad nu. Så jag lär flytta skylten, ta bort kolfiberdetaljerna från fronten, tömma motorutrymmet från lustgasdelar, fixa originalbromsar och nå mindre fälgar. Sen ska den vara fit for fight! Tyvärr så går större delen av månadens inkomst till fallskärmsutbildningen som drar igång nu 9 maj, så bilen får vänta ett litet tag om jag inte får audin såld snarast.

Om inte reglerna är ändrade de senaste 2-3åren, så gjorde konstaplarna fel !
en flygande besiktning kräver SKÄLIG ANLEDNING för att få utföras.

Förr var det endast bilinspektörer (eller vad de nu kallas) som tilläts utföra flygande..
men numera vid särskilt behov så får en trafikpolis utföra dem.

Värt att kolla upp.

Allt detta finns lagstadgat,  vet dock ej vart du finner texten.

http://www.polisen.se/Vastmanland/Om-po … ikpolisen/


Fri fart för ett fritt folk!
14 100 Inlägg
30 april 2013
#19
nog dax att börja dra om huv vajern för alla som har något tveksamt under huven!

sen bara sätta något tunt skit som dom drar av vid orginal handtaget smile

visst en 2:a på att huven inte går att öppna kan man få men det borde det vara värt.
ihop med ett batteri i skuffen så borde dom inte ens kunna ge en 2:a på huven. bättre än omreggning

Kör fort så hinner inget hända...


Sök