2556
Sök

Stor skillnad på en större turbo än mot original ?

187 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#1
Är sugen på att slänga i en annan turbo i bilen min. Men jag undrar om det kommer väl märkbar skillnad på den. Det är original turbo i den nu, men detta är bytt: 3" rostfritt avgassystem från turbo med sportkat 800cc spridare, walbro soppapump, större intercooler, värre kamaxlar, större oljetråg, mappad på E85.

Så frågan är, blir det stor skillnad att tex sätta dit en T28?

Bilen i sig är en Nissan s14

313 Inlägg
30 april 2013
#2
Hur mycket större är hjulen i den nya turbon?
Senast redigerat av volvodrajvor (30 april 2013)


1 915 Inlägg
30 april 2013
#3
Ju större turbo, desto större skillnad.
Men krävs oxå att mjukvaran anpassas för bästa effekt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

187 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#4
volvodrajvor skrev:
Hur mycket större är hjulen i den nya turbon?

Det vet jag inte. Har försökt googlat men inte fått fram nåt.


Louksor skrev:
Ju större turbo, desto större skillnad.
Men krävs oxå att mjukvaran anpassas för bästa effekt.

Jo så är det, är det nåt mer än det som bör bytas vid större turbo?

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
30 april 2013
#5
Walbro pumpen kommer ha jobb över 350hk på e85..

Vad var det för exakt modell av t28 du kollat på?

~Andy~

313 Inlägg
30 april 2013
#6
På en Volvo T5 räcker Walbron till 400-450 hästar på E85.

Sitter inte T28 original på S14?? om det är en T25 som sitter på så är skillnaderna här:

Saxar från ett annat forum:

GARRETT T25
They are from the small series of turbochargers specifically engineered for original-equipment small-capacity engines, have their roots in the ET Pulsar, and culminate in a 'twin' application on the 300ZX twin-turbo VG30DETT. In single form, they are not recommended for performance applications.

Car of Origin: Nissan S13 Silvia/180SX
Engine: CA18DET
Flange: Four-bolt; it fits most Nissan four-cylinder turbo engines
Max. Power Rating: Approximately 130kW
Max. Boost: 1.0bar (14.5psi)
Cover Size: Exhaust 0.48 AR, compressor 0.49 AR
Comments: A small and reasonably ineffiecient turbocharger that should only really be used as a straight fit for an existing CA18DET engine to replace a failed unit. It's not recommended as a bolt-on for a normally aspirated engine of more than 1600cc.
Cost: Normally quite expensive, $450+ due to the replacement demand in the normal service industry for these turbocharger
Rating: One out of five.

GARRETT T28
The next size up from the T25, the T28 series of turbochargers are more serious items. They are used in twin form on the Nissan Skyline GT-R and singularly on the Pulsar GTi-R, S14 and S15 series Silva/200SX. They make a decent upgrade for the S13 series of cars when more than 150kW are reliably expected to be produced.


Car of Origin: Nissan S14 200SX pre-1996
Engine: SR20DET
Flange: Four-bolt, same as the T25 series.
Max. Power Rating: Approximately 170kW
Max. Boost: 1.2bar (17.4psi)
Cover Size: Exhaust 0.64 AR, compressor 0.60 AR
Comments: The ultimate OE bolt-up to the S13 series of cars, the best part is that it bolts straight on. A good little all-round mid-range turbocharger that has proven itself to be extremely reliable in service.
Cost: Expensive due to their fitment to an Australian-delivered car. Their price starts at $650 for a second-hand unit.
Rating: Three out of five
Senast redigerat av volvodrajvor (30 april 2013)


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
30 april 2013
#7
volvodrajvor skrev:
På en Volvo T5 räcker Walbron till 400-450 hästar på E85.

Sitter inte T28 original på S14?? om det är en T25 som sitter på så är skillnaderna här:

Saxar från ett annat forum:

GARRETT T25
They are from the small series of turbochargers specifically engineered for original-equipment small-capacity engines, have their roots in the ET Pulsar, and culminate in a 'twin' application on the 300ZX twin-turbo VG30DETT. In single form, they are not recommended for performance applications.

Car of Origin: Nissan S13 Silvia/180SX
Engine: CA18DET
Flange: Four-bolt; it fits most Nissan four-cylinder turbo engines
Max. Power Rating: Approximately 130kW
Max. Boost: 1.0bar (14.5psi)
Cover Size: Exhaust 0.48 AR, compressor 0.49 AR
Comments: A small and reasonably ineffiecient turbocharger that should only really be used as a straight fit for an existing CA18DET engine to replace a failed unit. It's not recommended as a bolt-on for a normally aspirated engine of more than 1600cc.
Cost: Normally quite expensive, $450+ due to the replacement demand in the normal service industry for these turbocharger
Rating: One out of five.

GARRETT T28
The next size up from the T25, the T28 series of turbochargers are more serious items. They are used in twin form on the Nissan Skyline GT-R and singularly on the Pulsar GTi-R, S14 and S15 series Silva/200SX. They make a decent upgrade for the S13 series of cars when more than 150kW are reliably expected to be produced.


Car of Origin: Nissan S14 200SX pre-1996
Engine: SR20DET
Flange: Four-bolt, same as the T25 series.
Max. Power Rating: Approximately 170kW
Max. Boost: 1.2bar (17.4psi)
Cover Size: Exhaust 0.64 AR, compressor 0.60 AR
Comments: The ultimate OE bolt-up to the S13 series of cars, the best part is that it bolts straight on. A good little all-round mid-range turbocharger that has proven itself to be extremely reliable in service.
Cost: Expensive due to their fitment to an Australian-delivered car. Their price starts at $650 for a second-hand unit.
Rating: Three out of five

Där finns också olika modeller inom T28 gruppen därav jag kollade.

När vi bänkade och mappade min 740 som jag hade för 2 år sedan satt där från början 1 walbro pump GS341 har jag för mig det var.. gått ca 20 mil från ny.

Denna bottnade vid 370hk/590nm.

Att den pallar 450hk är väldigt tveksamt och isåfall lever du vääääääldigt mycket på gränsen.

~Andy~

187 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#8
Original sitter en Garrett A/R60 M24

Nån liknande denna har jag kikat på http://www.ebay.com/itm/gt2871-gt28-t28 … mp;vxp=mtr

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
30 april 2013
#9
baluba skrev:
Original sitter en Garrett A/R60 M24

Nån liknande denna har jag kikat på http://www.ebay.com/itm/gt2871-gt28-t28 … mp;vxp=mtr

Hade jag varit dig hade jag nog hellre kollat på en turbo som du kan få garanti på och som dessutom håller mycket bättre..

Istället för att köra på en T28 hade jag också ellre gått på en t30 direkt..

http://www.gikturbo.se/performance/turb … ett-1.html

Där har du t ex en.

Dessa är givetvis mycket dyrare än vad en kina snurra är och då slipper du dessutom byta turbo 1 gång varje år..

Om du behöver byta grenrör för att denna skall passa det vet jag inte och det får du googla själv eller om någon annan här vet.. smile

~Andy~

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
30 april 2013
#10
-antalet hk påverkas (större turbo-flera hk- dock försenad spol up)
-här kan du se lite hur påverkas hk i samband med turbo (i det fallet saab & volvo)
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=175645
-gikturbo.se kan se effekt som ger div turbo

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

187 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
#11
Jo det förstår jag, det jag undrar är om det blir "stor" skillnad på att slänga i en större snurra jämfört me den som e i nu smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 maj 2013
#12
Slänger du i en 3071r så kommer bilen flytta på sig ganska bra.. smile

~Andy~


Sök