4452
Sök

B230ft från automat till mauel problem.

84 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjenare har vart snäll och givet min lilla ftt en manuel låda. Men var även tvungen att byta härva då den gamla var körd. Motorn är från 93 å den nya härvan från 96!
Har byggt ihop allt, men får nu ingen tändning. Funderar om jag åkt på någon spärr, eller jag klantat mig med härvan.
Vill även säga att motorn nu sitter i en 360. Vilket gör jag letar olika fel. Haar ström fram te spolen å allt annat funka.

1 008 Inlägg
3 maj 2013
#2
Har du rätt sorts svänghjul, dvs med triggerhål runt då??   skall vara 60-2


5 742 Inlägg
3 maj 2013
#3
Vilket tändsystem kör du?

Jag har för mig alla 360 har renix och ett svänghjul med 44-2-2 medan 240/740/940 med insprutning kör med 60-2 svänghjul.
Kör du renix-tändsystemet med 60-2 svänghjul så är det förmodligen därför det inte funkar.

Har du däremot tagit hela tändningssystemet och bränslesystemet från bilen som FTTn kommer ifrån så vet jag tyvärr inte varför det inte skulle funka så länge du inte klippt bort något i härvan (vad jag läst på diverse forum och projekttrådar så verkar det som att elhärvan till FK/FT-motorn är känslig när det kommer till att skala ner den, inte allt för ovanligt att det slutar fungera efter att folk klippt bort "onödiga" delar från härvan. Ska ha något att göra med hur elsystemet är uppbyggt när insprutningshärvan är inbyggd i resten av elsystemet).

Det är ju även startspärr på bilar med automatlåda så du inte kan starta i någon annan växel än neutral och parkering, kan vara den spärren som satt in och bryter tändningen.
Senast redigerat av simlar (3 maj 2013)


577 Inlägg
3 maj 2013
#4
Fast på startspärren i automat går inte ens startmotorn. Så det märks.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

253 Inlägg
3 maj 2013
#5
Skulle också tro att det är något fel med svänghjulet, att det är fel antal kuggar på triggern eller att det eventuellt är ett äldre svänghjul utan trigger? va kommer låda och svänghjul ifrån för bil?


84 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#6
Okej tack för alla svar.
Svänghjulet kommer ifrån en 940 ftt 94. Så de bör vara rätt. Men bör jag inte få gnista även om jag använt fel hjul! Den borde la bara tända i fel läge.
Lådan använder jag original då de blir lite onödigt att börja bygga nya fästen för en vanlig. För på 300 modellerna sitter de ju enbart en sprängkåpa eller vad de nu kallar dem, då växellådan sitter ihop med bakaxeln!
Med frågor om tändsystemet så kör jag på ftt org eftersom 360 renixsystem inte skulle mäktat med en turbo-motor.
Ända jag har gjort är att snatta ström från renixen till tändspolen, för då slipper jag koppla om inne bakom ratten.
Senast redigerat av Love-My-Engine (6 maj 2013)

253 Inlägg
6 maj 2013
#7
Love-My-Engine skrev:
Okej tack för alla svar.
Svänghjulet kommer ifrån en 940 ftt 94. Så de bör vara rätt. Men bör jag inte få gnista även om jag använt fel hjul! Den borde la bara tända i fel läge.
Lådan använder jag original då de blir lite onödigt att börja bygga nya fästen för en vanlig. För på 300 modellerna sitter de ju enbart en sprängkåpa eller vad de nu kallar dem, då växellådan sitter ihop med bakaxeln!
Med frågor om tändsystemet så kör jag på ftt org eftersom 360 renixsystem inte skulle mäktat med en turbo-motor.
Ända jag har gjort är att snatta ström från renixen till tändspolen, för då slipper jag koppla om inne bakom ratten.

Nej du får ingen gnista då svänghjuls givaren inte känner av någon trigger! om motorn snurrar och inte givaren känner av det får den samma värde som om motorn inte snurrar, alltså ingen gnista. och svänghjulet måste också sitta på rätt sett, men du bör få gnista fast det sitter snett.

Så det kan va mycket som spökar, läste om en som hade fel motstånd i svänghjulet vilket gjorde att den inte gick också. kan va nån givare som är paj/ sitter fel.



Sök