3442
Sök

Att para ihop en volvo 16v topp med b230 turbo block, möjligt?

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena, sitter och leker lite med tanken på att plocka toppen ifrån min b234 och flytta över den till mitt b230fk block.
Tanken var att turbokonventera b234:an direkt men tänkte att detta nya koncept borde hålla bättre? har förvisso inte tänkt mig några extrema effekter utan max 300 pållar.

Självklart en grudlig renovering i samband med bytet.

Men är detta genomförbart, samt är det lönt? blir denna mutation mer hållbart än 16v blocket?

mvh benna


114 Inlägg
21 september 2012
#2
Det går utan bekymmer smile kör du på 16v blocket och kompsänk motorn bara smile 300hk klarar de smile

Gti 16v

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
21 september 2012
#3
aliwin skrev:
Det går utan bekymmer smile kör du på 16v blocket och kompsänk motorn bara smile 300hk klarar de smile

Klarar till och med mer än 300hk ^^

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#4
Tack för positiva svar:) vad är en lämplig åtgärd för kompsänka? Svarva kolvarna, tjockare packning? Läste att det var lite att bygga om med
Med spännaren till kamremmen?

Något speciellt att tänka på? Då jag tänkt köra ca 250 pållar så lär detta vara ganska skottsäkert smile)


114 Inlägg
21 september 2012
#5
Svarva ner kolvarna 2mm så blir de skitbra smile

Gti 16v

MOPAR
44 Inlägg
21 september 2012
#6
aliwin skrev:
Svarva ner kolvarna 2mm så blir de skitbra smile

lr så tar han 16v kolvarna o svarvar ner gropen nåra mm istället bättre livslängd då...

Hmmm Does it Spool??

114 Inlägg
21 september 2012
#7
Bara svarva av 2mm på högsta punkten på kolvarna, tar han i groparna så kommer de bli tunt material där smile

Gti 16v

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#8
Det räcker inte med tjockare packning då? Typ cometics eller dylikt?


114 Inlägg
21 september 2012
#9
Kör med dubbla orginal så blir de nog bra smile bara du inte laddar för mycke smile

Gti 16v

MOPAR
44 Inlägg
21 september 2012
#10
men svarvar han av den högsta punkten så blir de de mindre klämspalt o de e inge vidare bra de heller så ja skulle
ta o göra större grop men de e ju bara jag.

Hmmm Does it Spool??

449 Inlägg
21 september 2012
#11
jag har för mig att du får svarva av 4 mm på kolvarna i ett fk block annars tar ventilerna i kolvarna alternativt fräsa ventil spår i kolvarna... sen får du bygga om kamdrivningen

Full Fart Spar Tid!!!

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
21 september 2012
#12
minst 3,5mm på Fk kolvar me original kammar annars blir de lite jobbigt..

Bästa e å inte förstöra klämmspalten, antingen svarva 2mm i b234 kolvarna(har själv gjort det) elr fräsa ventiluttag i 8v kolvar smile
Sen håller b234f blocket 400hk lätt tongue

...........Team T-Röd Racing.............

klabbarpan
3 041 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#13
Tack för svaren grabbs! Blir dock osäker på om det är ett fk block jag hämtat. Ingel kolvkylning eller så,  är detta standard på fk blocket, eller är det ett et block jag har? Hur kollar man detta smidigast?
Eller är principen densamme med et:n? Eller ska man ta och kompsänka b234 motorn direkt och bara köra på?


114 Inlägg
22 september 2012
#14
Sitter kolvkylning på alla fk block smile är de ett et-block så är de Inge att ha om du ska ladda över en bar smile jag hade kört på 16v motorn och kompsänkt den bara smile

Gti 16v

27 Inlägg
22 september 2012
#15
Står stansat längst upp till vänster på"insugssidan" av blocket vilket block det är och när det är tillverkat! smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#16
Lyfter min egna tråd. Står nu med en rensat fk block. Kan jag köra 16v stakarna samt kolvarna med 16v topp? Eller kommer dem klappa ihop? Skall köra e85. Eller ska man använda fkns stakar?



Sök