4405
Sök

Problem med sikaflex och stödlager

50 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#1
Mitt stödlager är för svagt, så jag har förstärkt det genom att kleta igen det med sikaflex. I lördags fyllde jag igen det med sikaflex och idag skulle kolla om det hade torkat. Nej! Det kanske har torkat 2-3mm av de 2-3 cm jag fyllde! Den har legat i varmgarage och torkat så förhållanden har varit perfekta. Ska man ha i någon härdare? Lägga olika lager?

Eller:
Kan man förstärka stödlagret på annat sätt??? Finns det färdiga som är förstärkta att köpa?

Bilen är en volvo 245 med d24

Teknisk
328 Inlägg
16 maj 2013
#2
Enligt deras datablad är det yttorrt efter 4-5 timmar och härdar ca 1 mm/dygn vid +20°C och 65% rf.

2-3 cm = 20-30mm ==>  Genomhärdat efter 20-30 dagar.

Typ! smile

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

50 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#3
Va!? Ne! Uhhhhhhhhhhhhhh vad jobbigt! Stämmer säkert, men hur har andra gjort när de förstärkte stödlager? Hittade bara en tråd om det och då använde de sikaflex.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=67962

Forummoderator
26 400 Inlägg
16 maj 2013
#4
Volwo skrev:
Va!? Ne! Uhhhhhhhhhhhhhh vad jobbigt! Stämmer säkert, men hur har andra gjort när de förstärkte stödlager? Hittade bara en tråd om det och då använde de sikaflex.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=67962

Annars kan man kan..eh..köpa ett nytt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

50 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#5
Jag har prövat med nytt, både från biltema och volvo, men de är för svaga. De orkar inte med.

50 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#6
Det är när man motorbromsar och accelererar som det klunkar i tunneln. La mig under och kände att jag kunde trycka kardan hur jag vill utan problem. Samma problem med sprillans nytt från mekonomen neutral har ju trimmat spisen lite med större turbo, bearbetad topp,nya stakar och kolvar, uppborrad till 2.7 osv. Blir för mycket effekt och vrid för stödlagret helt enkelt hmm

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 maj 2013
#7
Jag gissar även på att du har toksänkt bilen ?

940ins stödlager orkar med 400 hästar å 500nm utan tvekan...

Jag misstänker på att du sänkt din bil väldans mycket ?


50 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#8
Den är rätt sänkt ja, så vinkeln på kardanen är lite fel, men det här problemet hade jag innan med.
Men hur passar 940 lager+gummi på kardanen? Har inte 740 likadant gummi? Jag vet att jag har den smalare kardanen på 45mm om jag inte minns fel. Annars kanske främre kardan från 940 passar rakt av med medbringare och splines i bakre kardanen?

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 maj 2013
#9
Volwo skrev:
Den är rätt sänkt ja, så vinkeln på kardanen är lite fel, men det här problemet hade jag innan med.
Men hur passar 940 lager+gummi på kardanen? Har inte 740 likadant gummi? Jag vet att jag har den smalare kardanen på 45mm om jag inte minns fel. Annars kanske främre kardan från 940 passar rakt av med medbringare och splines i bakre kardanen?

ingen aning men misstänker att du hade dåligt lager först, sen sänkte du å provade med nya grejer ?tongue

jag hade sänkfjädrar som var kapade å hade bara problem med 5 pers i bilen vid start att de skakade lite.

annars hade jag aldrig problem å stödlagret var aldrig bytt å hade rullat 29000mil när jag sålde den där bilen trots 374 hk å 518nm.
har du bytt bussningar osv bak ? har du gått om vridmoment så vill ju även bakaxeln vrida sig runt sin egna axel de å sänkt bil blir säkert ingen höjdare för kardanen...

har ingen aning om hur de passar med 940 grejer på 240 men misstänker att de inte skiljer allt för mycket.


i ditt fall om de även bankar i golvet när du motorbromsar tyder ju inte på effektrelaterat i alla fall.


50 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#10
Nej jag prövade med nya grejer först och sedan sänkte jag efter några veckor. Hade inte en tanke på att det skulle bli ännu värre neutral
Det du skriver om sänkt bil+ högt vrid+bakaxeln är nog inte så bra för gummit nej hmm sliter väl ut det rätt snabbt sen blir det klonk bara av att man motorbromsar osv.  Det var ju  faktiskt ok i några dagar efter nytt gummi men sedan kom motorbromsnings och accelerationsproblemen. Fast 940/(740?) stödlagret såg iaf på bild stöddigare ut så jag ska försöka knåpa dit det

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 maj 2013
#11
Volwo skrev:
Nej jag prövade med nya grejer först och sedan sänkte jag efter några veckor. Hade inte en tanke på att det skulle bli ännu värre neutral
Det du skriver om sänkt bil+ högt vrid+bakaxeln är nog inte så bra för gummit nej hmm sliter väl ut det rätt snabbt sen blir det klonk bara av att man motorbromsar osv.  Det var ju  faktiskt ok i några dagar efter nytt gummi men sedan kom motorbromsnings och accelerationsproblemen. Fast 940/(740?) stödlagret såg iaf på bild stöddigare ut så jag ska försöka knåpa dit det

okej !

Ja 940 har ju inte lika stöddig upphägning bak som 240 så där vrider bakaxeln sönder infästningarna om man inte förstärker dom så visst blir de lite krafter. vill inte veta hur de sliter å drar i kardanen.
ja om du ska försöka knåpa dit de så kolla i så fall efter 940 turbo/lättrycks grejerna för dom har nog maffigare än till sugmotorerna i alla fall.


50 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#12
Det ska jag göra! Tack för hjälpen smile


Sök