2376
Sök

Renoveringstips: Ford Escort Cab 1985, 1,6 L MK III- Nytt liv

3 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#1
Så här är situationen.

Jag har kommit över en Ford Escort Cab från 1985 som har varit avställd sedan 2005(!), sedan dess har den stått i ett ouppvärmt garage och inte rört sig en milimeter. Den har ju dock varit skyddad från väder och vind även om den fått frysa lite.

Den har dessutom endast gått c:a 12000 mil och är för sin ålder och för att vara en ford i hyggligt skick.

När den ställdes av 2005 hade den gått igenom besiktning utan väsentliga anmärkningar.

Jag känner att denna bil är värd lite kärlek, om 2 år är den ju dessutom skattebefriad och kan bli en trevlig sommarbil.

När den ställdes av var den i körbart skick men bilen går såklart inte igång nu och jag har kopplat bort det gamla batteriet.

Nu känner jag att forden ska få ett nytt liv och jag vill ge den ett schysst uppvaknande innan jag klämmer i ett nytt batteri och vrider om nyckeln.

För det första tänkte jag byta ett gäng småsaker innan jag ens försöker få igång forden.

Saker jag tänkt byta:
(Batteri)
Fläktrem
Kamrem (vattenpumpen ser ok ut!)
Oljefilter, olja
tändstift
Sufflett( den läcker och är tejpad)

Jag är nu ute efter tips på andra delar jag bör vara uppmärksam på och om ni tycker det finns andra saker jag bör fylla på min inköpslista med, stort eller litet.

Tacksam för hjälp!

3 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#2
Ingen som har något förslag på vad man ska tänka på när man drar igång en bil som stått stilla i 8-9 år? Kan tänka mig att det finns en uppsjö med småfix som behöver göras...

Några viktiga vätskor eller generella tips och trix för att få det att gå smidigt när jag väl startar bilen?

Är lite nervös och vill gärna att inget småfix ska strula när jag drar igång den första gången.

Som sagt alla tips, trix och hjälp uppskattas!

plankan
17 maj 2013
#3
Då jag "hittade" min OG 900 hade den stått på samma fläck (nästan som din) i 6 år -
så att bara starta upp den var inte att tänka på
(för min del iallafall)

Jag tog hem bilen tappade av all gammal olja -
lossade på ventilkåpan och hälde över ny fräch olja över kamaxlarna.
Av med tändstiften och i med lite ny olja i cylinderna,för att sedan dra motorn runt med hyllsa och spärrnyckel smile

På med ventilkåpan,i med nya stift,fyll på olja samt byta samtliga filter.
Sedan körde jag upp oljetrycket på startmotorn,då lampan slocknade kopplade jag på tändningen -
för att sedan be en bön och då starta upp tösen big_smile

Hoppade igång direkt som vore det dagen tidligare hon stängdes av smile

Efter att då ha kollat upp allt fungerade som typ
inget övertryck i kylsystemet,samt att kylfläkten hoppade igång och motorn gick som den skulle -
då var det bara att sätta igång och göra en "overhaulin" av tösen.

Idag rullar Kvartz på som om hon aldrig blev undangömd i den där fabriken wink

3 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#4
Att be en bön eller två kommer nog definitivt att behövas! Tack för tipsen, ska vidta alla typer av försiktighetsåtgärder. Ska även se till att få i fräscht bränsle och byta alla vätskor.

Tidigare ägare ska ha haft den i rullning 2009 men bara kört ut och in den i princip. Vet inte vad jag tror om det dock. Kanske bara var till nackdel om inget gjorts innan start men om det stämmer ger det ju mig en förhoppning om att den ändå ska ha stått rätt så skonsamt i garaget.

Är en optimist och hoppas på att min escort ska vara lika fräsch som din kvartz. Den är dessutom rostfri och slangarna ser bra ut vilket ger mig en förhoppning om att den ska kunna rulla på ett par mil till. Att tillägga kan väl vara att den använts som sommarbil innan och skonats från det mesta vad kallas salt och sand.


Sök