3788
Sök

Bmw e21 318i - dålig/ryckig tomgång

12 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Har en bmw e21 318i , och tomgången vill inte gå jämt , men när man gasar och får upp varvet så går den bra .
Vad kan de vara ? Kan lägga till att den baktände också ett tag .
Någon som haft liknande problem med BMWs m10 motorer ?

322 Inlägg
24 maj 2013
Kan vara mycket, Kollat upp tändstiften, tändkablarna osv så gnistan är okej på alla cylindrar? Hade en bil i verkstan som gick dåligt på tomgången och då var det något med insuget smile Men ibland kan det vara så enkelt som att byta ett tändstift, eller att en tändkabel har gett sig så det är dåligt/för mycket motstånd smile*

EDIT: Som jag förstår så är det bara när bilen står stilla ?, inte vid rullning ? Isåfall är det en chans att luftmassemätaren börjar ge sig, brukar ge symptomer att tomgången blir "orolig" kan även vara lambdasonden som börjat ge sig och klarar inte av ta hand om avgaserna smile
Senast redigerat av WarMachineZ (24 maj 2013)

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

12 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
WarMachineZ skrev:
Kan vara mycket, Kollat upp tändstiften, tändkablarna osv så gnistan är okej på alla cylindrar? Hade en bil i verkstan som gick dåligt på tomgången och då var det något med insuget smile Men ibland kan det vara så enkelt som att byta ett tändstift, eller att en tändkabel har gett sig så det är dåligt/för mycket motstånd smile*

EDIT: Som jag förstår så är det bara när bilen står stilla ?, inte vid rullning ? Isåfall är det en chans att luftmassemätaren börjar ge sig, brukar ge symptomer att tomgången blir "orolig" kan även vara lambdasonden som börjat ge sig och klarar inte av ta hand om avgaserna smile

Har kollat tändstift och kablar, tror de är något med insuget ska kolla lite slangar och packningar sen får jag se hur de går. Tack för hjälpen annars .
Vill bara tillägga att bilen är lite gammal och där finns ingen luftmasse mätare eller lamdasonder , då där inte finns kattalysator på den tongue

Sök