3670
Sök

Audi A6 2.4 - motorlampa lyser

Kzone
27 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Har problem med min Audi och är mycket osäker på vad jag ska göra.
Det hela började efter en motortvätt. Klantig nybörjare som jag var, täckte jag inte över känsliga delar vid motorn. Självklart uppstod det problem senare.
Bilen kördes först till jobbet, felfritt och fungerade som den skulle. Men när jag skulle köra hem så hackade/ryckte bilen kraftigt vid ett visst varvtal. Efter några provturer så började även motorlampan Blinka, men den blinkade bara några gånger och slocknade sedan. Vi konstaterade att den inte gick på alla cylindrar. Så för att driva ut fukt, som vi misstänkte skapade problemet, sprayade vi 5-56 vid alla kablar och körde sedan med lufttryck. Vi avslutade felsökningen med att kontrollera om det fanns fukt vid någon tändspole. 4st av 6 hade fukt på sig och vi blåste då rent med lufttryck. Bilen gick mycket bättre och hackade knappt. Vi kontrollerade tändspolarna igen och det hade återkommit mer fukt på nr 6. Blåste rent igen och bilen fungerade felfritt. Körde senare på kvällen till en polare och bilen blev ståendes några timmar. Senare när jag skulle åka hem, så lös motorlampan konstant. Testade starta om bilen flera gånger, men den lyser hela tiden.

Min första fråga är om jag törs köra hem bilen, ca 4-5km.
Och min andra är, vad kan vara orsak till att den plötsligt börjar lysa?

Audi A6 2,4L 2001, allt original.
Automatisk växellåda med triptronic.
Olja och filter bytt för 2veckor sen.

Mvh

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Avstängd
10 388 Inlägg
11 maj 2013
#2
Kzone skrev:
Hej!
Har problem med min Audi och är mycket osäker på vad jag ska göra.
Det hela började efter en motortvätt. Klantig nybörjare som jag var, täckte jag inte över känsliga delar vid motorn. Självklart uppstod det problem senare.
Bilen kördes först till jobbet, felfritt och fungerade som den skulle. Men när jag skulle köra hem så hackade/ryckte bilen kraftigt vid ett visst varvtal. Efter några provturer så började även motorlampan Blinka, men den blinkade bara några gånger och slocknade sedan. Vi konstaterade att den inte gick på alla cylindrar. Så för att driva ut fukt, som vi misstänkte skapade problemet, sprayade vi 5-56 vid alla kablar och körde sedan med lufttryck. Vi avslutade felsökningen med att kontrollera om det fanns fukt vid någon tändspole. 4st av 6 hade fukt på sig och vi blåste då rent med lufttryck. Bilen gick mycket bättre och hackade knappt. Vi kontrollerade tändspolarna igen och det hade återkommit mer fukt på nr 6. Blåste rent igen och bilen fungerade felfritt. Körde senare på kvällen till en polare och bilen blev ståendes några timmar. Senare när jag skulle åka hem, så lös motorlampan konstant. Testade starta om bilen flera gånger, men den lyser hela tiden.

Min första fråga är om jag törs köra hem bilen, ca 4-5km.
Och min andra är, vad kan vara orsak till att den plötsligt börjar lysa?

Audi A6 2,4L 2001, allt original.
Automatisk växellåda med triptronic.
Olja och filter bytt för 2veckor sen.

Mvh

Motorlampan kan börja lysa av i princip "allt" som är motorrelaterat. Det går alltså inte säga att det är "någon tokdyr pryttel" eller "ett tändstift". Min far är ex.vis expert på att envisas med att tanka med bilen igång, tänder nästan alltid motorlampan (ex.vis). Så, som sagt, det kan vara nästan vad som helst.

Det är en gul lampa, så kör du dina 4-5km, -jag- skulle vågat det iaf.

För att få fram vad det handlar om är det felkodsutläsning som gäller, och sen radering av felkod.

Men brumma på du
Senast redigerat av it_mutt (11 maj 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Kzone
27 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#3
Okey, bilen är hemma på plats.
Ska till att börja med kontrollera tändspolarna, men eftersom alla cylindrar fungerar så borde det inte vara fukt där igen. Dock får jag se mer på måndag ifall jag får tag på nån som kan avläsa koderna.

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Avstängd
10 388 Inlägg
11 maj 2013
#4
Kzone skrev:
Okey, bilen är hemma på plats.
Ska till att börja med kontrollera tändspolarna, men eftersom alla cylindrar fungerar så borde det inte vara fukt där igen. Dock får jag se mer på måndag ifall jag får tag på nån som kan avläsa koderna.

Ja, det är nog det bästa, och sen givetvis radera felkoderna. Kanske inte kommer tillbaka alls så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Kzone
27 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#5
Nu händer det konstiga saker. Jag tog bort tändspolarna igen, och alla var rena och torra. Så jag blåste med tryckluft för att överdriva lite. Och nu lyser inte lampan längre?! Bara att se om den tänder sig snart, dock vet jag inte om bilen har börjat "rycka" lite smått igen. Får köra några vänder och se.

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Avstängd
10 388 Inlägg
11 maj 2013
#6
Kzone skrev:
Nu händer det konstiga saker. Jag tog bort tändspolarna igen, och alla var rena och torra. Så jag blåste med tryckluft för att överdriva lite. Och nu lyser inte lampan längre?! Bara att se om den tänder sig snart, dock vet jag inte om bilen har börjat "rycka" lite smått igen. Får köra några vänder och se.

Hmm, ja det låter ju lite udda. Felkoden borde rimligen ligga kvar (under förutsättning att det genererats någon felkod). Men gasa på o se vad som händer

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Kzone
27 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#7
Lite uppdatering. Bilen togs in på verkstad och där läste man av felkoder. Visade att cylinder 1 misständer och att båda lambdasonderna ger utslag. Vi testade att resetta minnet och inväntar nu på att lampan ska tändas igen. Men för att vara på den säkra sidan ska vi mäta lite kring tändspolarna och kontrollera tändstiften imorgon.

Ringde till Audi och frågade lite, där tyckte han att vi skulle kontrollera tändkablarna och även flytta runt på tändstiften för att se om den ger någon felkod på annan cylinder.

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Kzone
27 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#8
Trodde bilen skulle fungera idag efter ett nytt besök på verkstad. Där hade man hittat fukt i kontakterna och åtgärdat det. Bilen gick som en dröm! Inget hackande eller något sånt.

Men på väg till gymmet tänder sig motorlampan igen och bilen hackar väldigt väldigt lite. Surt värre!
Får åka tillbaka med den igen in verkstad.

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"

Kzone
27 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#9
Då har bilen varit inne på verkstad igen. Där började man mäta tändspolarna och kabelsatsen. Det var inget snack om saken, utan man beställde och bytte tändspolarna direkt. Material + arbete = 3400kr. Lampan släcktes och bilen rullade hur fint som helst.

Men när jag sedan åkte hem, och var nästan i hemtrakterna så tände sig lampan igen. Tydligen så är det lambdasond 1 Höger fram som gett sig. Mannen på verkstan sa att dem brukar ge sig vid 16000mil och behöver då bytas. Min bil har 4 st, behöver man verkligen byta alla 4? Ska iaf försöka hitta en ny sond på internet, för på verkstan skulle man ta ca 2200-2300kr för enbart den och sen tillkom det arbete.

Har läst att det inte ska vara så svårt men heller inte så lätt att byta den själv. Dock måste jag bara veta att jag beställer rätt sond. Någon som vet en bra sida och exakt vilka lambdasonder som jag ska köpa?

"if you're good at something never do it for free"
- - - - - - - - - - - - - - - - -
"Audi - Way ahead"


Sök