2481
Sök

Ratten tar inte på en gång när man svänger

42 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har haft ett problem enda sen jag köpte min bil och det är att att man kan dra ratten åt båda hållen i ungefär 4 cm innan man känner att den tar så att hjulen börjar svänga.. Ja har bytt ut alla leder i framvagnen förutom dem som håller i styrstagen. Så jag misstänker kan det vara något glapp någonstans eller är det ratten som det är något fel på för det är en m5 ratt på och jag vet att det inte är orginal är det någon som vet vad det kan vara ? Det är en bmw e34 518i från 90 smile

6 632 Inlägg
2 juni 2013
Om du inte känner något glapp ska det vara så. Har hört liknande om e34or..

De/Dem

Evildan
2 juni 2013
Du menar att ratten är glapp i sidled på rattstången då du kan -dra- den?

Eller menar du att det är ett spel när du vrider ratten innan hjulen reagerar?

Oavsett vilket så har det definitivt inget med motorteknik att göra wink

Klonkar det i framvagnen?
Nöts däcken ojämnt?
Är den instabil och -vandrig- på vägen? (mer än en svansviftande BMW brukar vara)
Är navet på fem5 ratten trasigt så det glappar?

12 086 Inlägg
2 juni 2013
E34 har styrsnäcka med en väldig massa tillhörande leder som brukar glappa. Jättevanligt fel på E34.

Du har först en mutter över pedalerna som brukar glappa, sen har du styrsnäckan i sig själv som brukar glappa. Den går att spänna till viss del. Sen brukar armen från snäckan glappa, även den går att dra åt. Plus alla leder till styrstagen.

Läs mer om ämnet på autopower.se

42 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
Du menar att ratten är glapp i sidled på rattstången då du kan -dra- den?

Eller menar du att det är ett spel när du vrider ratten innan hjulen reagerar?

Oavsett vilket så har det definitivt inget med motorteknik att göra wink

Klonkar det i framvagnen?
Nöts däcken ojämnt?
Är den instabil och -vandrig- på vägen? (mer än en svansviftande BMW brukar vara)
Är navet på fem5 ratten trasigt så det glappar?

Jag menar att det är spel när jag vrider ratten innan hjulen reagerar !nej det klonkar inte från framvagnen däcken är inställda och den kör rakt och vibrerar inte, jag vet inte jag har aldrig tagit loss en ratt

42 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
Germax skrev:
E34 har styrsnäcka med en väldig massa tillhörande leder som brukar glappa. Jättevanligt fel på E34.

Du har först en mutter över pedalerna som brukar glappa, sen har du styrsnäckan i sig själv som brukar glappa. Den går att spänna till viss del. Sen brukar armen från snäckan glappa, även den går att dra åt. Plus alla leder till styrstagen.

Läs mer om ämnet på autopower.se

Det låter som felet för min bil jag ska kika på det smile

Sök