3712
Sök

Mitsubiahi lancer - konstig med styrservo!

22 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
Hejsan

Har lite problem med att styra bilen.
Blir såhär att när jag svänger till vänster så kan det uppstå motstånd. Sen under svängen så kan det bara släppa så att man ibland kan rycka till. Det blir desamma med höger. Uppstår rätt så ofta. Och bilen är ny servad från svenska bil.
Några tankar kring hur jag ska ta mig till?
Tänkte dra till verkstan igen imorgon och skälla lite.

5 710 Inlägg
3 juni 2013
Låter som att det är luft i servo-systemet. Jag vet inte hur man luftar på Mitsubishi Lancer men på VW Golf 3 och Corrado så räcker det med att skruva loss locket från servobehållaren, ratta fullt åt ena hållet och hålla där i några få sekunder, sen ratta fullt åt andra hållet och hålla där i några sekunder.
Om du har någon som håller koll på servo-behållaren så brukar det gå att se att det bubblar ut luft.

6 639 Inlägg
3 juni 2013
sarin111 skrev:
Hejsan

Har lite problem med att styra bilen.
Blir såhär att när jag svänger till vänster så kan det uppstå motstånd. Sen under svängen så kan det bara släppa så att man ibland kan rycka till. Det blir desamma med höger. Uppstår rätt så ofta. Och bilen är ny servad från svenska bil.
Några tankar kring hur jag ska ta mig till?
Tänkte dra till verkstan igen imorgon och skälla lite.

Asså..nej.

Under servicen lyfter man bara på servolocket om det är åtkomligt, känner efter om det glappar i styrningen genom att vicka på hjulen när bilen är upphissad.

Om det varit ett tydligt läckage, möjligen då kan du gnälla att de inte anmärkt tidigare då troligen din styrväxel gått sönder.

Om bilen betett sig konstigt samma dag som du servade den, DÅ har verkstaden gjort fel.

De/Dem

Sök