Jag bygger en skateramp på min LT31 (se profilbild) och kommer väl göra diverse stöttor för när bilen står still, men dels är det jobbigt att alltid hålla på med stöttor för spontana skatesessioner i all framtid och dels vill jag ibland skata på bilen medans den rullar för olika filmprojekt. Undrar därför hur komplicerat det är att få stelare stötdämpning?
Stötdämpningen i höjdled är inte värst men värst är det att bilen gungar i sidled när man kör på bakre rampen (eventuellt ska jag ge stöd åt hissen som också flexar genom att bygga ut en förlängning på flaket).
Men om stötdämpning alltså, fråga ett, vad kan det kosta att få mycket, mycket stelare fjädring? Eftersom jag ändå som det ser ut nu kommer köra extremt lugnt och sakta med denna bilen behöver jag extremt lite fjädring.
Är det olagligt att steloperera nästintill helt?
Måste man besiktiga om bilen direkt efter ändrad stötdämpning eller bara vänta in nästa besiktning?
Rent teoretiskt kan man väl "fuska till sig" stelare fjädring genom att bara lasta bilen full, sätta en låsring av något slag runt en del av fjädrarna så att de inte kan sträcka ut sig i full höjd när man tar bort lasten? Eller inte ens lasta full utan spänna åt den där ringen mer och mer på något vis? Är det lagligt och kommer det att slita/knäcka fjädrarna på sikt att en del av dem hålls nedspända så? Eller det kanske till och med är bra för dem att inte alltid flexa?
Tacksam för svar och tips! David