3870
Sök

S60 svår startad samt Elfläkten till kylet går på fullvarv vid start till stop oavsätt temp.

8 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
Ja som rubriken lyder så har jag lite problem med min s60 (2.5T).

Problem nr1

Till att börja med så är den svårstartad (ibland) inte alltid , ibland inte alls ofta ibland väldigt ofta. Men bilen går som den ska när man väl kör med den? Har förekommit att "Motorprestanda nedsatt" har lyst.

Problem nr 2

El fläkten till kylet går som F*n så fort man startar bilen tills man stänger av den, så den fortsätter inte gå när man har stäng av.

Jag har sökt på google, Vart inne på olika forum men käns som det inte finns något ordentligt svar när så många har hafft problemen. så min fråga till er är om någon har vart med om liknande, berätta gärna hur ni löste det eller om ni har andra tips så är jag riktigt tacksam!

Fundersam! hmm

3 860 Inlägg
4 juni 2013
Jag har haft båda problemen, dock inte samtidigt...

Nr 1. Motorprestanda Nedsatt.
Åkte raka vägen till volvo och fick läst ur felkoderna. Finns inte en chans att säga på rak arm vad som är fel. Dock fanns det ingen felkod loggad när dom läste ur och felet har aldrig dykt upp igen, mer än 1 år sen nu... !? tongue
Detta felmeddelande kan vara så många olika saker, tändproblem, bränsle/luft problem mm.mm. Så det är nästan ett måste att läsa ur felkoderna om man inte vet med sig att man har ett läckage eller så... Åk och få läst ur felminnet! Fått detta meddelande 1 gång ör föera år sen, då hoppade en av tryckslangarna av så det felet hördes och hittades rätt så lätt.

Nr 2. El fläckten.
Den gick på MAX när jag programerade om bilen med Autotechs mjukara. En lite bugg i mappen så jag fick en ny version av mjukvaran och allt försvann. Men här är det förmodligen något helt annat, kanske tom hänger ihop med fel nr 1?!
Senast redigerat av spokenratt (4 juni 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

5 133 Inlägg
4 juni 2013
Läs ut felkoder så ska du nog kunna få någon ledtråd. Förövrigt låter det som en kass tempgivare men inte ens säkert felen sitter ihop. Vet inte hur de är på volvo men vet att vissa bilar kör fläktarna om tryckgivaren till ac är kass. För säkerhets skull typ. Men läs felkoder så bör du slippa gissa dig fram.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

* Voff voff *
10 781 Inlägg
4 juni 2013
Om tempgivaren är trasig så kör bilen kylfläkten på max för säkerhets skull. Eftersom bilen går i "limp home-mode" pga uteblivna temperaturvärden kan det absolut tända "nedsatt prestanda". Så min gissning(!) blir helt klart tempgivaren.

Men(!), som skrivits innan, läs ut felkoderna så får du svar på vad som felas din bil och slipper byta delar baserat på gissningar. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
Felkoder är läst och inget indikerar på att något är fel.

spokenratt: Ac'n kyler faktiskt lite dåligt, kanske det som strular.

Brådhis: Vilken tempgivare tänker du på? den som sitter precis jämte kylslangen på blocket?

Tack för snabb respons!! smile

8 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
Toppen*

Sök