3868
Sök

Coilover installations fråga - gör jag rätt?

Finraggare
2 381 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
Allt gick skitbra med att få på coilovers men nu skall höjden justeras och vad fan gör jag för fel

Startläge:

http://i.imgur.com/W4FpZDQ.jpg

Så av med däck och titta på det hela

http://i.imgur.com/tNaFxOL.jpg

A har ju två ringar och där har jag justerat så fjädern inte är lös mot fjädertallriken och låst med undre ringen

B har jag skruvat upp från bottenläge (C) till där man vid mätning antar att den skall vara

Börjar sedan skruva ner så den blir kortare vid C men då blir damasken vid övre länkarmen helt konstig och sned redan vid 10mm sänkning och som ni ser behövs mer än 10mm.

http://i.imgur.com/PSQMBol.jpg

Vad tusan gör jag för fel

I love being a nobody - because nobody is perfect.

23 Inlägg
5 juni 2013
Har ingen praktisk erfarenhet av varken montera eller justera coilovers men för att sänka ska man väll skruva ner A.. för att fjädern inte ska ligga lös ska det väll vara en hjälpfjäder mellan A och andra fjädern..

Sothora <3
1 201 Inlägg
5 juni 2013
Ser ut o ha en glapp led där

Bildemonterare samt egen verkstad. !

4 824 Inlägg
5 juni 2013
B_Wikberg skrev:
Har ingen praktisk erfarenhet av varken montera eller justera coilovers men för att sänka ska man väll skruva ner A.. för att fjädern inte ska ligga lös ska det väll vara en hjälpfjäder mellan A och andra fjädern..

nej A håller bara fjädern, för att justera höjden så skruvar man upp eller ner den gängade delen i botten delen kallad C på bilden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 140 Inlägg
5 juni 2013
Precis, på dom coilsen du har så är det C som skruvas ner i "foten" eller vad man ska säga och sedan låser du den med B.

A ställer du in hur hårda du vill ha dom, hårt spänd fjäder lika med hårda dämpare och så som du har nu med lösare fjäder (inte så spänd så blir stötdämparen mjukare.

Reserverar för fel då jag inte är helt hundra men nästan tongue

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

Finraggare
2 381 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
B_Wikberg skrev:

Det är alltså precis så man inte skall göra.

Finraggare
2 381 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
almqvist__89 skrev:
Precis, på dom coilsen du har så är det C som skruvas ner i "foten" eller vad man ska säga och sedan låser du den med B.

A ställer du in hur hårda du vill ha dom, hårt spänd fjäder lika med hårda dämpare och så som du har nu med lösare fjäder (inte så spänd så blir stötdämparen mjukare.

Reserverar för fel då jag inte är helt hundra men nästan tongue

Precis - men det är trögt satan att justera?

1 140 Inlägg
5 juni 2013
Justerar du dom på plats? använd någon form av smörj så går det nog lättare.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

1 777 Inlägg
5 juni 2013
Exakt, du skruvar ner hela "fjäderbenet", fjädern ska du inte röra utan den ska bara sitta så att den inte glappar. Det e trögt att skruva den men använd nyckeln på den översta låsringen så går det utmärkt ska du se. Du kan ju även hjälpa till lite genom att sätta en domkraft under bromsskivan så att du får ett lätt tryck uppåt. Anledningen till att det e trögt e att just skivan "tynger" ner allt. Lycka till:-)

Finraggare
2 381 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Och att kulbulten på övre spindeln ser konstig ut? Bara köra?

357 Inlägg
5 juni 2013
kameramannen skrev:

att den ser konstig ut lär väl ha å göra med att när du sänker den så får den en annan vinkel?
kanske inte går att göra något åt saken.

Finraggare
2 381 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Kollade på länken och det är exakt så jag försöker göra men jag blev lite orolig dels att det var så trögt men också att övre spindeln såg konstig ut.  Oh well får prova ikväll igen.

Finraggare
2 381 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
longcat skrev:
kameramannen skrev:

att den ser konstig ut lär väl ha å göra med att när du sänker den så får den en annan vinkel?
kanske inte går att göra något åt saken.

Så kan det mycket väl vara.  7 år gammal damask som nu skall sitta på nu skall forma om sig

Sök