28 april 2012
Trådstartare
Hejsan!
Har en Saab 9-5 Aero som jag har lite lustiga problem med. Laddtrycket gör lite som det vill ibland, vissa gånger går bilen som ett skott och andra gånger känns det som en ltt, bilen är vad jag vet original, sitter iallafall original styrbox i den.
Symptom: Ger jag fullgas på 2:an så går bilen alltid bra, lite för bra tror jag.. 6+ ute och bilen laddar 1.1 bar på 2:ans växel, vad jag vet ska det vara momentbegränsningar på 2:an ? skickar sen i 3:an och ger fullt kan bilen ladda mellan 0.7-1.2 beroende på vilket humör den är på, drar jag sen hela 3:an och skickar i 4:an så går laddet upp till 1.1-1.4 i typ 1 sek för att sedan gå ner på 0.5 och stanna där i ca 4-5 sek till den börjar gå upp mot 0.7-0.8.
Kan tilllägga att när laddet sjunker så går även turbomätaren (begärdluftmassa) in på den gula linjen, ca 2-3mm. Bilen har varit såhär över ett år nu och jag får inga felkoder.
Det verkar som att felet blir värre när det är fuktigt/regnar ute, då kan laddet hoppa som det vill, senast igår när jag testade bilen var den helt död tills 4k rpm (hade iaf 0.8 i ladd) sen kom all effekt och då laddade den ca 1.1.
Det jag gjort hittills: Bytt filter, Bytt de blåa backventilerna, bytt MV, bytt vevaxelgivaren, bytt vakuumventil och alla vakuum slangar, rengjort lmm.